Nieuws

Analyse automarkt in 2021: gemiddelde CO2-uitstoot was nooit lager

07 januari 2022
Door Stijn Blanckaert
2021 was een barslecht jaar voor wat betreft de inschrijvingen van nieuwe auto’s. Maar er is meer dan alleen het absolute cijfer van 383.123 stuks. Zo steeg het aandeel van de bedrijfswagens in de totale mix, daalt het dieselaandeel verder, stijgt dat van de geëlektrificeerde auto’s en was de gemiddelde CO2-uitstoot nooit lager. Een overzicht.



Met dank aan Febiac, dat de volledige lijst met cijfers voor 2021 vrijgaf kunnen we vaststellen dat vorig jaar - wat we u al konden melden in dit stuk – echt wel een rampjaar was als we kijken naar de inschrijvingen. Er valt echter meer te leren uit de cijfers.

Gemiddelde uitstoot blijft dalen en was nooit lager

De stijgende elektrificatie (zie verder) zorgt in combinatie met de snellere rotatie op de bedrijfswagenmarkt die op dat vlak een voortrekker is voor een blijvende daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe personenwagens in België. Die was in 2021 116,9 g/km volgens de WLTP-norm, wat omgerekend naar de oude NEDC-norm overeenkomt met 97,1 g/km. Die uitstoot zal in 2022 en later verder blijven dalen door de gewijzigde fiscaliteit die zeker bij professionele klanten voor een snelle elektrificatie garant moet staan.
1CO2 uitstoot nieuwe autos bron FebiacDat die dalende uitstootwaarden voornamelijk te danken zijn aan de professionele klanten die meer geëlektrificeerde auto’s hebben ingeschreven blijkt uit onderstaande tabel.
1CO2 uitstoot bedrijven vs particulieren bron Febiac
Professionele klanten domineren de markt

De professionele klanten (bedrijven en zelfstandigen) zagen in 2021 hun aandeel in de totale inschrijvingen verder zien toenemen. Vorig jaar waren net geen 6 op de 10 ingeschreven nieuwe auto’s (59,7 procent) bedrijfswagens. Dat is nog een stuk(je) meer dan in 2020, toen dat 56,3 procent was. Particulieren schreven in 2021 procentueel minder auto’s in dan in 2020. In 2021 waren zij goed voor 40,3 procent van de inschrijvingen, waar dat in 2020 nog 43,6 procent was.

Stijgende elektrificatie ten koste van diesel

Terwijl benzineauto’s in 2021 met een marktaandeel van 52 procent het populairst waren daalt het aandeel van de dieselmotor verder. In 2021 was nog maar 23,7 procent van de verkochte nieuwe auto’s een diesel, en dat is nog 9,2 procent minder dan in 2020.

Tegelijk met de daling van het dieselaandeel zagen we in 2021 een stijging van het aandeel hybride en plug-inhybride modellen. In 2021 was in totaal 17,5 procent van de ingeschreven auto’s van het deels geëlektrificeerde type. Vooral de plug-inhybrides deden het daarbij goed, met een marktaandeel van 12,5 procent (of nog 5,2 procent meer dan in 2020). De “zelfopladende” hybrides halen een marktaandeel van 5 procent en doen daarmee ook 1,5 procent beter dan in 2020. Samen zijn de hybride auto’s dus goed voor 17,5 van elke 100 nieuw ingeschreven auto’s vorig jaar.
1Inschrijvingen per motortype bron Febiac(bron: Febiac)

De zuiver elektrische auto’s zien hun marktaandeel eveneens toenemen, met 2,4 procent, om in 2021 uit te komen op 5,9 procent. Dat aandeel zal door de doorgevoerde fiscaliteitswijziging logischerwijs sterk blijven stijgen in de volgende jaren.

Als we alle hybrides (dus de plug-ins en de zelfopladende) en de volledig elektrische auto’s samenvoegen heeft de “geëlektrificeerde auto” in 2021 23,5 procent marktaandeel bereikt, waarmee ze de diesels (23,7 procent) evenaren. De stekkerauto’s (dus zonder de zelfopladende hybrides) halen samen 18,4 procent marktaandeel in 2021.

Elektrisch blijft (voorlopig) een zuiver B2B-verhaal

In 2021 schreven de Belgen samen 22.669 zuiver elektrische auto’s in. Daarvan werd maar liefst 87,7 procent op naam van een onderneming of een zelfstandige geregistreerd. De particulier was dus maar goed voor 12,2 procent van de zuiver elektrische auto’s in 2021.

Ook de plug-inhybrides (47.815 stuks) werden in 9 op de 10 gevallen (90,3 procent) ingeschreven door professionals (9,7 procent door particulieren).

Bij de klassieke, zelfopladende hybrides is de verdeling evenwichtiger. Van die modellen werd 52,7 procent door particulieren ingeschreven en 47,3 procent door de professionele klanten.

Daling inschrijvingen het grootst in Brussel

Wanneer we kijken naar de inschrijvingen per gewest valt op dat de daling met 9,6 procent in Vlaanderen kleiner is dan die in Wallonië (-13,3 procent) en in Brussel (-14,1 procent).

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.