Audi stelt met de skysphere concept, een elektrisch aangedreven luxeroadster met een variabele wielbasis (!) een eerste van drie concept cars voor waarmee het merk zijn visie op het luxesegment in de toekomst toont. 
De skysphere concept (zonder hoofdletters, zoals gedicteerd door de marketingjongens in Ingolstadt) is een elektrisch aangedreven tweedeurs cabriolet met lijnen die verwijzen naar de designrichting die Audi in de toekomst uit wil gaan. In die toekomst ziet het merk het interieur als een interactieve ruimte waar ook ruimte is voor ontspanning terwijl de auto autonoom rijdt.
Variabele wielbasis De skysphere concept is ontworpen om tegelijk een GT-ervaring en een sportieve ervaring te bieden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een spectaculaire oplossing: een variabele wielbasis. Elektromotoren en een geavanceerd mechanisme met koetswerk- en onderstelelementen die in elkaar schuiven, maken het mogelijk om de wielbasis zelf en de koetswerklengte van de auto met 250 millimeter te laten variëren. Tegelijkertijd wordt de bodemvrijheid met 10 millimeter aangepast om het comfort en de rijdynamiek te verbeteren.

Met een druk op de knop kan de bestuurder ervoor kiezen om zijn 4,94 lange roadster zelf te besturen in de Sport-modus, met ingekorte wielbasis, geholpen door de achterwielsturing, ofwel kiest hij voor de Grand Touring-modus waarbij het stuur en de pedalen wegkantelen en de skysphere level 4-autonoom rijdt en 5,19 meter lang is. Terwijl kan de bestuurder en de passagier dan genieten van de zon, de omgeving, de royale beenruimte en de diensten van het digitale ecosysteem.
Horch 853 als inspiratie Een klassieker uit de eigen geschiedenis van het bedrijf, de roadster Horch 853, diende als inspiratiebron voor het nieuwe model. Deze indrukwekkende cabriolet van 5,20 meter lang was in de jaren dertig een schoolvoorbeeld van moderne luxe. In tegenstelling tot die Horch, die een achtcilinder in lijn onder de motorkap had, wordt de skysphere aangedreven door een op de achteras gemonteerde elektromotor met 465 kW aan vermogen en 750 Nm aan koppel. De capaciteit van de batterij wordt geraamd op “meer dan” (sic) 80 kWh.
Steer-by-wire Een steer-by-wire-systeem stuurt zowel de voor- als de achterwielen. Omdat het systeem niet mechanisch is verbonden met de vooras, kan de bestuurder verschillende overbrengingsverhoudingen en stuurinstellingen selecteren, van extreem direct tot comfortabel, allemaal met een druk op de knop. De achterwielsturing en de adaptieve wielbasis dragen bij tot de kleine draaicirkel van de auto.
Verder heeft de skysphere adaptieve luchtvering en een actieve ophanging, staat hij op velgen van maar liefst 23 duim en weegt hij zo’n 1.800 kg droog aan de haak.
De Audi skysphere concept maakt zijn publieksdebuut op 13 augustus 2021, in het kader van de Monterey Car Week. Naast dit eerste model zal Audi met de grandsphere en de volgend jaar verwachte urbansphere nog twee andere concept cars voorstellen.