Vanavond precies om 19 uur zit de 100ste Brussels Motorshow erop. In de periode van 14 tot 22 januari ontving organisator Febiac in de Heizelpaleizen meer dan 265.000 mensen. Het Autosalon blijft daarmee met voorsprong het grootste indoor-evenement van het land. Volgend jaar zal er een nieuwe editie georganiseerd worden, van 12 tot 21 januari 2024. Hoewel de organisatie vóór het autosalon had aangekondigd te mikken op 300.000 bezoekers is ze toch tevreden met het resultaat van ‘meer dan 265.000 bezoekers’ over de voorbije 9 dagen durende salonperiode. In vergelijking met de hoogdagen van het autosalon is dat misschien aan de lage kant, maar gezien de omstandigheden, na twee jaar zonder fysieke editie en door de kleinere beschikbare oppervlakte, is er toch reden tot tevredenheid, zeker omdat de reacties van de bezoekers positief zijn, stelt
Gabriel Goffoy, directeur van het salon en directeur Communicatie van Febiac.
Internationale aandacht Goffoy wijst erop dat 95% van de in ons land aanwezige automerken ook op het salon vertegenwoordigd waren, dat er 15 wereld- en Europese premières te zien waren en dat de The Car of The Year 2023-verkiezing (gewonnen door de Jeep Avenger) voor het eerst in ons land plaatsvond. Daardoor kreeg het Brusselse autosalon – als zowat enige overgebleven echte Europese autosalon – veel internationale aandacht en zet het zich op de kaart als valabel alternatief voor de zo goed als ter ziele gegane Mondial de l’Automobile in Parijs of de Duitse autoshow die van Frankfurt naar München verhuisde.
De oppervlakte van het salon was kleiner, net als de stands, maar de kwaliteit van wat er te zien was stond wel op het niveau van de vroegere salons die over de hele Heizel uitgestrekt waren. Heel wat (inter)nationale politici, waaronder zelfs Frans Timmermans, vice-voorzitter van de Europese Commissie en grote man achter de Green Deal, maar ook talloze Belgische regeringsleden (federaal en regionaal) en partijvoorzitters zagen dat de Belg nog steeds massaal geïnteresseerd is in de auto. Daarbij erkende zelfs
Ecolo-vicepremier Georges Gilkinet in een debat dat in de Forum Dome werd georganiseerd dat de auto nodig blijft.
Voor de aanwezige automerken is het nu zaak om de talloze commerciële leads die op het salon verzameld te zijn op te volgen en hun offertes zo goed mogelijk om te zetten in bestellingen. Op dat resultaat is het vanzelfsprekend nog even wachten, omdat de salonvoorwaarden hoe dan ook tot eind deze maand lopen en bij de meeste merken ook nog tot eind februari zullen verlengd worden.
Elektrificatie als duidelijke trendOp sociale media was er wat kritiek te horen op de massale aanwezigheid van – door velen als te duur geziene - elektrische auto’s en het zo goed als onzichtbaar zijn van dieselmodellen. Dat kan echter niet anders, als je kijkt naar de door de Europese Commissie uitgestippelde toekomst, die nu eenmaal elektrisch is.
Gabriel Goffoy wijst erop dat de autosector enorm geëvolueerd is sinds het laatste fysieke salon in 2020 en dat het belangrijk was om die evolutie ook te tonen. Die evolutie is nu eenmaal vooral elektrisch, en van de totaal niet minder dan 400 auto’s die tentoongesteld waren, was inderdaad ongeveer de helft geëlektrificeerd, maar daarbij zijn ook de (plug-in)-hybrides inbegrepen. Het ging in Brussel dus zeker niet alléén over elektrische exemplaren, klinkt het.
Een andere opmerkelijke vaststelling is het grote aantal jonge bezoekers, stelt Goffoy, wat hem sterkt in de overtuiging dat de auto ook bij de jongere generatie nog op de nodige aandacht kan rekenen.
Volgend jaar, van 12 tot 21 januari, organiseert Febiac het 101ste Autosalon, kondigt Goffoy nu al aan. We hopen dat dan ook Mercedes, Volvo en Jaguar Land Rover, die er deze keer niet bij waren, opnieuw present zullen tekenen. Noteer die data alvast in uw agenda!