donderdag, 18 juni 2015

De iconische Range Rover viert zijn 45e verjaardag

Speciaal voor deze mijlpaal krijgt 's werelds verleidelijkste luxe-SUV een reeks nieuwe hoogtepunten voor 2015.


Op het internationale autosalon van New York onthulde Land Rover in maart van dit jaar een nieuw vlaggenschip, de exclusieve Range Rover SV Autobiography. De zes miljoenste Land Rover, die in april van de productielijn in Solihull rolde, was trouwens een Range Rover Vogue SE.

In de voorbije 45 jaar heeft de Range Rover heel wat primeurs afgeleverd in zijn evolutie tot de weergaloze SUV die we vandaag de dag kennen. Hij introduceerde niet alleen een reeks van geavanceerde technologieën, waarvan er heel wat zijn uitgegroeid tot de norm in de autosector, maar het originele Classic-model werd ook beschouwd als een 'toonbeeld van industrieel design' toen hij als eerste auto ooit werd tentoongesteld in het befaamde Louvre-museum in Parijs.

De Range Rover van de vierde generatie staat nog steeds aan de top van het Land Rover- gamma en vult zijn toonaangevende terreinkwaliteiten aan met een gamma hypergeavanceerde benzine-, diesel- en hybridemotoren om een ongeëvenaarde mix van raffinement, comfort en terreincapaciteiten te verzekeren. 

Nick Rogers, Director Global Engineering Operations van Jaguar Land Rover, verklaarde: "In 1970 was de Range Rover de eerste luxe-SUV en 45 jaar later zet hij nog steeds de toon. Het jongste model is de meest verleidelijke en geavanceerde Land Rover ooit. Hij combineert een ongeëvenaard comfort met baanbrekende technologieën om zich op te werpen als de ultieme luxe-SUV ."

De oorspronkelijke Range Rover uit 1970 was de allereerste auto die een uitzonderlijk raffinement en weggedrag aan compromisloze terreincapaciteiten paarde en alle daarop volgende generaties hebben zijn status als capabelste en verleidelijkste SUV ter wereld bevestigd.

De huidige, vierde generatie, die in 2012 werd gelanceerd, was de eerste SUV ter wereld met een licht, aluminium koetswerk dat het gamma een ongekende efficiëntie gaf.

De SV Autobiography brengt dan weer een ongekende verfijning in het gamma en wordt gebouwd door de afdeling 'Special Vehicles Operations' van Land Rover. Dit is de krachtigste en meest luxueuze productie-Range Rover uit de 45-jarige geschiedenis van het model en hij is leverbaar met de opvallende, tweekleurige lak en de 550 pk sterke V8-benzinemotor. Dit jaar vieren we ook de 21e verjaardag van de exclusieve 'Autobiography'-benaming.

Vorig jaar werd de Range Rover ook de eerste wagen met Land Rovers innovatieve 'All-Terrain Progress Control'-systeem (ATPC), een wereldprimeur die de terreincapaciteiten nog verbetert door automatisch een ultralage kruipsnelheid aan te houden over obstakels, zodat de bestuurder zich maximaal kan concentreren op het sturen.

De Range Rover doorheen de vorige generaties 

Het verhaal van de Range Rover begon in de jaren zestig, toen Land Rover een manier zocht om een revolutie te ontketenen in het groeiende 4x4-segment. Het eerste prototype werd in 1966 gebouwd en de afgewerkte auto werd in 1970 onder massale belangstelling gelanceerd in Cornwall. Voor een bijzondere fotoshoot bracht Land Rover vier generaties van de Range Rover samen om de evolutie van de wagen in beeld te brengen.

Eerste generatie – Classic (1970 – 1994)

De eerste generatie, die als 'Classic' door het leven gaat en oorspronkelijk enkel met twee deuren werd aangeboden, werd in 1970 verkrijgbaar met een lichtmetalen V8-motor, een permanente vierwielaandrijving en schijfremmen rondom. Onder de talloze versies en upgrades die in zijn 25-jarige carrière werden geïntroduceerd, waren onder meer de lancering van een vierdeursmodel in 1981 en de komst van een automatische transmissie in 1982.

De eerste dieselaangedreven Range Rover kwam op de markt in 1986 en drie jaar later werd hij als eerste 4x4 ter wereld verkrijgbaar met een antiblokkeerremsysteem (ABS). In 1992 volgde alweer een primeur voor het SUV-segment met de introductie van de elektronische tractiecontrole en de automatische elektronische luchtophanging.

Zijn reputatie op het vlak van terreincapaciteiten steunt op een aantal extreme uithoudingstests. Zo werkte de Range Rover in 1972 als eerste wagen een 29.000 kilometer lange expeditie door Amerika af die door het Britse leger werd georganiseerd en die onder meer de gevaarlijke oversteek van de Darién-kloof in Zuid-Amerika omvatte. In 1974 voltooide hij met succes een epische, 12.000 kilometer lange trektocht door de Sahara in 100 dagen.

Zijn reputatie werd nog versterkt door zijn zege in de 4x4-klasse van de ruim 30.000 kilometer lange marathon Londen-Sydney (1977) en zijn zege in de eerste Rally Parijs-Dakar (1979). In 1985 verbrak de dieselaangedreven Range Rover 'Bullet' maar liefst 27 snelheidsrecords.

Tweede generatie – P38a (1994 – 2001)

De tweede Range Rover-generatie of P38a, die zo werd genoemd omdat hij werd ontwikkeld in gebouw 38A van de Solihull-fabriek, kwam in 1994 op de markt en onderscheidde zich door een nog luxueuzer interieur en nog betere rijeigenschappen op de weg en het terrein. Enkele terugkerende designvoorzieningen maakten hem onmiddellijk herkenbaar als een Range Rover en het iconische silhouet, de schelpvormige motorkap, de praktische tweedelige achterklep en de doorlopende gordellijn zijn ook vandaag nog aanwezig.

