Nieuws

© Stijn Blanckaert

Batterijwisseltechnologie wordt reële optie nu Geely gaat samenwerken met Nio

30 november 2023
Door Stijn Blanckaert

Toen Autonieuws.be in oktober vorig jaar exclusief en in avant-premère al kon kennismaken met de opmerkelijke batterijwisselstations van Nio waren we best onder de indruk van het concept. Zolang echter enkel Nio zelf er gebruik van maakte leek dat project niet echt levensvatbaar. Met de steun van gigant Geely ziet het er nu helemaal anders uit en zou de technologie wel eens voor een nieuw businessmodel voor elektrische auto’s kunnen zorgen.

 

Nio is een jonge, technologisch vooruitstrevende autobouwer uit China die sinds vorig jaar actief is op de Europese markt, met onder meer Duitsland en Nederland als introductiemarkten. Het merk zal “binnenkort” ook bij ons auto’s aan de man brengen. Een van de velen, denkt u dan misschien, maar het bijzondere is wel dat Nio zijn EV’s allemaal uitrust met verwisselbare accu’s met dezelfde afmetingen maar de keuze uit verschillende energie-inhouden (momenteel 75, 100 en 150 kWh). Die batterijen kunnen in Nio’s eigen Power Swap Stations (PSS) in amper vijf minuten volautomatisch vervangen worden door een nieuw exemplaar. Dat is een kunstje dat jaren geleden al door Renault in samenwerking met Better Place werd geprobeerd maar toen met een sisser afliep. Nu kunnen de zaken wel eens anders liggen, want Nio heeft twee partners gevonden voor zijn verwisselbare accu’s en batterijwisselstations, waarvan één hele bekende.  

Geely komt aan boord 

Nio heeft namelijk een strategisch partnership gesloten met Geely, de Chinese mastodont die wereldwijd al meer dan 12 miljoen auto’s verkocht en met onder meer Polestar, Volvo, Lynk&Co, Lotus en Zeekr heel wat ook bij ons verkochte merken in portefeuille heeft. Geely is bovendien voor de helft eigenaar van Smart (waarvan de andere helft in handen is van Mercedes, dat dan weer voor zowat 10 procent eigendom is van datzelfde Geely).  

Nio gaat dus niet met de eerste de beste partner samenwerken rond standaarden, technologieën, verwisselbare accu’s en batterijwisselstations. De bedoeling is om de verschillende elektrische auto’s van de fabrikanten van hetzelfde type accu te voorzien zodat ze allemaal in de gemeenschappelijke wisselstations verwijderd en teruggeplaatst kunnen worden. Het is immers slechts door voldoende schaalgrootte dat het concept van de batterijwisselstations ooit rendabel kan worden. Met een partner als Geely is het waarschijnlijker dat dat ooit lukt, zeker als ook anderen aan boord komen, zoals recent nog Changan. 

Deze maand ging Nio namelijk ook al een dergelijk partnership aan met Changan, een door de Chinese overheid gecontroleerde autobouwer die bij ons niet actief is maar in het thuisland de zevende grootste constructeur van elektrische auto’s is, met 123.322 verkochte exemplaren in de eerste negen maanden van dit jaar, terwijl Nio zelf achtste is in China, met 109.993 stuks. 

Snelle(re) mondiale uitrol 

Geely zelf had trouwens in 2021 al aangekondigd dat het tegen 2025 wereldwijd over 5.000 batterijwisselstations wilde beschikken, terwijl het er vandaag al zo’n 300 heeft. Door voor de ontwikkeling en uitbouw van het netwerk vanaf nu samen te werken met Nio, dat vandaag wereldwijd al 2.113 van dergelijke wisselstations in gebruik heeft, waarvan 28 in Europa, wordt het potentieel aantal Power Swap Stations dus flink uitgebreid. 

Als binnenkort nog andere constructeurs -zoals Mercedes, dat volgens geruchten al met Nio heeft gesproken over het concept- tot dat samenwerkingsverband toetreden kan een nieuwe standaard ontstaan die het hele elektrische verhaal kan gaan herschrijven. 

Potentieel als gamechanger

Het werken met verwisselbare batterijen is namelijk een mogelijke gamechanger die komaf kan maken met heel wat hindernissen op weg naar een batterij-elektrische toekomst. Zo is het met accu’s met standaardafmetingen die in amper vijf minuten volautomatisch gewisseld kunnen worden mogelijk om in exact dezelfde tijd die het vergt om een benzine- of dieseltank te vullen, maar dan zonder enige fysieke menselijke tussenkomst, over een volle accu te beschikken om opnieuw 4- tot 500 kilometer te kunnen rijden zonder te moeten laden of van accu te moeten wisselen. Dat is ideaal voor wie lange afstanden moet afleggen en zelfs geen kwartier wil wachten bij een snellader, maar ook voor wie op het werk of thuis geen laadmogelijkheden heeft. 

Een ander fundamenteel verschil met de huidige werkwijze is dat dergelijke verwisselbare batterijen in het concept dat Nio naar voren schuift niet meer vast bij de auto horen en dus ook niet mee gekocht moeten worden wanneer men een Nio (of straks een van de Geely-modellen) aanschaft. Het is dan de bedoeling dat de auto zelf gekocht of gehuurd wordt, maar de accu als een extra dienst in ruil voor een vast maandelijks bedrag ter beschikking wordt gesteld. Zo wordt de aanschaf van een elektrische auto een minder zware dobber en kan iemand die zelden lange afstanden rijdt in 90 procent van de gevallen genoeg hebben aan een kleinere (en dus minder zware en in huur goedkopere) accu die ook minder duur is op maandbasis. Tegelijk kan hij wanneer nodig tijdelijk opteren voor een qua energieinhoud veel groter exemplaar dat dan in een Power Swap Station in geen tijd wordt gemonteerd door de robot. 

Na de gebruiksperiode van de grotere accu kan de gebruiker opnieuw voor een kleiner exemplaar kiezen en ziet hij zijn maandelijkse accuhuur én elektriciteitsverbruik weer dalen, want hoe lichter de accu, hoe zuiniger de auto. 

Altijd up-to-date 

Het voordeel is ook dat de eigenaar of huurder van een auto die van die technologie gebruikmaakt altijd over een accu beschikt waar fabrieksgarantie op geldt, die in optimale staat is en gebruikt maakt van de nieuwste technologie, met in de toekomst mogelijk zelfs vastestofbatterijen (solid state). Zo veroudert zijn elektroauto ook minder snel, aangezien de accu – het duurste deel van de auto – automatisch up-to-date zal zijn. 

Het is niet de bedoeling dat de batterijwisselstations de plaats van wallboxen en (snel)laadpalen gaan innemen. Die laadopties blijven in het concept dat Nio uitrolt fundamenteel maar worden dan aangevuld door de wisselstations voor specifieke situaties.

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.