Nieuws

© BYD Media Site

Amerikaanse importheffing van 102,5% op Chinese EV’s komt er. Wat doet de EU?

15 mei 2024
Door Stijn Blanckaert

Joe Biden heeft als President van de VS – zoals ook verwacht werd – besloten dat Chinese EV’s die in zijn land worden geïmporteerd 102,5% aan importheffing op te leggen. Dat zorgt ervoor dat geen enkele Chinese autobouwer het nog zal wagen om er zijn elektrische waar te slijten en is een duidelijk protectionistische zet. Die zal ongetwijfeld tot Chinese reactie leiden. De vraag is ook wat de EU op dat vlak zal ondernemen.

 

We schreven hier eerder al dat de VS van plan waren om Chinese elektro-auto’s een importheffing van 100% op te leggen. Gisteren werd dat ook bevestigd door President Biden, die het bestaande speciale tarief van 25% bovenop de algemene importheffing van 2,5% daarmee verviervoudigt. 

Dat maakt het voor Chinese autobouwers de facto onmogelijk om hun elektrische auto’s in de VS te slijten, omdat ze hun verkoopprijs om geen verlies te maken zouden moeten verdubbelen, wat hun auto’s vanzelfsprekend uit de markt prijst. 

Risico op prijsstijgingen 

In theorie zou dat dan betekenen dat de eigen auto-industrie van de VS beschermd wordt tegen de zware Chinese concurrentie, maar er zijn ook serieuze gevaren aan zo’n enorme toename van de importheffing. Omdat de VS de importtarieven niet alleen verhogen voor elektrische auto’s, maar bijvoorbeeld ook tot 50% aan heffingen opleggen voor halfgeleiders, lithium-ionbatterijen, zonnecellen en dergelijke, dreigen de prijzen van die producten voor consumenten te stijgen, boven op de inflatie.  

Bovendien ziet het ernaar uit dat China zal terugslaan door eveneens hogere importheffingen op te leggen voor producten uit de VS die naar China worden geëxporteerd, wat de Amerikaanse economie kan schaden. 

BMW, Mercedes en VW Group erg kritisch 

Dat is meteen de reden dat fabrikanten als BMW, Mercedes en VW Group, die grote belangen hebben in China, argwanend kijken naar deze nieuwe handelsoorlog. Als de in China geproduceerde auto’s van hun merken aan hoge importtarieven worden onderworpen in de VS en binnenkort ook Europa zal dat hun zakencijfer schaden. 

Daarnaast zouden importheffingen die China oplegt aan Westerse fabrikanten die hun auto’s en andere technologie naar China exporteren die autobouwers een tweede keer in de portefeuille raken. 

Het is dan ook uitkijken naar wat de Europese Commissie zal doen. Volgens adviesbureau Rhodium Group zou het importtarief voor Chinese EV’s in de EU tussen de 40 en 50 procent moeten bedragen om de export naar de EU voor Chinese autobouwers onaantrekkelijk te maken. Amerikaanse importheffing van 102,5% op Chinese EV’s komt er. Wat doet de EU?BMW-baas Oliver Zipse liet al weten dat protectionisme leidt tot een spiraaleffect, waarbij heffingen tot telkens weer nieuwe heffingen leiden en dat compromissen nodig zijn om een echte handelsoorlog te vermijden.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.