Nieuws

© Volkswagen

Autoverkoop in EU is vorig jaar toch nog licht gestegen, klassieke benzinewagens bleven het populairst

21 januari 2025
Door Alain Devos

Er werden in de landen van de Europese Unie in 2024 zo’n 10,6 miljoen nieuwe wagens ingeschreven, een stijging met 0,8 procent in vergelijking met het jaar ervoor. De populariteit van elektrische auto’s nam weer wat af. 

 

ACEA, de Europese koepel van autoconstructeurs, maakte vandaag de verkoopcijfers per EU-land bekend. In België, toch nog altijd de zesde grootste markt van de EU, daalde het aantal inschrijvingen van personenwagens vorig jaar met 6 procent. Dat wisten we al, een uitschieter in de andere ‘richting’ was het economisch momenteel heel goed presterende Spanje. Daar steeg de verkoop in 2024 met 7,1 procent tot 1.016.885 exemplaren. 

 Groei in Oost-Europa 

In Duitsland (-1,0%), Frankrijk (-3,2%) en Italië (-0,5%) was er dan weer een daling. De hele Europese Unie was goed voor 10.632.381 auto’s, met als een opvallende tendens toch ook de groei in zowat alle Oost-Europese landen. Koplopers waren Polen (+16,1%), Bulgarije (+13,8,%) en Hongarije (+12,9%). Buiten de EU kende het Verenigd Koninkrijk met iets meer dan 1.952.778 auto’s ook een mooie groei van 2,6 procent.1 Autoverkoop in EU is vorig jaar toch nog licht gestegen klassieke benzinewagens bleven het populairst

Minder EV’s 

Als we weer alleen naar de EU kijken, bleven wagens met een klassieke benzinemotor het populairst. Ze waren in 2024 goed voor een aandeel van 33,3 procent. Zelfopladende hybride modellen volgden met 30,9 procent, terwijl volledig elektrisch aangedreven auto’s slechts 13,6 procent van de klanten wisten te overtuigen. In vergelijking met 2023 was dat een daling met toch 5,6 procent, wat vooral te maken had met de flinke terugval in Duitsland (-38,6%) en Frankrijk (-20,7%). Dieselmotoren namen nog 11,9 procent van de markt voor hun rekening, plug-inhybrides 7,1 procent.

 Volkswagen-groep vergroot voorsprong 

De Volkswagen-groep bleef de nummer één, met 26,7 procent van de EU-verkoop wist het zijn koppositie zelfs nog wat te verstevigen. Het moederwerk bleef het sterkst scoren, voor Skoda en Audi. Het marktaandeel van Stellantis zakte van 17,8 naar 16,4 procent, dat van de Renault-groep met dus ook Dacia erbij steeg met 1,9 procent naar 11,0 procent. De EU-top 5 werd vervolledigd door Toyota (met Lexus erbij) en de groep met Hyundai en Kia. Als we alleen naar de zogeheten premiummerken kijken, klopte BMW (5,8%) Mercedes (5,3%) en Audi (4,9%).

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.