Nieuws

Autokeuring hanteert bizarre regels voor banden vanaf 1 december

19 november 2024
Door Dieter Quartier

De autokeuring werd in het leven geroepen om de veiligheid van de wegvoertuigen te verhogen aan de hand van regelmatige inspecties. De nieuwe regels rond banden doen dan ook heel wat vraagtekens rijzen, zeker wat de niet langer verplichte symmetrie betreft. 

 

Vandaag moeten de banden op dezelfde as van hetzelfde type zijn. Je mag bijvoorbeeld geen Goodyear links vooraan hebben liggen gecombineerd met een Michelin rechts vooraan. Dat is logisch, omdat verschillenden bandenprofielen ook verschillen in grip kunnen teweegbrengen, met potentieel gevaarlijke reacties van de auto bij een noodstop of uitwijkmanoeuvre op een natte ondergrond.

Dat verandert vanaf 1 december 2024. Het enige dat de autokeuring nog zal controleren, is de bandenmaat en bandenstructuur (radiaal of diagonaal). Het merk en het type doet er niet meer toe. De laad- en snelheidsindex hoeft evenmin dezelfde te zijn. 4 Autokeuring hanteert bizarre regels voor banden vanaf 1 december

Winterband en zomerband samen

Op basis van de summiere informatie op Vlaanderen.be zou je zelfs kunnen veronderstellen dat je links een winterband mag monteren en rechts een zomerband. Dat is voor alle duidelijkheid af te raden. De nieuwe regels verbieden evenmin expliciet dat je vooraan winterbanden en achteraan zomerschoeisel mag monteren, al verhoogt dat evenzeer het risico op onstabiliteit op gladde ondergrond.

Het Vlaams Departement Mobiliteit ziet er geen graten in. “De bedoeling van de versoepeling is dat er iets meer flexibiliteit komt. Wanneer vroeger bijvoorbeeld één band kapot was, werd er vaak voor twee nieuwe banden geopteerd. De versoepeling geeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld een ander merk band op te zetten, maar die moet wel nog altijd dezelfde afmeting en structuur hebben", verklaarde woordvoerder Nick Arys aan vrt.nws

De versoepeling is trouwens al langer van kracht voor lichte vrachtvoertuigen. Omdat de afmetingen en structuur dezelfde zijn, is er geen gevaar voor de verkeersveiligheid, aldus Arys.

Rode kaart met verkeersverbod vanaf 1,6 millimeter

3 Autokeuring hanteert bizarre regels voor banden vanaf 1 decemberWat dan weer strenger wordt, is het slijtageaspect van de band. Is die vandaag tot op de indicator versleten (lees: je hebt nog maar 1,6 millimeter profieldiepte), dan krijg je een rode kaart waarmee je nog 15 dagen mag rondrijden. Zo heb je voldoende tijd om op eigen krachten naar de bandencentrale of garage te gaan en de banden te vernieuwen. Vanaf 1 december 2024 krijg je een rode kaart met onmiddellijk verbod tot deelname aan het verkeer. 

Dat betekent dat je een depannagewagen moet laten komen naar de autokeuring om je auto af te slepen, ofwel dat je een mobiele bandencentrale moet inroepen. Van enige “flexibiliteit” is hier dus hoegenaamd geen sprake, in tegenstelling tot bij de symmetrie van de banden. 

E-markering verplicht voor banden

Vanaf 1 december gaan de keuringscentra ook controleren op de aanwezigheid van de zogenaamde e-markering op de band. Dit merkteken geeft aan dat de band voldoet aan de Europese veiligheidsnormen. Het ontbreken van deze markering resulteert in een rode kaart met 15 dagen beperkte geldigheid voor auto’s die voor het eerst werden ingeschreven sinds 1 januari 2004. 

Met name wie oudere, goedkope Chinese banden heeft laten monteren op zijn auto, checkt beter of de bewuste e-markering aanwezig is alvorens de auto aan te bieden aan de keuring. 2 Autokeuring hanteert bizarre regels voor banden vanaf 1 december

Snelheidsindex van 160 km/h volstaat

Elke band is voorzien van een letter (meestal H, T, V, W, Y of Z) die de maximumsnelheid aangeeft waarmee een auto met die band mag rijden. Vandaag moet de snelheidsindex van de banden altijd gelijk aan of hoger zijn dan de maximumsnelheid van de auto.

Dat wijzigt op 1 december 2024. Omdat de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/h ligt, volstaat een minimale snelheidsindex van 160 km/h voor alle banden, ook al heeft de auto een hogere topsnelheid. Wel is het zo dat je een waarschuwingslabel met de maximaal toegestane snelheid op het dashboard moet aanbrengen als de snelheidsindex van de banden lager ligt dan de maximumsnelheid van het voertuig.

Deze maatregel kan kostenbesparend werken, omdat banden met een hogere snelheidsindex vaak iets duurder zijn dan banden met een lagere. De versoepeling verruimt ook de keuze voor de consument, omdat er meer bandenmerken en -types beschikbaar zijn met een lagere snelheidsindex.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.