Nieuws

© autonieuws.be

Behoud van aftrekbaarheid plug-ins en andere maatregelen uit het regeerakkoord

02 februari 2025
Door Redactie

Het heeft de nodige voeten in de aarde gehad, maar nu is er dan toch een federale regering. Autonieuws nam het Arizona-regeerakkoord door en distilleerde er de (auto-)mobiliteitsgerelateerde punten uit. Het opvallendst is wel het behoud van de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybrides, die daardoor opnieuw een toekomst krijgen.

 

Het federale regeerakkoord van de Arizona-coalitie (N-VA, MR, CD&V, Les Engagés en Vooruit) bestaat uit meer dan 200 pagina’s en de auto en mobiliteit in het algemeen krijgen een plaats in de hoofdstukken “Fiscaliteit”, “Mobiliteit” en “Vereenvoudiging – afbouw van stelsels en koterijen”. 

Plug-inhybride krijgt respijt 

Op pagina 37 van het regeerakkoord klinkt het letterlijk als volgt: 

Een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen een optie. Vooral in een stedelijke context, aan appartementsgebouwen, in afgelegen landelijk gebied en voor lage inkomens is een elektrisch model nog steeds geen optie. Daarom zal de regering voorzien in een ruimere overgangsperiode voor hybride wagens.

De regering zal het maximale aftrekpercentage voor hybrides op 75% behouden tot eind 2027. Het zal vervolgens dalen naar 65% in 2028 en 57,5% in 2029 (gelijktijdig met de daling voor elektrische wagens). Deze aftrekpercentages zijn van toepassing voor de gehele gebruiksduur van het voertuig door dezelfde eigenaar/huurder. Tankkaart GabrielsDe brandstofkosten van hybrides blijven 50% aftrekbaar tot eind 2027. De elektrische verbruikskosten van hybrides krijgen dezelfde aftrekbaarheid als die voor elektrische modellen. De regering zal een uitzondering voorzien op deze beperkte aftrekbaarheid voor hybride auto’s met een uitstoot van maximaal 50 gram/km. Indien het percentage volgens de aftrekformule hoger is dan 75%, mag tot eind 2027 het hogere percentage worden toegepast.” 

Dit is dus goed nieuws voor bedrijven en zelfstandigen die nog niet klaar zijn voor de switch naar volledig elektrische bedrijfsauto. In de bestaande wetgeving die door de Vivaldi-coalitie werd ingevoerd zijn plug-inhybrides of full hybrids die vanaf januari 2026 worden besteld niet langer fiscaal aftrekbaar en vervalt de aftrekbaarheid van alle sinds juli 2023 bestelde auto’s met verbrandingsmotoren geleidelijk aan om vanaf 2028 onherroepelijk op 0 te belanden. Dat wordt nu aangepast. We lezen in de regeerverklaring dat hybrides die in 2025, 2026 en 2027 worden besteld een maximale aftrek van 75% behouden. Voor in 2028 en 2029 aangeschafte exemplaren daalt die, naar analogie met wat dan ook gebeurt voor elektrische auto’s. 

Plug-ins met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g en een fiscale aftrekbaarheid die volgens de huidige formule boven de 75% uitstijgt mogen tot eind 2027 bovendien van dat hogere percentage gebruik blijven maken.  

De benzine- of diesel die je in een plug-inhybride tankt blijft tot eind 2027 voor 50% aftrekbaar, de elektriciteitskost loopt gelijk met die van elektromodellen. 2 Regeerakkoord 2025 Wat verandert er voor bedrijfswagens en autofiscaliteit

