De eerste A3 Sportback g-tron die Audi in 2014 voorstelde gebruikte al een gesofisticeerd technologisch concept. Zijn opvolger bouwt daar op verder. Zijn 1.5 TFSI-motor ontwikkelt 96 kW (131 pk) en 200 Nm aan koppel van 1.400 tot 4.000 t/min (gecombineerd CNG-verbruik in kg/100 km: 3,6 – 3,5; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km (CNG): 99 – 96). Zijn turbo met variabele turbinegeometrie maakt optimaal gebruik van de energie in de uitlaatgassen voor een vroege en harmonieuze koppelopbouw. De Miller-verbrandingscyclus biedt enorme verbruiksvoordelen bij een normale rijstijl. Met zijn kortere compressieslag en lange uitlaatslag is hij specifiek afgestemd op werken onder deellast.
De werking met klopbestendig CNG maakt een hogere compressieverhouding van 12,5:1 mogelijk in vergelijking met het conventionele verbrandingsproces van de 1.5 TFSI 110 kW (150 pk) en verbetert eveneens de efficiëntie. De cilinderkop, het injectiesysteem, de turbo en de katalysator zijn allemaal aangepast in functie van de CNG-motor. Voor het gas de injectorkleppen bereikt, verlaagt een elektronische drukregelaar de druk van tot 200 bar die in de tanks kan voorkomen tot 5 à 9 bar.
De CNG-versie sprint van 0 naar 100 km/u in 9,7 seconden onderweg naar een topsnelheid van 211 km/u. Het gemiddelde NEDC-brandstofverbruik van de viercilinder is slechts 3,6 – 3,5 kilo CNG (gecomprimeerd aardgas) per 100 kilometer, wat overeenstemt met een CO2-equivalent van 99-96 gram per kilometer. Met een volle gastank heeft de auto een NEDC-rijbereik van tot 495 kilometer en een WLTP-rijbereik van tot 445 kilometer. Dat wordt aangevuld met het extra rijbereik van de reservebenzinetank met een netto bruikbaar volume van 9 liter die voor de achteras is geplaatst. De kracht wordt aan de voorwielen doorgegeven via de standaard zeventraps S tronic.
De viercilinder start steeds in CNG-modus en injecteert onder heel zeldzame omstandigheden slechts een kleine hoeveelheid benzine. Wanneer de druk in de gastanks onder een bepaalde grens zakt, die afhangt van de huidige rijstatus, stapt de motor over op benzine. De bestuurder merkt niets van die omschakeling. Het brandstofpeil in de tanks en het verbruik in de respectieve werkingsmodus worden weergegeven in het digitale instrumentenbord. De twee vulopeningen zitten onder één gemeenschappelijke tankklep.
Licht en veilig: de CNG-tanks
Drie CNG-tanks zijn dwars op de rijrichting achterin de Audi A3 Sportback 30 g-tron geplaatst. Een smalle stalen cilinder met een inhoud van zo’n 4 kilogram gas zit voor de benzinetank. Twee grotere tanks, die elk zo’n 7 kilo CNG kunnen bevatten, zitten onder de koffervloer. Ze zijn gemaakt vezelcomposietmaterialen en wegen elk slechts 26 kilo, getrouw aan Audi’s lichtgewicht constructiefilosofie. De binnenlaag is een gasdichte polyamide huls. De buitenste schil in ultrasterk staal omvat twee lagen: een binnenlaag in met koolstofvezel versterkt polymeer (CFRP) en een buitenlaag in met glasvezel versterkt polymeer (GFRP). De GFRP-laag heeft ook een veiligheidsfunctie: het wordt melkwit wanneer het beschadigd is. Een beschermplaat die eveneens in GFRP is gemaakt beschermt de tanks tegen steenslag en andere invloeden van de weg.
Ze worden met de grootste zorg geproduceerd. Voor de tanks in de auto worden gemonteerd, ondergaan ze een druktest onder 300 bar, ver boven hun werkingsdruk van 200 bar. De tanks weerstaan een barstdruk van 580 bar, wat veel meer is dan de wettelijk vereiste 470 bar. Ook crashtestnormen worden eenvoudig gehaald.
Krachtige voordelen: lagere kosten, lagere uitstoot
De Audi A3 Sportback 30 g-tron is ook een leider op het vlak van spaarzaamheid. Dankzij het hoge waterstofgehalte van de brandstof stoot een CNG-wagen gemiddeld 20 procent minder koolstofdioxide uit dan een vergelijkbaar benzinemodel. In België zijn er vandaag zo’n 140 CNG-tankstations
Zoals elk model in het gamma combineert de Audi A3 Sportback 30 g-tron heel aangenaam rijden met dagelijkse bruikbaarheid. Onder zijn expressieve koetswerk schuilen vele technologieën uit de hogere marktsegmenten. Die zijn te vinden in het bedieningsconcept en het infotainment, de koplampen, het interieur en het sportief-evenwichtige rijgedrag. Afhankelijk van de positie van de achterbank heeft de kofferruimte een inhoud van 280 tot 1.100 liter. De laadvloer ligt in het verlengde van de laaddrempel.
De verkoop van de Audi A3 Sportback 30 g-tron gaat in België begin oktober 2020 van start. De basisprijs ligt op € 30.600 inclusief btw.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853