Op technologisch vlak vernieuwde hij door zijn in de hoogte verstelbare ophanging en verbeterde motorgamma met een 2.5 liter dieselmotor evenals 3.9 en 4.6 liter V8- benzinemotoren.

In 1999 creëerde Land Rover de meest luxueuze Range Rover ooit in de vorm van de speciale reeks Linley. Van deze Range Rover van 100.000 pond geïnspireerd door meubelontwerper Lord Linley werden slechts 10 exemplaren gebouwd. Ze waren allemaal uitgevoerd in het zwart met een bijpassend interieur in zwart leder, hoogpolige tapijten en een pianozwarte sierinleg. Hij werd als een van de eerste luxewagens voorzien van een satellietnavigatiesysteem en zelfs een televisie.

Derde generatie – L322 (2001 – -2012)

De derde Range Rover-generatie werd op alle vlakken ingrijpend verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Het interieur werd groter en ruimer dan dat van de P38a en inspireerde zich op hoogwaardige jachtinterieurs, verfijnde meubelen en de eersteklasplaatsen in vliegtuigen.

Een van de technologische hoogtepunten waren de 'virtuele instrumenten' die in 2010 werden geïntroduceerd. Hij werd ook de allereerste wagen met een 'dual view'-infotainmentscherm waarmee de bestuurder de instructies van het satellietnavigatiesysteem kon volgen terwijl de passagier een dvd bekeek.

Naarmate de motortechnologie evolueerde, werd het motorgamma van de derde Range Rover- generatie verder uitgebreid. In 2005 lanceerde Land Rover de 4.2 V8-benzinemotor met compressor, in 2006 volgde de TDV8-dieselmotor en drie jaar later de gloednieuwe 5.0 V8- benzinemotoren.

Tijdlijn – een beknopt overzicht

1966 Land Rover begint te werken aan het prototype van de eerste Range Rover, de ‘100- inch station wagon’.

1970  De originele tweedeurs Range Rover, Classic genaamd, wordt gelanceerd. 

1971  Range Rover krijgt de RAC Dewar-onderscheiding voor een uitzonderlijke technische verwezenlijking. 

1972  De Range Rover steekt als eerste wagen de Darién-kloof over tijdens een trans- Amerikaanse expeditie van het Britse leger. 

1974 De Range Rover steekt de Sahara over van west naar oost: ruim 12.000 kilometer in 100 dagen.

1977 Een aangepaste Range Rover wint de 4x4-klasse van de London-Sydney Marathon, een slopende race van 30.000 kilometer en de langste snelheidsrally ooit voor auto’s. 1979 Een speciaal aangepaste Range Rover wint de eerste rally Parijs-Dakar (ook in 1981 wint een Range Rover).

1981  De eerste in serie gebouwde vierdeurs Range Rover komt op de markt, samen met de eerste af fabriek geleverde beperkte reeks van de Range Rover, de ‘In Vogue’. 

1982  De Range Rover wordt leverbaar met een automatische transmissie. 

1983 De Range Rover krijgt een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

1985 De Range Rover ‘Bullet’ met dieselmotor verbreekt 27 snelheidsrecords en vestigt een record voor een gemiddelde snelheid van meer dan 160 km/u over 24 uur. 1987 De Range Rover wordt gelanceerd in Noord-Amerika.

1989  De Range Rover is de eerste 4x4 ter wereld die wordt uitgerust met een antiblokkeerremsysteem. 

1990  De ‘Limited Edition CSK’, genaamd naar zijn geestelijke vader Charles Spencer King, wordt gelanceerd als een sportievere Range Rover. 

1992 De Range Rover Classic is ’s werelds eerste 4x4 die wordt uitgerust met een elektronische tractiecontrole (ETC).

1992 Lancering van de LSE met lange wielbasis (County LWB genaamd in de V.S.).

1992 De Range Rover introduceert een automatische elektronische luchtvering, een primeurvoor een 4x4.

1994 De tweede Range Rover-generatie (P38a) wordt gelanceerd.

1996 De Range Rover Classic wordt stopgezet na een totale productie van 317.615 exemplaren.

1999 Beperkte reeks Range Rover Linley wordt voorgesteld op autosalon van Londen.

2001  De derde Range Rover-generatie (L322) wordt gelanceerd. 

2002  De 500.000e Range Rover rolt van de band in de fabriek van Solihull. 

2005  Het tweede model wordt gelanceerd: de Range Rover Sport. 

2006  Lancering van Terrain Response en TDV8-diesel. 

2009  Range Rover introduceert de volledig nieuwe 5.0 V8- en 5.0 V8 Supercharged-benzinemotoren. 

2010  Range Rover viert zijn 40e verjaardag. 

2011  Het derde model wordt gelanceerd: de Range Rover Evoque. 

2012  De vierde Range Rover-generatie (L405) wordt gelanceerd: 's werelds eerste SUV die volledig uit aluminium is gebouwd 

2013  De Autobiography Black Edition wordt onthuld op het autosalon van Los Angeles. 

2014  De Range Rover Hybrid met verlengde wielbasis beleeft zijn werelddebuut in China. 

2015  De Range Rover SV Autobiography wordt gelanceerd op het internationale autosalon van New York.

De 6.000.000e geproduceerde Land Rover is een Range Rover LWB SE Vogue, bestemd voor China.

De benaming 'Autobiography' voor de topmodellen viert zijn 21e verjaardag. 





Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy