Nieuws

“De GM-fabriek in Wentzville, Missouri.” (© GM.com)

Amerikaanse autofabrieken massaal stilgelegd door megastaking

15 september 2023
Door Stijn Blanckaert

Voor het eerst ooit staken de medewerkers van de drie grote Amerikaanse autoconcerns, ook gekend als de “Big Three” van Detroit, tegelijk. De leden van de vakbond United Auto Workers hebben het werk neergelegd in fabrieken van Ford, General Motors en Stellantis (Chrysler/FCA). De stakers willen onder meer 36 procent meer loon, een beter pensioen en een 32-urenweek.

 

Niet minder dan 12.700 werknemers van drie verschillende fabrieken hebben het werk neergelegd. Dat is nog steeds minder dan een tiende dan de 146.000 leden van de UAW-vakbond, waardoor de impact van de staking – die nu al erg groot is – nog veel groter kan worden wanneer ook de anderen het werk neerleggen. Het belang van de staking mag dan ook niet onderschat worden, want het is de allereerste keer in de 88-jarige geschiedenis van de UAW-vakbond, dat er een gezamenlijke staking is uitgebroken bij de drie grote fabrikanten tegelijk. 

Momenteel drie fabrieken 

Vandaag ligt de General Motors-fabriek in Wentzville, Missouri stil, net als een Ford-fabriek in Wayne, Michigan en een Jeep-fabriek (Stellantis) in Toledo, Ohio. Concreet betekent dat de de populaire Ford Bronco, Jeep Wrangler en Chevrolet Colorado momenteel niet gebouwd worden.

Bovendien dreigt de vakbond ermee ook andere fabrieken plat te leggen en haar leden daartoe pas op het allerlaatste moment op te roepen, zodat de autofabrieken zich niet kunnen voorbereiden. 

36 procent opslag over een periode van 4 jaar 

De vakbond wil een loonsopslag van 36 procent over een periode van vier jaar (terwijl eerst zelfs meer dan 40 procent werd gevraagd), de invoering van de 32-urenweek, minder tijdelijke werknemers, meer betaalde vakantiedagen en een betere pensioenregeling voor de werknemers van de autofabrieken.  

Jim Farley, de CEO van Ford reageerde al bij CNN met de melding dat de autobouwers de vakbond eerder deze week nochtans al een aanbod hadden gedaan voor een loonsverhoging met 20 procent over dezelfde periode, meer vakantie en een beter pensioen, maar daar geen reactie op hebben gekregen, en dat het inwilligen van de eisen van de vakbond het faillissement van Ford zouden betekenen.  

Ook General Motors’ Executive Vice President Gerald Johnson is niet te spreken over de staking, die het bedrijf volgens hem tot $ 100 miljard zou kunnen kosten, terwijl ook hij vindt dat de drie autobouwers nochtans een zeer aantrekkelijk voorstel hadden gedaan. 

Stellantis had initieel al een voorstel gedaan voor 14,5 procent opslag, maar kreeg dus ook te horen dat dat “veel te weinig” is. 

Weinig verrassend stelt UAW-vakbondsvoorzitter Shawn Fain dat de doemberichten van de autobouwers onzin zijn, en dat er ook na de gevraagde opslag nog meer dan genoeg marge overblijft voor de autobouwers.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.