Nieuws

© Audi

Audi Q4 35 E-Tron moet elektrisch rijden wat goedkoper maken

18 juli 2024
Door Alain Devos

Audi breidt het aanbod van zijn elektrische Q4 E-Tron langs onder uit met de 35. Het nieuwe instapmodel komt met een batterij van (netto) 52 kWh en een rijbereik tot 365 kilometer, de nog 170 pk sterke SUV wordt natuurlijk ook wat goedkoper dan de krachtigere 45- en 55-modellen.

 

Hét grote Audi-zomernieuws is natuurlijk de A5. Maar na met enige vertraging uit een dan ook lange winterslaap te zijn ontwaakt, lijkt het Duitse merk er nu stevig te gaan invliegen. Er komen de volgende maanden nog verschillende nieuwe auto’s en dus ook extra varianten van al bekende modellen.Audi Q4 35 E-Tron moet elektrisch rijden wat goedkoper maken

Bescheiden vermogen

Het Q4 E-Tron-gamma telde al een 45 met 286 en een 55 met een stevige 340 pk, beide aandrijvingen laten zich zowel met het ‘gewone’ als met het Sportback-koetswerk combineren. Dat zal ook het geval zijn voor de 35. Die heeft een motor met een voor een EV eerder bescheiden vermogen van 170 pk en een batterij van nog slechts 52 kWh. Een echt instapmodel dus, met technologie die we trouwens al van de Volkswagen ID.4 kennen. Audi belooft toch nog een rijbereik van 355 kilometer, voor de wat beter gestroomlijnde Sportback wordt dat 365 kilometer. De accu laat snelladen tot 145 kW toe, 25 minuten volstaan om ze van 10 weer op 80 procent van haar capaciteit te krijgen. De elektromotor drijft natuurlijk alleen de achterwielen aan, de spurt van 0 naar 100 km/h lukt in 9 seconden rond.Audi Q4 35 E-Tron moet elektrisch rijden wat goedkoper maken

Meer apps

Nieuw voor alle Q4 E-Tron-varianten is de integratie van de Audi Application Store in het MMI-infotainmentsysteem. Ze biedt toegang tot een hele reeks apps (podcasts, nieuws, muziek, video, spelletjes...) zonder de ‘omweg’ via een telefoon te moeten maken. Het eerste jaar is een datapakket van 25 GB voorzien, het activeren kan gratis via Cubic Telecom. De dataverbinding gebeurt via de buitenantenne van de auto, dat zou de ontvangstkwaliteit verbeteren en dus ook de batterij van de telefoon sparen. Daarnaast is ook de navigatie opgewaardeerd, ze toont zich nu nog wat efficiënter bij het zoeken naar oplaadmogelijkheden voor de batterij. Aan de stembediening wordt ChatGPT toegevoegd. Nog even afwachten hoe de Belgische invoerder dat allemaal in zijn aanbod opneemt, hij moet ons ook nog de prijzen van de nieuwe 35-variant bezorgen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.