Nieuws

© Alpine

Alpine stelt tegelijk nieuwe Formule 1- en Le Mans-bolides voor

08 februari 2024
Door Alain Devos

Alpine mag dan nog altijd een van ’s werelds kleinste autobouwers zijn, de Renault-dochter heeft wel heel grote ambities. Het komt de volgende jaren met verschillende nieuwe productiemodellen én het wil scoren in de twee belangrijkste disciplines die de autosport momenteel kent.

 

Het had natuurlijk evengoed Renault kunnen zijn dat in de Formule 1 actief bleef en dat zich ook in het wereldkampioenschap uithoudingsracen of kortweg WEC engageert. In de eerste discipline wist de Franse constructeur sinds de allereerste deelname in 1977 immers al vele overwinningen te boeken en ook wereldtitels te behalen. Soms alleen al motorenleverancier en soms ook met een volwaardig team, er waren zelfs periodes dat Renault de sport echt domineerde. ALPINE F1 1

Liever als Alpine

Op het hoofdkwartier in Parijs werd enkele jaren geleden echter geoordeeld dat het beter is om het racen aan het sportieve submerk Alpine toe te vertrouwen. Sinds 2021 is het dus onder die naam dat er in de Formule 1 wordt gekoerst. Het leverde wel nog maar één wat gelukkige overwinning op in Hongarije van datzelfde seizoen, daarna volgden als beste resultaten nog slechts drie derde plaatsen. Vorig jaar werd het team aan de top dan ook grondig herschikt, aan nieuwe Alpine Motorsports-baas Bruno Famin de taak zijn troepen dit jaar richting betere resultaten te begeleiden.

Dat dient dan te gebeuren met de A524, de bolide die zowel inzake prestaties als betrouwbaarheid een flinke stap vooruit moet zetten. Er is zelfs al sinds eind 2022 aan gewerkt, met vooral een grote aandacht voor het optimaliseren van de aerodynamica. De nieuwe bolide verschilt dan ook aanzienlijk van de weinig succesvolle wagen van 2023, hij heeft een compleet nieuw chassis, een nieuwe achterophanging, een bredere en lagere ‘neus’, wat meer uitgeholde pontons in de flanken en aan elke kant ook grote deflectors in koolstofvezel. Een gedurfd ontwerp, zeggen de kenners.ALPINE F1 3

Blauw of roos

Blijft het heikel punt van de motor, die leek de vorige seizoenen nog net iets minder goed te presteren dan die van Ferrari, Mercedes en natuurlijk  vooral die van Honda achterin de Red Bull. Als Renault – pardon: Alpine – daar dit jaar verbetering in kan brengen, mag er op een plaats in de top 5 of zelfs top 4 van het constructeursklassement worden gemikt. Liefst voor Aston Martin en McLaren, dus. 

De decoratie zal tijdens het seizoen opnieuw verschillende keren veranderen, ze is het werk van kunstenaar Felipe Pantone en komt afwisselend met een dominantie van blauw en... roos. Aan het pilotenduo is er niets veranderd, met Esteban Ocon en Pierre Gasly blijft dat 100 procent Frans. De eerste Formule 1-race van het seizoen wordt al op 29 februari in Bahrein gereden.ALPINE WEC 1

Dubbel programma

Zoals gezegd, presenteerde Alpine deze week ook nog een tweede racewagen. Met de A424 keert het team dit seizoen terug in de hoogste categorie van het WEC. Een Hypercar dus, er zullen in alle wedstrijden van het wereldkampioenschap twee auto’s worden ingezet. Om te beginnen bij de seizoensopener in Qatar op 3 maart, maar dé race van het jaar wordt natuurlijk andermaal de 24 Uren van Le Mans op 15 en 16 juni. Alpine heeft al een lange geschiedenis in het uithoudingsracen en won als Renault-Alpine in 1978 zelfs die even beroemde als beruchte Franse etmaalkoers.

In recentere tijden werd er onder de naam Signatech-Alpine deelgenomen en in de LMP2-categorie werd er ook regelmatig gewonnen. In 2021 promoveerde Alpine zelfzelf al eens naar de toen nieuwe Hypercar-klasse en werd in een editie met maar weinig topwagens zelfs een derde plaats gescoord in Le Mans.

Met Schumacher naar Le Mans

Ondertussen is het deelnemersveld in die categorie echter een heel pak groter geworden. De nieuwe A424 gaat het, in Le Mans en elders, dan ook opnemen tegen andere grote namen als BMW, Cadillac, Ferrari, Lamborghini, Peugeot, Porsche en Toyota. Precies die enorme concurrentie én een WEC-reglement dat er moet voor zorgen dat de auto’s qua prestaties nooit te ver uit elkaar kunnen liggen, maakt dat ze bij Alpine zeker niet kansloos aan het nieuwe avontuur beginnen. Onder de rijders ook een bekende naam: Mick Schumacher. Juist ja, de zoon van Michael.

Deel op

Lees meer over

Alain Devos

Alain Devos (°1962) weet al sinds 1990 vier van zijn grootste passies professioneel te combineren: auto's, autosport, reizen én (erover) schrijven. Van de leukste klassiekers tot de nieuwste Chinese auto's, hij heeft er altijd wel iets over te vertellen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.