Leasingmaatschappij Arval ondervroeg in het kader van het Arval Mobility Observatory 2.905 Europese werknemers waarvan 500 uit België over hun mobiliteitsgedrag en hun verwachtingen ten opzichte van de werkgever op dat vlak. Daaruit blijkt dat de auto nog steeds het voornaamste transportmiddel is voor woon-werkverkeer en professionele verplaatsingen en dat de werknemers een echt mobiliteitsaanbod verwachten van hun werkgevers.
Volgens de studie is de aanwezigheid van een mobiliteitsaanbod voor zeven op tien ondervraagde werknemers in ons land een bepalende factor bij de keuze van een werkgever. Die mobiliteit blijft noodzakelijk aangezien thuiswerk niet zo uitgebreid is dat er nog maar weinig verplaatsingen nodig zijn.
60% van de bevraagde Belgische werknemers doet volgens de enquête van Arval minstens één dag per week aan telewerk. Mede daardoor ligt het gemiddelde in ons land op anderhalve dag thuiswerk per werkweek. Er wordt dus nog steeds heel wat gependeld. Daarbij is de auto (68% van de bevraagde werknemers) nog steeds het meest gebruikte vervoersmiddel. Tweewielers (23%) en het openbaar vervoer (18% - tegenover 22% in de andere landen) vervolledigen de woon-werk top 3. Als redenen voor de gemaakte keuze voor woon-werk verplaatsingen geven de bevraagden snelheid (42%), comfort (28%) en het feit dat de werkgever tussenkomt in de kosten (27%) aan.
Voor zijn business trips gebruikt de Belgische werknemer eveneens de individuele wagen (41%), maar ook het vliegtuig (38%) én deelwagens (21%). Opvallend is dat de trein (lange afstand of hoge snelheidstrein) significant minder gebruikt wordt dan gemiddeld in de benchmark (18% vs. 30%).
Verwachtingen voor aangepast mobiliteitsaanbod
België scoort hoog wanneer het gaat om het aanbieden van een uitgebreid mobiliteitsaanbod. Zo heeft 4 op de 5 Belgische werknemers - versus net geen 3 op 5 in de benchmark - minstens één mobiliteitsdienst ter beschikking via zijn werkgever. Gemiddeld zijn er 2,5 mobiliteitsvormen door de werkgever voorzien, maar hoe groter het bedrijf, hoe uitgebreider het mobiliteitsaanbod.
51% van de Belgische medewerkers is tevreden over dat aanbod tegenover 45% in de Europese benchmark. De mate van tevredenheid hangt sterk samen met het aantal aangeboden mobiliteitsdiensten. Zes op de tien bevraagde Belgische werknemers verwachten dat werkgevers hun mobiliteitsaanbod de komende 5 jaren nog zullen uitbreiden. De verwachtingen op dat vlak zijn dus hooggespannen.
Bedrijfswagen troef in rekrutering en behoud werknemers
De studie wees ook uit dat een uitgebreid mobiliteitsaanbod inclusief een bedrijfswagen een belangrijke troef is en blijft in het kader van het aan de werkgever binden van talenten en de rekrutering van nieuwe medewerkers.
Zowat 70% van de werknemers geeft het mobiliteitsaanbod op als belangrijk bij de keuze van een werkgever. Bovendien geeft 84% aan dat een aangeboden bedrijfswagen een vacature aantrekkelijk maakt.
Het Arval Mobility Observatory ondervroeg in het kader van het Employee Mobility Survey in totaal 2.905 Europese medewerkers in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en België (500 personen uit ons land) die voor privébedrijven met meer dan 100 personeelsleden werken. De vragen gingen over hun mobiliteitsgedrag en de verwachtingen van de werknemers over het mobiliteitsaanbod van werkgevers.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853