Nieuws

© Audi

Audi Q7 krijgt ongetwijfeld voor het laatst een update

30 januari 2024
Door Stijn Blanckaert

De grootste SUV van Audi, waarvan de huidige generatie in 2019 al bijgepunt werd, krijgt een laatste update, met als meest opvallend element het nieuwe front en de nieuwe voor- en achterlichten. 

 

De eerste Audi Q7 werd vanaf 2006 tot eind 2015 gebouwd en wist meer dan 550.000 klanten te overtuigen. De tweede generatie volgde in datzelfde jaar en kreeg in 2019 een eerste grondige upgrade, nu gevolgd door de ongetwijfeld laatste update van het straks tien jaar oude model. 

Nieuw front, nieuwe koplampen 

De meest opvallende vernieuwing is vooraan te vinden, waar het Audi Singleframe-radiatorrooster met achthoekig design een grote honingraatstructuur aangemeten krijgt in combinatie met smallere en hoger gepositioneerde koplampen aan weerszijden. Links en rechts onderaan in de voorbumper voorzag Audi ook nieuwe luchtinlaten. Static photo, Colour: Ascari blue metallic

Aan de achterkant vinden we links en rechts echte uitlaateindstukken en gelukkig geen nepexemplaren en voor het eerst op de Q7 ook digitale OLED-achterlichten met vier individueel te selecteren lichtsignaturen. Static photo, Colour: Ascari blue metallic

Ook de koplampen zijn bijzonder. Ze werden hoger ingeplant en naast de standaard ledlampen of optionele Matrix-leds zijn als optie ook hoogtechnologische HD Matrix LED-koplampen met laserlicht verkrijgbaar. Ze werken elk met 24 leds en een krachtige laserdiode en zijn onmiddellijk herkenbaar aan het blauwe omgevingslicht in de koplampen dat de precisie van de lasertechnologie symboliseert. Het laserlicht wordt actief boven 70 km/h en vergroot het grootlichtbereik aanzienlijk. Static photo, Colour: Ascari blue metallic

Bij de HD-Matrixlampen zijn er ook digitale dagrijlichtsignaturen die door de bestuurder via het MMI gekozen kunnen worden.  

Zoals bij elke update voorziet het merk ook hier nieuwe details voor het interieur, nieuwe kleuren en andere wielen. De vierwielsturing (optie, behalve op de SQ7, waar die voorziening standaard is) maakt het manoeuvreren met deze grote SUV makkelijker en zorgt voor meer stabiliteit onderweg. Ook het Remote Park Assist Plus vergemakkelijkt het leven van de bestuurder, want die voorziening maakt het mogelijk om de auto zichzelf in smalle parkeerplaatsen te laten parkeren via een smartphone-app, zonder dat de bestuurder daarvoor in de auto moet zitten. Interior

Diesel en benzine, geen plug-in 

Audi biedt de vernieuwde Q7 met twee mild hybride drieliter zescilinderdieselmotoren aan. De 45 TDI quattro levert 231 pk en 500 Nm, de 50 TDI quattro doet daar met 286 pk en 600 Nm nog een stukje bovenop. Benzineliefhebbers kunnen in andere landen gaan voor de Q7 55 TFSI met zijn mild hybride V6 van drie liter, 340 pk en 500 Nm die bij ons niet in de prijslijst staat. We hebben wel recht op de top-of-the-range SQ7 met zijn vier liter grote 4.0 TFSI-V8 met cilinderuitschakeling, 507 pk en 770 Nm. Daarmee heeft deze grote jongen amper 4,1 seconden nodig voor de 0-100 km/h-sprint.

Alle varianten van de Q7 zijn uitgerust met een achttrapsautomaat en zijn als “quattro” vanzelfsprekend voorzien van vierwielaandrdijving. Bovendien hebben ze een sleepvermogen van niet minder dan 3,5 ton. 

Een ander praktisch aspect blijft de grote koffer die in de vijfzitsversie 780 liter (met de achterbank rechtop) tot 1.908 liter (achterbank plat) kan bevatten. 

De vernieuwde Q7 komt nog in het eerste kwartaal van dit jaar naar de showrooms. De 45 TDI kost € 71.590, de 50 TDI € 74.570 en voor de SQ7 TFSI verlangt Audi € 112.090 inclusief btw.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.