De weg naar duurzame mobiliteit hoeft niet zuiver elektrisch te zijn. Ook de bestaande verbrandingsmotoren kunnen hun steentje bijdragen door bijvoorbeeld op hernieuwbare brandstoffen (ook wel reFuels genoemd) te rijden. Deze zijn klimaatgunstiger dan fossiele brandstoffen omdat ze gewonnen worden uit plantaardige vetten die anders op de afvalberg zouden belanden.
Minder CO2 en minder roet
Audi-modellen met V6-dieselmotoren tot en met 210 kW (286 pk) die de fabrieken van het bedrijf vanaf midden februari verlaten, kunnen in overeenstemming met de Europese norm EN 15940 worden getankt met de HVO-brandstof. Brandstof op basis van Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) spaart niet alleen CO2 uit, maar heeft ook een hoger cetaangetal dan klassieke diesel. Dat betekent dat de verbranding efficiënter en schoner verloopt, met in principe minder roet en fijnstof als ongewenst bijproduct, met name bij een koudstart.Hoe wordt HVO-gebaseerde diesel gemaakt?
HVO kan gemaakt worden op basis van residuen uit de landbouw of afvalolie uit de voedingssector (waaronder gebruikte frituurolie). Door waterstof toe te voegen (‘hydrogeneren’ of ‘harden’), worden de oliën omgezet in alifatische koolwaterstoffen. Door dit proces veranderen de eigenschappen van de plantaardige oliën, wat ze geschikt maakt voor gebruik in dieselmotoren. Ze kunnen worden toegevoegd aan conventionele diesel ter vervanging van fossiele componenten, of ongemengd worden gebruikt als 100% zuivere brandstof.
En toch gaat Audi voor 100% elektrisch
De aankondiging van Audi neemt niet weg dat alle nieuw gelanceerde Audi-modellen vanaf 2026 sowieso 100 procent elektrisch zullen zijn. Tegen 2033 zal bij Audi de allerlaatste verbrandingsmotor van de montagelijn lopen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853