Vandaag zijn er in België iets meer dan 500.000 actieve contracten van verhuur op lange termijn van auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen. Het grootste deel van die vloot zit geconcentreerd bij een tiental grote spelers.
Banken en constructeurs
Van de belangrijke autoleasingmaatschappijen in ons land behoort vanaf nu 56 procent tot een bank, terwijl 36,2 procent onderdeel is van een constructeur of invoerder. De van een dealergroep afhankelijke leasemaatschappijen maken in ons land 7,1 procent van het totaal uit, de onafhankelijken 0,6 procent.
Daarmee is het duidelijk dat de onafhankelijke spelers verdwenen zijn en dat de banken en autofabrikanten met 92,2 procent zo goed als eigenhandig de hele leasingmarkt onder hun hoede hebben. De 7 procent die in handen is van dealerbedrijven bestaat voor het grootste deel uit het aandeel van ICLH, de International Car Lease Holding, waar het Nederlandse Van Mossel samen met De Mandemakers Groep het voor het zeggen heeft en dat in ons land leasingbedrijven Westlease, J&T Autolease en Directlease overkoepelt.
Frankrijk en Duitsland
Interessant is ook dat de leasingmarkt in België door het samengaan van LeasePlan en ALD (die hier na de fusie samen 25 procent marktaandeel hebben) vanaf nu voor 44,1 procent in Franse handen is.
Na Frankrijk zijn het de Duitsers die met 25,8 procent een kwart van de Belgische leasingmarkt controleren. Belgische leasingmaatschappijen zijn goed voor 23,3 procent.
Daarmee is 93,2 procent van de Belgische leasingmarkt in handen van aandeelhouders uit drie Europese landen. Nederlandse aandeelhouders zijn momenteel goed voor 6,1 procent, Italianen voor 0,4 procent en de Britten voor 0,2 procent van de markt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853