Elk jaar in december maakt de overheid de CO2-referentiewaarden bekend die gebruikt zullen worden voor de berekening van het Voordeel van Alle Aard in het volgende jaar. Voor 2022 gaan die sterk omlaag. En dat is geen goed nieuws voor wie met een firmawagen rijdt…
Fleet.be publiceerde vandaag de nieuwe referentiewaarden voor 2022. Die gaan omlaag, van 102 gram voor al dan niet hybride auto’s op benzine, CNG of LPG en 84 gram voor diesels en dieselhybrides in 2021 naar 91 gram voor de modellen op benzine of gas en amper 75 gram voor dieselwagens volgend jaar.
De referentiewaarden die gebruikt worden zijn de gemiddelde NEDC CO2-uitstootwaarden van benzines en diesels in het voorbije jaar, en die liggen door het stijgende aantal elektrische en plug-in hybride auto’s tegenwoordig elk jaar lager dan ervoor. Die daling is op zich wel goed nieuws, maar niet voor de berekening van de belasting op het VAA van wie met een bedrijfswagen rijdt. Die belasting moet namelijk betaald worden op een percentage van de fiscale cataloguswaarde van de auto dat afhangt van de CO2-uitstoot die wordt vergeleken met die referentiewaarde. Hoe lager die referentiewaarde, hoe groter het potentiële verschil tussen de uitstoot van je firmawagen en die referentie en hoe hoger het percentage van de fiscale cataloguswaarde (met een minimum van 4 procent en een maximum van 18 procent) dat weerhouden wordt voor de berekening van de belastbare basis.
Minimumbedrag nog niet bekend
In 2021 bedraagt het minimumbedrag voor het VAA nog € 1.370 bruto. Dat bedrag zal voor 2022 stijgen en worden bepaald op basis van het indexcijfer van december, zoals het elk jaar doet. Hoeveel dat wordt is nog niet bekend, maar als je weet dat dat minimum in 2020 € 1.360 was en dit jaar € 1.370 bedraagt zal er minimaal € 10 bijkomen, al kan dat ook meer zijn gezien de hogere levensduurte en indexatie.
De aangepaste formule
De formule voor de berekening van het VAA in 2022 ziet er als volgt uit:
Diesel:
Fiscale cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2 – 75) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
Benzine : (incl (fake)hybride, CNG, LPG):
Fiscale cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2 – 91) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
Elektrisch/waterstof (en ook “echte”plug-in hybrides) :
Fiscale cataloguswaarde x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig
De fiscale cataloguswaarde is de prijs van het voertuig in nieuwstaat, verkocht aan een particulier en inclusief alle opties en de daadwerkelijk betaalde btw op de verkoopprijs. Er mag geen korting gehouden worden met kortingen om dit bedrag te berekenen.
De leeftijdsoëfficiënt doet het VAA jaarlijks met 6 procent dalen. Zo zal voor een auto van 13 tot 24 maanden oud nog 94 procent van het initiële bedrag verrekend worden, en daalt dat verder tot wanneer de auto meer dan 60 maanden oud is en nog 70 procent van de initiële fiscale cataloguswaarde in rekening gebracht wordt.
Geen gevolgen voor wie (al) elektrisch rijdt
De aanpassing van de referentiewaarden heeft geen gevolg voor wie met een elektrische auto of (fiscaal echte) plug-inhybride rijdt, aangezien die wagens geen of een erg lage CO2-uitstoot laten optekenen en dus altijd kunnen rekenen op het minimumpercentage van de fiscale cataloguswaarde van 4 procent. Voor bestuurders van die auto’s zal er dus enkel een verschil zijn in het licht hogere minimumbedrag.
De jaarlijkse daling van het bedrag van het VAA met 6 procent (tot wanneer na 60 maanden of meer 70 procent van het initiële bedrag bereikt is) blijft onverminderd gelden, maar volstaat door de felle daling van de referentieuitstoot voor heel wat auto’s dus niet meer om ervoor te zorgen dat het uiteindelijke VAA jaarlijks zakt.
Serieuze stijging voor anderen
Waar bestuurders van een EV of een plug-inhybride de wijziging niet voelen is dat helemaal anders voor wie met een diesel of benzinewagen rijdt.
Uit voorbeeldberekeningen van Fleet.be blijkt zo dat wie met een diesel van € 30.000 en 99 g/km aan CO2 rijdt die in januari 2021 in het verkeer is gebracht en vandaag € 1.800 aan VAA heeft dat bedrag volgend jaar naar € 1.909,54 ziet stijgen, ondanks het feit dat die auto dan een jaar ouder is en dus van de 6 procent jaarlijkse daling van de fiscale cataloguswaarde geniet. Dat komt neer op een verhoging van 6 procent.
Wanneer diezelfde auto in 2022 nieuw wordt gekocht komt het VAA zelfs op € 2.031,43 uit, wat 13 procent meer is dan in 2021.
Een ander voorbeeld van Fleet.be verwijst naar een benzinewagen van dezelfde cataloguswaarde van € 30.000 inclusief btw uit januari 2021 die 120 g uitstoot. Die auto had in 2021 een VAA van € 1.877,14, wat in 2022 stijgt naar € 2.030,4 (8 procent meer ondanks de leeftijdscoëfficiënt). Wanneer die auto in 2022 nieuw wordt gekocht komt het VAA uit op € 2.160 per jaar, wat niet minder dan 15 procent meer is dan dezelfde auto die in 2021 werd aangeschaft.
Rijden met een niet-elektrische bedrijfswagen wordt volgend jaar dus duurder, maar al bij al blijft het VAA zoals het bij ons berekend wordt nog steeds erg interessant en ligt het te betalen bedrag aan belastingen beduidend lager dan wat je kwijt zou zijn als je de auto volledig uit eigen zak moest betalen.