Nieuws

Back in Business: Citroën C5 Aircross

18 april 2017
Door Redactie

Citroën heeft op het autosalon van Shanghai 2017 de C5 Aircross gepresenteerd. Hij is gebaseerd op de concept car Aircross. Met een lengte van 4,50 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,67 m is de C5 Aircross een middelgrote auto in het fel bevochten SUV-segment. Hij wordt in het tweede semester van 2017 in China op de markt gebracht en vormt een belangrijke troef in het internationale offensief van Citroën dit jaar. In Europa wordt hij in 2018 verwacht.

C5 Aircross introduceert de nieuwe 'Progressive Hydraulic Cushions'-ophanging, schokdempers met hydraulische druklagers, een innovatie van Citroën die ook in de toekomstige modellen van het merk zal kunnen worden toegepast. Voor de ontwikkeling van deze nieuwe ophanging zijn 20 patenten aangevraagd. Terwijl een klassieke vering bestaat uit een demper, een veerpoot en een mechanisch druklager, voegen de Progressive Hydraulic Cushions aan weerszijden twee hydraulische druklagers toe - één voor rebound en één voor compressie. Zo werkt de vering in twee fases afhankelijk van de belasting.

Bij licht in- en uitveren vangen de veerpoten en de demper samen de verticale bewegingen op zonder gebruik te hoeven maken van de hydraulische druklagers. De aanwezigheid van deze hydraulische druklagers biedt een grotere veeruitslag waardoor het 'vliegend tapijt' effect zou ontstaan.

Bij zwaarder in- en uitveren werken de veerpoot en de demper samen met de hydraulische druklagers die de beweging progressief afbouwen waarmee de hardheid van de aanslag kan worden gestuurd. In tegenstelling tot klassieke, mechanische druklagers die de energie absorberen, maar er ook een deel van teruggeven, absorbeert en verwerkt een hydraulisch druklager deze energie. Er is dus geen stuiter-effect.

In China is de C5 Aircross leverbaar met de nieuwste benzinemotoren met 165 en 200 pk en de EAT6 e-shift automaat. De Plug-In Hybrid PHEV e-AWD aandrijflijn bestaande uit een 200 pk verbrandingsmotor en twee elektrische motoren (1 voorin en 1 achterin) die een totaal vermogen van 300 pk bieden waarmee de C5 Aircross de krachtigste seriegeproduceerde Citroën ooit wordt. Er zijn vier gebruiksmodi: 100% elektrisch (gegarandeerd bereik tot 60 km), Hybride voor lange ritten zonder opladen, Gecombineerd en 4X4. Met deze nieuwe techniek kan de accu worden opgeladen tijdens het remmen of vertragen of via de verbrandingsmotor tijdens het rijden.

 

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.