Nieuws

© Jeep

Allereerste elektrische Jeep heet Avenger - autonieuws.be

17 oktober 2022
Door Stijn Blanckaert
Jeep onthulde vandaag in Parijs zijn allereerste volledig elektrische auto. De specifiek voor de Europese markt ontwikkelde, vier meter lange Avenger hoort thuis in het B-segment van de kleine SUV’s en heeft een elektromotor van 115 kW en een batterij van 54 kWh. Hij raakt daar officieel 400 kilometer ver mee.



02Jeep Avenger 2De Avenger is het nieuwe instapmodel voor het merk en wordt tegelijk de eerste van een reeks volledig elektrische modellen van Jeep. Hij heeft de familietrekken van alle Jeep-modellen, met onder meer de zeven verticale sleuven die de grille vormen en voor zijn formaat opmerkelijk grote wielen van 18 duim, en vertoont uiterlijke gelijkenissen met de Compass maar is met zijn totale lengte van precies 4,08 meter wel een heel stuk kleiner dan die laatste. Hij wordt zelfs onder de 16 centimeter langere Renegade gepositioneerd in het sterk groeiende B-SUV-segment waarin tegen volgend jaar naar verwachting niet minder dan 2,2 miljoen auto’s verkocht zullen worden.

54 kWh en 115 kW

De elektrische aandrijflijn van de eerste elektrische Jeep werkt op 400 volt en doet een beroep op één enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het elektrische vermogen bedraagt 115 kW (156 pk) en het maximumkoppel is 260 Nm. De batterij werd gemonteerd onder de voor- en achterbank en de middentunnel. Ze is 54 kWh groot en geeft de Avenger een rijbereik van 400 WLTP-kilometers in de gecombineerde cyclus en 550 kilometer bij zuiver stadsverkeer. De aandrijflijn is dezelfde als die van de recent aangepaste Peugeot e-208 en DS 3 E-Tense die op dezelfde E-CMP-basis van Stellantis staan.

De accu kan met maximaal 11 kW aan wisselstroom opgeladen worden (5,5 uur van 0 naar 100%) of met gelijkstroomsnelladers aan een maximum van 100 kW. Daarmee is 24 minuten voldoende om de batterij van 20 tot 80 procent op te laden.

Voorwielaandrijver met beperkte terreinvaardigheid

Deze Jeep wordt enkel op de voorwielen aangedreven maar om toch de nodige terreincapaciteiten te hebben wordt de Avenger standaard voorzien van SelecTerrain en Hill Descent Control. Het SelecTerrain-systeem moet in zes standen (Normaal, Eco, Sport, Sneeuw, Modder en Zand) voor optimale trekkracht zorgen. 05Jeep Avenger 5De bodemvrijheid van 200 mm zou de grootste zijn in dit segment, zegt Jeep, terwijl de aanloop- (20°), uitbreek- (20°) en vertrekhoeken (32°) bovengemiddeld groot zijn voor terreinrijden maar ook om steile parkeerplaatsen in- of uit te rijden.

Bijzonder voor de klasse zijn elektrisch verstelbare lederen stoelen met een massagefunctie, en ook meerkleurige sfeerverlichting onderscheidt de Avenger van andere B-segment-SUV’s. De middenconsole biedt 34 liter aan bergruimte, wat het dubbele is van het gemiddelde in het segment, terwijl de koffer 355 liter kan bevatten.
08Jeep Avenger 8Het interieur heeft een erg horizontaal getekend dashboard dat niet overgenomen werd van de andere Jeepmodellen. Centraal valt het grote infotainmentscherm op, voor de bestuurder prijkt een digitaal dashboard.
04Jeep Avenger 4Het model wordt in de Stellantis-fabriek in het Poolse Tychy geassembleerd en staat vanaf begin volgend jaar in de showrooms. De exclusieve 1st Edition kan nu al gereserveerd worden via deze link.

 

Deel op

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.