Hoewel het regeerakkoord nog lang niet in een wettekst is vertaald, lijdt het geen twijfel dat plug-inhybrides de komende jaren opnieuw een fiscaal interessante optie worden voor bedrijven. Sommige Belgische auto-importeurs juichen de intentie van de nieuwe regering – ingetogen en met voorbehoud – toe. Andere stakeholders stellen er zich vragen bij.
“Een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen een optie. Vooral in een stedelijke context, aan appartementsgebouwen, in afgelegen landelijk gebied en voor lage inkomens is een elektrisch model nog steeds geen optie. Daarom zal de regering voorzien in een ruimere overgangsperiode voor hybride wagens.” Dat staat te lezen in het kersverse akkoord van de nieuwe federale regering.
Concreet betekent dit dat het huidige maximale aftrekpercentage van 75 procent behouden blijft tot eind 2027. Daarna zal het dalen naar 65 procent in 2028 en 57,5 procent in 2029. Nog een wijziging van formaat: het initiële percentage blijft van toepassing gedurende de hele gebruiksperiode van de auto, zolang hij blijft ingeschreven op de titularis.
Welke impact dit zal hebben op de verkoop van bedrijfswagens? We vroegen het aan enkele grote spelers op de markt.
“Het regeerakkoord weerspiegelt de marktrealiteit, namelijk dat niet iedereen over de financiële middelen beschikt om elektrisch te rijden, of over de mogelijkheid om een auto thuis op te laden. De regering hanteert dus een pragmatische aanpak”, zegt Jeroen Lissens, Head of Corporate Communications bij BMW Group Belux. “Bij BMW geloven we dat de toekomst elektrisch is. De plug-inhybride verdient echter een rol als overgangsvorm. BMW blijft de PHEV-technologie verder ontwikkelen, met als resultaat steeds efficiëntere auto’s met een groter elektrisch rijbereik. Maar we blijven ook inzetten op de klassieke verbrandingsmotoren en elektrische aandrijving. We volgen de markt en dwingen onze klanten niet in één of andere richting. Dat werkt niet.”
Volvo had initieel de intentie om vanaf 2030 enkel nog maar volledig elektrische auto’s te bouwen en plug-inhybrides tegen dan uit te faseren. Die strategie werd vorig jaar bijgesteld als antwoord op de trager dan verwachte uptake van EV’s. Dat komt de Belgische importeur in het licht van de plannen van federale regering goed uit. “Wij blijven PHEV's produceren en zijn blij dat de mensen die nog twijfelen om naar volledig elektrische wagens over te schakelen, meer tijd krijgen om de transitie te maken”, zegt René Aerts, PR & Consumer Experience Manager bij Volvo Car Belux.
Mercedes-Benz Belux laat bij monde van Press Relations Manager Bastien Van den Moortel weten dat ze de intentie van de regering “eerder goed nieuws vinden vanuit de oplossingen die we kunnen bieden aan bestuurders van een bedrijfsauto.” Hij verwijst naar het feit dat Mercedes-Benz het enige merk is dat zowel diesel- als benzine-plug-inhybrides aanbiedt, met een grote elektrische range van ruim 100 kilometer. “Desalniettemin zijn we als geliefde merk van bedrijfswagens voorstander van een stabiele fiscaliteit met continuïteit. Dit is belangrijk over de verschillende levenscycli van de wagens die verkocht worden.“
Net dat punt wordt ook aangehaald door Kaat Van Severen, Head of Fleet bij Astara Western Europe (de groep die bij ons onder meer de merken Hyundai, Suzuki en MG verdeelt). “Het probleem van deze opnieuw gewijzigde fiscaliteit is dat er alweer verwarring wordt gecreëerd. Zo kan er nooit een duidelijke keuze worden gemaakt, niet door de constructeur – die moet blijven investeren op beide fronten – en niet door de gebruiker. Die begrijpt er op den duur niets meer van en stelt zijn aankoop uit.”
Het argument dat een plug-inhybride een mouw past aan het laadprobleem, gaat voor Kaat Van Severen eigenlijk niet op. “Vandaag zijn er werknemers die nog niet dagelijks kunnen laden. Er zijn ook ‘kilometervreters’ bij, voor wie een plug-inhybride praktischer is. Echter, mensen die hun BEV niet kunnen laden, kunnen eigenlijk hun PHEV ook niet laden. Een PHEV is pas interessant als je de accu regelmatig oplaadt, anders swingen de brandstofkosten de pan uit.”
Koen Claesen, CEO van Van Mossel België en Luxemburg, is voorstander van een hernieuwde gunstige fiscaliteit voor de plug-inhybride. “Meer bedrijven zullen opnieuw voor hybride kiezen in plaats van elektrisch. Dit is op zich goed nieuws, aangezien er op de tweedehandsmarkt meer vraag door particulieren is naar (plug-in) hybride voertuigen, tegenover elektrische voertuigen. Door de nieuwe maatregel zullen we mogelijk een betere afstemming krijgen tussen vraag en aanbod.”
Bij Renault Belux wijst men erop dat in de aangekondigde maatregel niet wordt gespecificeerd of ze van toepassing zal zijn op zowel niet-oplaadbare als oplaadbare hybrides. “Het is daarom moeilijk te voorspellen wat het effect zal zijn op de verkoopvolumes en een eventuele strategiewijziging met zich zal meebrengen. We betreuren enigszins dat de aangekondigde maatregel de vergroening van het wagenpark zal vertragen, vergroening die de bedrijven goed geïntegreerd hebben dankzij de regels van toepassing op de vennootschapsbelasting.”
“Op zich wijzigt het regeerakkoord onze B2B-strategie niet: sowieso zetten wij met Toyota en Lexus al jaren in op een multipath-aanpak van EV, PHEV en HEV”, zegt Ellen De Wilde, PR Manager voor beide merken in België. “We geloven wel dat door deze beslissing sommige bedrijven opnieuw hun vizier zullen richten op PHEV, een aandrijving die door de vorige fiscale wijziging toch wel veel minder een optie was. Dat zal zeker en vast zo zijn voor de iets compactere modellen, waarvan er nog altijd niet zo’n groot aanbod is in EV, in tegenstelling tot het D-segment.”
Ook bij Kia Belux kan men terugvallen op een erg breed aanbod. Jean-François Mailleux, Senior Manager Fleet PC & PBV: “We hebben ervoor gekozen om een uitgebreid gamma aan voertuigen aan te bieden, met alle mogelijke motorisaties, of het nu gaat om benzine, diesel, hybride, plug-inhybride of 100% elektrisch, om aan de meeste behoeften van onze klanten en prospecten te voldoen. Het is nog een beetje vroeg om de echte effecten van het regeerakkoord te kennen, maar we zullen ze analyseren om onze klanten het best mogelijke advies te kunnen geven. Voorlopig zullen deze plannen niet leiden tot een verandering in de strategie van Kia.”
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853