Nieuws

© Audi

Audi neemt afscheid van RS 6 Avant met door de racerij geïnspireerde GT

06 februari 2024
Door Alain Devos

Audi neemt binnenkort afscheid van de geweldige RS 6 Avant, de Duitse constructeur doet het met een GT-variant met een decoratie die de kenners herinnert aan de 90 IMSA GTO waarmee eind jaren 80 in de Verenigde Staten werd gekoerst.

 

Het is inmiddels bekend, de huidige Audi A6 wordt wellicht nog dit jaar vervangen door een... A7. De even cijfers worden voortaan voorbehouden voor de alsmaar talrijker wordende elektrische modellen, terwijl die A6-opvolger dus nog verbrandingsmotoren krijgt. Mocht er ook nog een ‘klassieke’ RS-variant op de planning staan, zou dat een RS 7 worden. Klinkt logisch, toch?

Static photo
Slechte 660 exemplaren

Het is al een tijdje wachten op echt nieuwe modellen bij Audi, ook al zijn die natuurlijk wel in de maak. Zoals een elektrische A6, ondertussen wordt het cijfer van die bekende voornaam nog even gebruikt voor wat dus de ultieme RS 6 Avant lijkt te zijn. Ze voegden er in Ingolstadt nog de magische afkorting GT aan toe, kwestie van echt geen twijfel over de ware aard van de auto te laten bestaan. Er zullen slechts 660 exemplaren van worden aangeboden, waarbij de klanten mogen beslissen of ze er de wrap van op de foto’s al dan niet bij willen.

Wij zouden het wel weten, de opvallende decoratie verwijst zoals al gezegd naar de 90 IMSA GTO waarmee Audi in 1989 in het gelijknamige Amerikaanse kampioenschap aantrad. De vierwielaangedreven auto behield de contouren van het toenmalige 90-productiemodel, onderhuids was het echter wel een rasechte racewagen met buizenframe. De slechts 2,2 liter grote vijfcilinder met gigantische turbo zorgde voor een vermogen van zowat 700 pk, zelfs vandaag zou je daar nog altijd indruk mee kunnen maken. Dat deed toen trouwens ook de uitlaat, die liep vanaf de motor door het schutbord en de deur langs de ‘passagierskant’ naar buiten.Static photo

Met de hand ‘verbeterd’

Audi miste de eerste twee races van het seizoen en kende technische problemen in de derde, de titel konden de rijders Hans-Joachim Stuck en de ook van zijn vele rallysuccessen bekende Walter Röhrl dan ook niet pakken. Maar er werden wel zeven van de dertien wedstrijden gewonnen. Het team hield het na dus niet eens een volledig seizoen al voor bekeken en koos voor de toen vooral in Duitsland bijzonder populaire DTM. Maar dat is een ander verhaal.

We maken een sprong naar 2024 en dus de RS 6 Avant GT. Stagiairs van Audi Design hadden met de RS 6 GTO enkele jaren geleden al eens iets van die aard bedacht, hun creatie was zelfs nog een pak extremer. Maar de link naar het Amerikaanse race-avontuur werd voor de RS 6 Avant GT dus wel behouden. De auto wordt net als de ‘gewone’ exemplaren van de snelle break in Neckarsulm gebouwd, maar maakt op zijn weg naar de klant nog een belangrijke tussenstop in Böllinger Höfe. In die productieplaats van (ook) de R8 worden alle specifieke GT-onderdelen door specialisten en natuurlijk grotendeels met de hand aangebracht. Interior

Bekende mechaniek

Behalve de dus niet ‘verplichte’ Audi Sport-wrap, waarvan er trouwens drie varianten worden voorzien, gaat het dan onder meer over aangepaste bumpers en spoilers, extra koelopeningen, een dubbele dakvleugel, een in vergelijking met de RS 6 Performence zes millimeter minder hoge en donkerdere grille en ook verschillende onderdelen in met koolstofvezel versterkte kunststof. Onder meer de motorkap is uit dat tegelijk lichtere en stevigere materiaal vervaardigd, Audi laat trouwens twee ‘stroken’ ongelakt. De op de reguliere RS 6 gemonteerde dakrails zijn er voor de GT niet. In het interieur wordt op de middentunnel een nummerplaatje aangebracht, er zijn ook heuse sportstoelen.

Aan de mechaniek is niet geraakt, toch niet als je de al vermelde Performance als basis ziet. Ook in de natuurlijk nog altijd vierwielaangedreven GT ontwikkelt de van 2 turbo’s voorziene 4 liter-V8 een fraaie 630 pk en 850 Nm. Het gebruik van nogal wat koolstofvezel maakt de auto wel iets lichter en laat hem dan ook nog een fractie sneller van 0 naar 100 km/h spurten. Dat lukt in 3,3 seconden, de ‘gewone’ RS 6 Avant heeft er... 0,3 seconden meer voor nodig. De topsnelheid van de GT bedraagt 305 km/h. Waar de auto echter vooral het verschil mee maakt, is zijn nog wat efficiëntere onderstel.Detail

Een echte verzamelaarsauto

Hij komt met een verstelbare coilover-ophanging, dat staat voor de montage van de springveer over de schokdemper. Het verlaagt de rijhoogte met nog eens tien millimeter en laat toe de werking van de dempers aan te passen aan het gebruik dat je van de wagen wil maken. Lees: het mag ook heel sportief worden. De antirolstangen zijn nog wat stijver (30 procent voor- en 80 procent achteraan), het sportdifferentieel achteraan is met het oog op nog wat minder onderstuur evengoed aangepast en de Continental Sport Contact 7-banden rond de historisch verantwoorde (echt waar) witte 22-duimsvelgen zorgen voor nog wat extra grip. Erachter steken koolstofkeramische remmen. Alles samen moet dat de RS 6 Avant GT op een circuit nog wat sneller maken dan de Performance-variant.

Maar laat ons wel wezen, deze heel bijzondere RS 6 GT is natuurlijk in de eerste plaats een hebbeding en dus verzamelaarsauto. Vandaar haast onvermijdelijk ook een toch wel waanzinnige prijs. Er worden ook enkele exemplaren voor België voorzien, ze gaan hier zo’n € 233.000 kosten!

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.