De kogel is door de kerk. ALD Automotive kondigt aan dat het LeasePlan zal overnemen en onderbrengen in een nieuw consortium. Het overnamebedrag bedraagt € 4,9 miljard. De twee maatschappijen zullen samen met net geen 3,5 miljoen voertuigen de onbetwiste wereldmarktleider zijn op het gebied van verhuring op lange termijn. Het dit jaar precies 50 jaar in ons land actieve LeasePlan verandert dus van eigenaar, nadat het voor het grootste deel van zijn geschiedenis bij de ABN Amro-groep gehoord had, een tijdlang ook in handen was van Volkswagen Bank en vandaag gecontroleerd wordt door investeringsfirma’s.
Eind oktober schreven we trouwens al dat een mogelijke fusie tussen LeasePlan en ALD Automotive in de maak was. Dat er gesprekken liepen werd toen door beide partijen bevestigd, maar verder werd er niet over gecommuniceerd.
€ 4,9 miljard overnameprijs In een persbericht laten beide partijen weten dat er een overeenkomst is waarbij ALD alle aandelen van LeasePlan zal overnemen voor een totaalbedrag van € 4,9 miljard, waarvan een deel in cash en een deel in aandelen zal betaald worden. Voor de overnameprijs werd uitgegaan van een boekwaarde van LeasePlan Group van € 3,5 miljard.
De hele operatie zou eind dit jaar rond moeten zijn. In de nieuwe constellatie zal Société Générale, de aandeelhouder van ALD, 53 procent van “NewALD” bezitten, terwijl de LeasePlan-aandeelhouders 30,75 procent in handen zouden hebben. Meer dan 15 procent van de aandelen zullen daarnaast op de vrije markt beschikbaar zijn.
Société Générale stelt ook dat het zich engageert om ook op de lange termijn de hoofdaandeelhouder te blijven van “NewALD”.
Wereldmarktleider Met een wereldwijde vloot van zo’n 3,5 miljoen voertuigen (1,8 miljoen bij LeasePlan zonder LeasePlan Australië en LeasePlan Nieuw-Zeeland die aan SG Fleet verkocht zijn in september 2021 en 1,68 miljoen bij ALD) en zal de maatschappij die uit de fusie ontstaat met voorsprong de belangrijkste wereldspeler zijn op de markt van de verhuring op lange termijn van voertuigen en wordt grote concurrent Arval, dat afhangt van BNP Paribas, tweede in de rangschikking.
De plannen van de fusiegroep zijn ambitieus. “NewALD” wil op langere termijn na de fusie een jaarlijkse vlootgroei van 6 procent realiseren en zijn rentabiliteit verder opkrikken. Door de fusie zouden tegen 2025 synergieën ten belope van € 380 miljoen per jaar worden gerealiseerd.
Concreet zal dit jaar een Integration Management Office (IMO) opgezet worden. Dat moet zorgen voor een integratieplan. In de eerste fase wordt de integratie in de 12 voor de groep belangrijkste landen bestudeerd binnen een periode van 18 maanden na het samengaan.
Tim Albertsen, vandaag CEO van ALD Automotive, komt aan het hoofd te staan van “NewALD”.
Het is nu nog wachten op de goedkeuring van de fusie door de overheden en concurrentiewaakhond. Wat de fusie voor de Belgische filialen van beide maatschappijen betekent is momenteel nog niet duidelijk.