Na een rustpauze van... enkele jaren, wil Audi zijn op de concurrentie opgelopen achterstand blijkbaar wel snel helemaal goedmaken. De Duitsers lanceren deze zomer ook al de nieuwe A6 E-Tron als Sportback en als Avant. Ze krijgen een elektrische aandrijving, voor nieuwe modellen van hetzelfde formaat met verbrandingsmotoren is het wachten op de nieuwe A7.
De spreekwoordelijke inkt van ons artikel over de nieuwe Audi A5 is amper droog of we mogen het dus ook al over de niet minder nieuwe A6 hebben. Die krijgt de extra voornaam E-Tron mee, wat meteen duidelijk maakt dat het om een elektrische auto of is dit geval dus auto’s gaat. Even cijfers worden door Audi voortaan alleen nog voor (nieuwe) EV’s gebruikt, modellen op benzine en diesel krijgen oneven cijfers als naam. De echte opvolger voor de huidige A6 wordt dus de A7, daarover binnenkort allicht meer.
Verrassen doet het design van de A6 E-Tron zeker niet. Omdat het weer tal van typische Audi-trekjes telt, maar evengoed omdat we enkele jaren geleden al een fraai voorsmaakje kregen met de A6 Avant E-Tron Concept. Het nieuwe model oogt in elk geval zowel eleganter als sportiever dan de huidige en dus binnenkort afscheidnemende A6, die zag er door zijn respectabele leeftijd – en naast ‘jongere’ concurrenten – dan ook al een tijdje niet zo hip meer uit.
Zoals we dat van tal van nieuwe auto’s uit de hogere ‘klasse’ en Audi’s in het bijzonder gewoon aan het worden zijn, pronkt ook de A6 E-Tron met knappe én vooral hoogtechnologische lichtblokken. Dynamische leds in twee ‘verdiepingen’ voor- en OLED’s met 450 segmenten achteraan kunnen op diverse manieren worden geconfigureerd, verlichte ringen op de kofferklep behoren ook tot de mogelijkheden. Ze zijn in Ingolstadt evengoed – en terecht – heel trots op de luchtweerstandcoëfficient, die bedraagt voor de Sportback en de Avant respectievelijk 0,21 en 0,24. Je moet dan wel voor exemplaren met cameraspiegels, luchtvering en velgen van ‘slechts’ 19 duim gaan. De eerste zijn van een nieuwe generatie, Audi belooft een grotere gebruiksvriendelijkheid dan bij de Q8 E-Tron.
Zoals als aangegeven, is er keuze uit een Sportback-koetswerk met dus (ook) een handige vijfde deur en een klassiekere Avant. Met de achterbank rechtop kan je in beide varianten al 502 liter bagage kwijt, die laat zich uitbreiden tot 1.330 liter in de vijfdeurs en 1.442 liter in de Avant. Wat overigens in geen van beide gevallen uitzonderlijke resultaten zijn. De 4,93 meter lange, 1,92 meter brede en 1,49 meter (1,53 meter voor de Avant) hoge A6 E-Tron wil wel heel goed scoren met zijn zitruimte. Ook achterin is er royaal plaats voor volwassenen, door de vlakke vloer mogen dat er zelfs drie zijn. Voor de voorruit is er ook nog een groot head-updisplay met augmented reality, op de optielijst staat een panoramisch dak waarvan de helderheid zich via elektrische impulsen laat aanpassen.
In het interieur zien we zowat dezelfde ‘constructie’ als in de jongste A5 en de evengoed pas van dit jaar daterende Q6 E-Tron. Centraal op het dashboard is er een MMI Touch Display met dus aanraakscherm van 14,5 duim, voor de bestuurder een Virtual Cockpit met natuurlijk -digitale instrumenten van 11,9 duim en voor de voorste passagier desgewenst (als optie) een MMI Front Passenger van 10,9 duim. Op dat laatste is er YouTube- en aanverwant amusement beschikbaar, zonder dat de bestuurder er tijdens het rijden door wordt afgeleid.
Over de aandrijving hadden we het nog niet, dat toch wel belangrijke ‘hoofdstuk’ beginnen we met de al vanaf september beschikbare Performance en de wat sportiever aangeklede en van extra versieringen uit aluminium (en 20-duimsvelgen) voorziene S6 met vierwielaandrijving. De eerste komt met een motor van 367 pk, de tweede raakt met assistentie van een extra en dan wel asynchrone motor op de vooras aan 551 pk. Die tweede elektromotor werkt alleen als je hem echt nodig hebt, wat natuurlijk een positieve impact op het verbruik heeft. Voor een spurt van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden moet hij zeker wel aan de slag. Voor de Performance worden rijbereiken van 750 en 720 kilometer voor respectievelijk de Sportback en de Avant beloofd, voor de S6 wordt dat 670 en 640 kilometer. Met dank aan een batterij van netto 94,9 kWh.
Voor wat later wordt ook nog een compactere, lichtere en zeker goedkopere batterij van (netto) 79 kWh in combinatie met één of twee motoren en met 286 of 429 pk aangekondigd. Dankzij de al vermelde en dus heel gunstige stroomlijn van de auto zou die accu toch ook nog altijd goed zijn voor een autonomie van om en bij de 600 kilometer. Nu ja, het gaat dan natuurlijk altijd om in de praktijk zelden te evenaren WLTP-resultaten. Een elektrische RS 6 E-Tron? Ja, die komt er mogelijk ook nog wel. De 800-voltarchitectuur van het Premium Platform Electric laat voor alle varianten snelladen tot 270 kW toe, waarbij 10 minuten dan al volstaan voor een dikke 300 kilometer ‘nieuw’ rijbereik.
Laden van 10 naar 80 procent van de batterijcapaciteit vraagt 21 minuten, als je dus over zo’n supersnelle snellader kan beschikken. Laden op wisselstroom moet voorlopig nog met 11 kW, dat wordt later optioneel 22 kW. Regeneratief remmen is goed voor tot 220 kW. Voor Duitsland zijn er al prijzen (vanaf € 75.600), bij Belgisch invoerder D’Ieteren moeten ze daar altijd wat langer voor rekenen. De grootste concurrenten van de nieuwe A6 E-Tron? Dat zijn natuurlijk de BMW i5 en de Mercedes EQE.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853