Na de Volkswagen Golf en de Skoda Octavia ging ook de er technisch heel nauw mee verwante Audi A3 onder het mes. Wereldschokkend is het resultaat van de facelift zeker niet, maar ze moet de compacte middenklasser hoe dan ook toelaten om weer nog enkele jaren door te gaan. Je kan de Sportback-variant nu trouwens ook bestellen als wat stoerdere Allstreet.
Voor de grootste verschillen tussen oud en nieuw moet je natuurlijk weer vooraan zijn. Het zowel wat plattere als bredere radiatorrooster is van zijn frame ‘verlost’ en de vier ringen van het bekende logo zijn wat hoger gepositioneerd. De lichtsignatuur is vanzelfsprekend ook weer een beetje anders. Meer nog, via het MMI-systeem kan je voor de dagrijlichten (met 24 elementen) nu tussen vier verschillende lay-outs kiezen. Bedacht door de Head of Design Light Experience, zo horen we nog.
De achterlichten hebben ook een nieuwe vorm, dat geldt evengoed voor de bumpers voor en achter. Daarbij zorgden die van de straffe RS3 voor wat inspiratie. Natuurlijk wordt van de opfrissing van de auto ook geprofiteerd om enkele nieuwe lakkleuren aan te bieden. Het gaat dan onder meer om extra tinten groen, rood, blauw en grijs, dat laatste wordt een matte en Daytona gedoopte lak. Je kan de auto ook weer als S Line bestellen, dan oogt hij met onder meer zwarte raamlijsten nog wat sportiever.
In het interieur zijn er ook wat wijzigingen. Het gaat dan om de ventilatiemonden en vooral de vorm en lay-out van de middenconsole, zo is het pookje van de automaat wat kleiner geworden. De afwerking lijkt zo mogelijk nog wat beter en er is desgewenst (en dus tegen meerprijs) nog wat extra sfeerverlichting beschikbaar. Ook het multimediasysteem werd opgewaardeerd en er zijn nu verschillende extra’s die je achteraf en zelfs voor een welbepaalde periode kan laten activeren en dus ook weer ‘neutraliseren’ als je ze niet meer nodig denkt te hebben. Het gaat dan vooral om extra connectiviteit en veiligheid.
De Allstreet-variant moet de Sportback zowaar enige SUV-allures bezorgen. Hij staat wat hoger op zijn wielen, die zijn trouwens ook iets groter en zorgen er mee voor dat de bodemvrijheid met 3 centimeter toeneemt. Er zijn natuurlijk ook wat sportievere of als je wil stoerdere koetswerkaddenda, denk dan aan een iets hoger gepositioneerd rooster, extra kunststof voor de wielkasten en dakrails. Vierwielaandrijving is echter niet voorzien, een terreinwagen wordt de Allstreet dus zeker niet. Je zit wel iets hoger in de auto. Het motoraanbod is voorlopig aanzienlijk kleiner dan voordien. Het start nu met de 1.5 TFSI en de 2.0 TDI op respectievelijk benzine en diesel, beide zijn 150 pk sterk. Ze komen met een gerobotiseerde S Tronic met dubbele koppeling en zes versnellingen.
De Audi A3 blijft, naast de vijfdeurs-Sportback, ook leverbaar als vierdeurs-Berline. Met een vergelijkbare aandrijving en aankleding kost die laatste € 1.100 euro meer. Voor de Allstreet-variant geldt een meerprijs van € 1.850. Maar we moeten je natuurlijk ook nog de basisprijs meegeven, onderaan de ladder staat de 1.5 TFSI S Tronic vanaf € 35.530. Er volgen later zeker nog andere varianten met bescheidener motoren én natuurlijk ook plug-inhybride aandrijftechnologie, alsook een nieuwe S en hopelijk ook RS. Over die eerste hadden we het al eens eerder, over de facelifts van de Golf en de Octavia van de zustermerken Volkswagen en Skoda natuurlijk ook.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853