Audi toonde vandaag de eerste foto’s van de concept car die een voorbode is van de elektrische A6 Avant. Het model pakt uit met een gestrekte en sportieve look, krijgt een WLTP-rijbereik tot 700 kilometer en laadt zijn accu aan maar liefst 270 kW op. 
Voor wie wel een EV wil maar geen SUV is de A6 Avant e-tron concept alvast een lekker opwarmertje van wat er zit aan te komen bij het merk met de vier ringen. Net als de Audi A6 e-tron concept, die vorig jaar werd getoond, is ook deze Avant e-tron concept natuurlijk volledig elektrisch.
Langer, breder en lager De concept is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,44 meter hoog. Dat is 2 centimeter langer, 7 centimeter breder en 5 centimeter lager dan de huidige A6 Avant. Die brede, lange en lage look geeft hem een stoer voorkomen. Deze A6 concept is een auto met een echte persoonlijkheid en duidelijk een Audi, met het gesloten singleframe-rooster vooraan en de doorlopende lichtstrip achteraan, die de verwantschap met de andere elektrische modellen van het merk benadrukken.
De lijnen en de verhoudingen van de A6 Avant e-tron concept zijn een voorbode van de productieversie die volgend jaar op de markt verwacht wordt.
Premium Platform Electric De concept car staat op het onder leiding van Audi samen met Porsche ontwikkelde en specifiek voor elektrische auto’s bedoelde PPE-platform (Premium Platform Electric), dat met een 800-voltsysteem werkt. Daardoor belooft hij een oplaadvermogen met gelijkstroom van maar liefst 270 kW, waardoor in ideale omstandigheden tien minuten volstaan om tot 300 kilometer aan autonomie bij te laden en minder dan 25 minuten nodig zijn om de batterij van 5 naar 80% op te laden.

Het rijbereik van het op de vier wielen aangedreven conceptmodel, uitgerust met een batterij van ongeveer 100 kWh, bedraagt tot 700 km (WTLP) en de twee elektromotoren met een totaalvermogen van 350 kW (476 pk) en 800 Nm aan koppel zorgen voor een sprinttijd naar de 100 km/h van “minder dan 4 seconden” op de sportiefste uitvoering van de elektrische A6 Avant wanneer hij op de markt komt, en zelfs voor de instapmodellen zou de standaardsprint minder dan 7 seconden duren.
De voorwielen van de A6 e-tron concept zijn verbonden via een vijfarmige as die geoptimaliseerd is voor elektrische voertuigen. Achteraan is er een meerarmige as. De conceptauto beschikt over de pneumatische ophanging met adaptieve dempers van Audi.