Nieuws

© Audi

Audi, BMW en Mercedes hadden het vorig jaar heel moeilijk in eigen land en in China

16 januari 2025
Door Alain Devos

De Duitse premiummerken Audi, BMW en Mercedes hebben een moeilijk jaar achter de rug, toch op de eigen markt en in het voor de drie constructeurs heel belangrijke China. Zelfs de meer gefortuneerde consumenten stelden hun aankopen steeds vaker uit, terwijl ook de vraag naar elektrische auto’s in 2024 tegenviel.

 

BMW rapporteerde voor 2024 al een daling van de verkoop met 2,3 procent, bij Mercedes (en ook Porsche) ging het om 3 procent en bij Audi zelfs om een bangelijke 12 procent. Het betreft dan de wereldwijde verkoop, in China waren de resultaten vaak nog slechter. BMW zag zijn leveringen er met 13 procent terugvallen, Mercedes met 7 procent en Audi met 11 procent. De Chinese markt bleef vorig jaar nochtans wel lichtjes groeien, maar de meeste buitenlandse merken verloren er terrein op de lokale autobouwers. Die bleken vaak de grote winnaars van de prijzenoorlog die er bij momenten echt wel wordt gevoerd.Audi BMW en Mercedes hadden het vorig jaar heel moeilijk in eigen land en in China 02

Een kwart minder auto’s

Op de Duitse thuismarkt ging het niet beter: min 5,3 procent voor BMW, min 9 procent voor Mercedes en zelfs min 21 procent voor Audi. Dat laatste merk heeft vorig jaar wel een flink deel van zijn gamma vernieuwd, dat zorgt dan meestal toch voor een korte verstoring van het ‘spel’ van bestellen en leveren. De verkoop van nieuwe auto’s in het economisch niet zo goed boerende Duitsland gaat hoe dan ook al een tijdje achteruit. Vorig jaar werden er nog zo’n 2,8 miljoen wagens geleverd, 1 procent minder dan in 2023 en zelfs een kwart (!) minder dan in 2019 en dus voor de coronapandemie. 

 Mercedes verkocht wel meer topmodellen in de VS  

De verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s daalde in Duitsland vorig jaar met een kwart, die van plug-inhybrides steeg wel met 12 procent tot zowat 950.000 exemplaren. Als we nog eens naar de premiummerken kijken, die van de Mercedes-modellen uit de hoogste marktsegmenten groeide wel dankzij onder meer de grotere vraag in de Verenigde Staten. Het merk met de ster op de snoet zag de verkoop van zijn elektrische auto’s wereldwijd wel met 23 procent dalen, BMW verkocht dan weer net 13,5 procent... meer EV’s. Mit dem neuen Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ als Limousine und T-Modell (Energieverbrauch gewichtet kombiniert: 26,7-24,1 kWh/100 km plus 1,1-0,8l/100 km, Kraftstoffverbrauch bei entladener Batterie 9,5-8,6 l/100 km), CO₂-Emissionen kombiniert, gewichtet: 24-19 g/km, CO₂-Klasse gewichtet kombiniert: B, CO₂-Klasse bei entladener Batterie: G) präsentiert die Performance- und Sportwagenmarke aus Affalterbach zwei weitere Plug-in-Hybrid-Modelle. Sie kombinieren eine ausgeprägte Performance und Fahrdynamik mit einer hohen elektrischen Reichweite.;(Energieverbrauch gewichtet kombiniert: 26,7-24,1 kWh/100 km plus 1,1-0,8l/100 km, Kraftstoffverbrauch bei entladener Batterie 9,5-8,6 l/100 km), CO₂-Emissionen kombiniert, gewichtet: 24-19 g/km, CO₂-Klasse gewichtet kombiniert: B, CO₂-Klasse bei entladener Batterie: G)With the new Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ as a saloon and estate (energy consumption combined, weighted: 26.7-24.1 kWh/100 km plus 1.1-0.8 l/100 km, fuel consumption discharged battery combined, weighted: 9.5-8.6 l/100 km, CO₂ emissions combined, weighted: 24-19 g/km, CO₂ class discharged battery combined, weighted: G), the performance and sports car brand from Affalterbach is presenting two further plug-in hybrid models. They combine outstanding performance and driving dynamics with a long electric range.;(energy consumption combined, weighted: 26.7-24.1 kWh/100 km plus 1.1-0.8 l/100 km, fuel consumption discharged battery combined, weighted: 9.5-8.6 l/100 km, CO₂ emissions combined, weighted: 24-19 g/km, CO₂ class discharged battery combined, weighted: G)

 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.