Hoe een en ander er uiteindelijk, na publicatie van de wettekst, zal uitzien, is nog de vraag. Zo is het nog even afwachten wat de regering precies verstaat onder “hybrides”. Gaat het hier enkel om de plug-ins, of ook over de full hybrids, en wat met de nieuwe homologatieprocedure, waardoor nog maar weinig plug-ins een WLTP-uitstoot van minder dan 50g CO2 zullen overhouden? In ieder geval dient gezegd: deze aanpassing geeft zuurstof aan de plug-inhybride, een oplossing die voor wie hem correct gebruikt en oplaadt waar mogelijk, wel degelijk een valabel alternatief is en op het vlak van uitstoot een stuk interessanter dan het blijven rijden met een oude benzine- of dieselauto. 1 Regeerakkoord 2025 Wat verandert er voor bedrijfswagens en autofiscaliteit

Tijdelijk hogere aftrek elektrische bestelwagens 

In het hoofdstuk Fiscaliteit, subsectie klimaat, klinkt het dat er “zodra er voldoende betaalbare alternatieven op de markt zijn onderzocht zal worden hoe het voordeel voor nieuwe fossiele bestelwagens uitgefaseerd kan worden op een redelijke termijn.” 

Versta: op termijn, wanneer er voldoende betaalbare elektro-bestelwagens zijn, zal de fiscale aftrek van een diesel-bestelwagen dalen. In de tussentijd voorziet de regering in een extra stimulans voor elektrische bestelwagens door “het invoeren van een tijdelijke verhoogde aftrek voor elektrische bestel- en vrachtwagens”. Hier zal dus gedurende een bepaalde periode een fiscale aftrekbaarheid van meer dan 100% worden toegekend, al wordt nog niet gezegd wat die aftrek dan zou kunnen zijn. Die hogere aftrek moet de Total Cost of Ownership van een  elektro-bestelwagen competitiever maken ten opzichte van een dieselexemplaar. Voor elektrische personenwagens bedroeg die verhoogde aftrek in het verleden 120%, maar ook een verhoging naar 110% is een mogelijkheid. 

Mobiliteitsbudget voor iedereen 

Het mobiliteitsbudget, dat tot nu enkel kon toegepast worden wanneer zowel de werknemer als de werkgever vragende partij waren, wordt door de nieuwe regering verplicht gemaakt. Werkgevers die bedrijfswagens aanbieden zullen dus systematisch naast de auto ook het alternatief van het mobiliteitsbudget moeten voorstellen. Dat belooft dan wel extra administratie voor werkgevers en een hogere omzet voor de firma’s die hiervoor de nodige begeleiding verzorgen.  

Daarnaast wordt het bestaande mobiliteitsbudget hervormd tot een “mobiliteitsbudget voor iedereen”. De tekst zegt hierover: 

Hierbij wordt vertrokken vanuit de terbeschikkingstelling door de werkgever van een budget waar de wagen, alsook andere vervoersmodi, bestedingsmogelijkheden zijn op basis van hun werkelijke waarde. Daarenboven vervangt het nieuwe mobiliteitsbudget bestaande regelingen voor tussenkomsten van de werkgever in de woon-werk- en privéverplaatsingen van de werknemer, met het oog op een vereenvoudiging van het bestaande stelsel. Verder wordt de nieuwe regeling (para)fiscaal gunstig behandeld, om zo de aantrekkelijkheid van het nieuwe systeem te waarborgen. Tot slot wordt bij de uitwerking van deze hervorming rekening gehouden met de nodige overgangsmaatregelen.” Wat dit precies betekent moet nog duidelijk worden. 

Verder kondigt de regering ook aan een “ondersteuningsmechanisme inzake sociale leasing van elektrische voertuigen, gericht op werknemers met een inkomen onder een bepaalde drempel” te onderzoeken. Hoe dit eruit kan zien is momenteel nog onduidelijk. 

Nog afwachten 

Over alle vermelde punten ontbreken verdere details. Het is dus nog afwachten wat er uiteindelijk in de wetteksten zal staan. Het zou niet de eerste keer zijn dat aangekondigde plannen er in de uiteindelijke wetteksten helemaal anders uitzien. Autonieuws houdt u vanzelfsprekend op de hoogte. 

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.