Nieuws

© Stellantis

Al rijdend draadloos laden: Stellantis voltooit Arena del Futuro

02 december 2021
Door Dieter Quartier
De Arena del Futuro (“de arena van de toekomst”) is na jaren van voorbereiding een feit.  Stellantis en andere internationale partners, openbare instellingen en universiteiten willen er de komende jaren praktijktests uitvoeren met elektrische voertuigen die al rijdend worden opgeladen via inductie. De impact ervan valt niet te onderschatten.

Een elektrische auto opladen is niet meteen een aangename ervaring, zeker niet aan een publiek laadpunt. Je moet er al een vinden (en eentje dat werkt), de (vaak vuile) kabel inpluggen en vervolgens wachten in je auto of hem achterlaten en je tijd nuttig proberen te spenderen. 

Daarom wordt er al jarenlang onderzoek gevoerd naar draadloos laden. Via elektromagneten kan stroom via inductie worden overgedragen van het wegdek naar de auto. Dat is niet zo’n grote uitdaging wanneer de auto geparkeerd staat, maar de grote meerwaarde schuilt in de mogelijkheid om dat ‘dynamisch’ te doen: als de auto rijdt, met andere woorden.

Renault heeft al een tijdje geleden geëxperimenteerd met een elektrische Kangoo en een inductieve teststrook in de buurt van Parijs, maar het is erg stil rond dat project. Vandaag meldt concurrent Stellantis dat ze een circuit van 1.050 meter hebben voltooid in een privézone van de A35 in de buurt van de afrit Chiari Ovest, tussen Brescia en Milaan.

1 megawatt

De Arena del Futuro beschikt over een elektrisch vermogen van 1 MW. Sinds kort draaien er diverse Fiat 500’s en Iveco E-Way bussen rondjes op het speciale asfalt. Stellantis noemt het systeem Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT).

Anne-Lise Richard, hoofd van de Global e-Mobility Business Unit bij Stellantis: "Dit is een baanbrekende oplossing om een concreet antwoord te bieden op de problemen rond actieradius en opladen. We spelen een steeds grotere rol bij het definiëren van de mobiliteit van de toekomst en in die zin lijkt de DWPT-technologie ons in overeenstemming met onze wens om een concreet antwoord te bieden op de behoeften van klanten. Het opladen van voertuigen terwijl ze onderweg zijn, biedt duidelijke voordelen op het gebied van oplaadtijden en de benodigde grootte van hun accu's."

Top 100 belangrijkste uitvindingen van 2021

Dat laatste punt is niet onbelangrijk. Als je de batterij van een EV al rijdend kunt opladen, hoeft hij niet zo groot te zijn. Dankzij inductieladen zouden elektrische voertuigen dus lichter, efficiënter en betaalbaarder kunnen worden gemaakt.

Dit project is het eerste voorbeeld van innovatie in samenwerkingsverband voor de emissievrije mobiliteit van personen en goederen. A35 Brebemi-Aleatica en Stellantis - samen met ABB, Electreon, FIAMM Energy Technology, IVECO, IVECO Bus, Mapei, Pizzarotti, de Polytechnische Universiteit van Milaan, Prysmian, TIM, de Universiteiten Roma Tre en Parma, de Brandweer en de Verkeerspolitie - hebben nu een belangrijke en uiterst concrete stap gezet met "Arena del Futuro", die onlangs door het prestigieuze tijdschrift Time is genoemd als een van de 100 belangrijkste uitvindingen van 2021.

Deel op

Lees meer over

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.