Nieuws

© Audi

Audi Q6 E-Tron-aanbod wordt uitgebreid met Sportback met nog wat groter rijbereik

14 oktober 2024
Door Alain Devos

Terwijl er bij sommige concurrenten al wel eens “in stilte” wordt getwijfeld aan het commerciële nut van coupé-achtige varianten van SUV’s, lanceert Audi er nog eentje. We mochten eerder dit jaar al kennismaken met de elektrische Q6 E-Tron, nu is de Duitse constructeur ook klaar met de Sportback-variant.

 

Een knappe en efficiënte auto, die Q6 E-Tron. Dat was afgelopen zomer toch onze conclusie na de eerste dynamische kennismaking. We vonden het alleen wat jammer dat het design (alweer) zo sterk lijkt op dat van de respectievelijk kleinere en grotere Q4 en Q8. Die kritiek, als we dat ‘zware’ woord mogen gebruiken, zouden we dus evengoed kunnen formuleren voor de Sportback-variant van de Q6. Juist ja, je moet er haast een meetlint bijnemen om het verschil met de Q4 Sportback en Q8 Sportback meteen te ‘zien’. Audi Q6 E-Tron-aanbod wordt uitgebreid met Sportback met nog wat groter rijbereik

‘Slimme’ marketing?

Voor het heel stoere front kunnen we dat nog begrijpen, voor de welvingen onderin de flanken en zeker ook de scherpe lijnen boven de wielkasten echter niet. De afmetingen zijn natuurlijk wel degelijk verschillend en de koetswerkplaten vanzelfsprekend ook telkens uniek, onbegrijpelijk dus toch dat de designers zelfs dat soort ‘details’ per se op al die auto’s willen laten terugkeren. Misschien is uit marketingonderzoek wel gebleken dat (potentiële) klanten net wel fan van dat soort heel herkenbare looks zijn, dan buigen we natuurlijk met het nodige respect ons hoofd.

Genoeg daarover, zodat je niet gaat denken dat we deze Audi geen mooie auto vinden. Dat doen we wel, maar we laten ons bij de onthulling van een nieuw model altijd graag verrassen. En dat gebeurt hier dus zeker niet. We kunnen het designhoofdstukje dan ook afsluiten met de vermelding dat de Sportback een op het hoogste punt 37 millimeter lager dak heeft dan de gewone Q6 E-Tron. Het loopt achteraan natuurlijk ook sneller af, vandaar dus een look die volgens de bedenkers toch wel een beetje die van een coupé benadert. Audi Q6 E-Tron-aanbod wordt uitgebreid met Sportback met nog wat groter rijbereik

Iets minder liters, iets meer kilometers

Die sportiever ogende vormen hebben gelukkig geen al te grote negatieve impact op het laadvolume van de koffer. In de Q6 kan je minstens 526 liter kwijt, in de Q6 Sportback is dat nog 511 liter. Met neergeklapte achterbank wordt het verschil wel wat groter, dan ‘krimpt’ de kofferinhoud van 1.529 tot 1.373 liter. Voorin is er ook nog een bergvak van 64 liter, dat lijkt de ideale locatie voor de laadkabel(s). De aankleding en inrichting van het interieur verschillen niet tussen beide modellen, ook qua infotainment, connectiviteit en al dan niet standaard voorziene comfort- en luxesnufjes gaat het gelijk op. Misschien is de hoofdruimte achterin net iets krapper, dat moeten we nog eens uitproberen.Audi Q6 E-Tron-aanbod wordt uitgebreid met Sportback met nog wat groter rijbereik

Ook de Sportback-variant van de Q6 is natuurlijk een E-Tron en komt er dus alleen met een elektrische aandrijving. We moeten dan ook toch nog even naar het design terugkeren, de nog wat gunstigere aerodynamica van het sportiever gelijnde model zorgt voor een nog wat lager energieverbruik en dus ook een iets groter rijbereik. Met de 306 pk sterke en achterwielaangedreven Performance met de grootste batterij van (netto) 94,9 kWh gaat het dan over 656 WLTP-kilometers. Ter vergelijking, voor de ‘gewone’ Q6 stopt het – al even theoretisch – bij een op zich ook al knappe 641 kilometer.Audi Q6 E-Tron-aanbod wordt uitgebreid met Sportback met nog wat groter rijbereik

Twee batterijen

Er zijn natuurlijk ook nog andere varianten, met onderaan het gamma eentje met een batterij van (netto) 75,8 kWh en bovenaan een SQ6. Om maar eens met die laatste te beginnen, die heeft twee motoren van samen 489 pk en spurt met de Launch Control-modus desgewenst van 0 naar 100 km/h in slechts 4,3 seconden. Zijn rijbereik bedraagt 607 kilometer, voor de iets bravere Quattro met 387 pk is dat 636 kilometer. Het gamma start met een achterwielaangedreven variant van 252 pk, daar raak je maximaal 545 kilometer ver mee. Alle modellen hebben een tot 210 km/h beperkte topsnelheid, met uitzondering van de 230 km/h snelle SQ6.

Het rijgedrag zou niet echt mogen verschillen van dat van de Q6 met het klassiekere koetswerk. De jongste elektrische SUV’s van Audi gebruiken de samen met Porsche ontwikkelde Premium Platform Electric-structuur, die beschikt over 800-volttechnologie voor desgewenst heel snel... snelladen tot 270 kW (225 kW met de kleinere accu). Tien minuten volstaan dan al voor 265 ‘nieuwe’ kilometers.Audi Q6 E-Tron-aanbod wordt uitgebreid met Sportback met nog wat groter rijbereik

Beetje duurder

De Q6 Sportback E-Tron beleeft zijn wereldpremière op het autosalon van Parijs, de commerciële lancering is voorzien voor de jaarwisseling. Belgische prijzen zijn er nog niet, maar het ligt voor de hand dat die iets hoger zullen uitvallen dan die van de ‘echte’ SUV. Je betaalt dus iets meer voor de sportievere looks, de extra kilometers... en de wat kleinere koffer.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.