
Wie een BMW M5 te banaal vond kon al bij Alpina aankloppen voor de 631 pk sterke B5. De B5 GT is een op die versie gebaseerde über-Alpina. Hij gebruikt dezelfde 4,4 liter grote biturbo-V8 als de B5 met 457 kW (621 pk) (en de BMW’s M550i en M5) maar stuwt het blok door aanpassingen aan de luchtinlaat, turbodruk en software naar 466 kW of 634 pk en 850 Nm. Daarmee is de op de vier wielen aangedreven B5 GT krachtiger dan de BMW M5 Competition die 460 kW of 625 pk levert en sprint hij in vierdeursuitvoering in niet meer dan 3,4 seconden naar de honderd. De Touring doet daar trouwens amper 0,2 seconden langer over.
Aan begrensde topsnelheden doen ze niet in Buchloe, waar Alpina gevestigd is. De berline haalt zo 330 km/h en de Touring moet met 322 km/h amper onderdoen.

Het uiterlijk van de B5 GT is zoals steeds bij Alpina discreet en het verschil met de “gewone” B5 zit in de zwarte in plaats van verchroomde accenten en wat andere bumpers. Ook de lichtmetalen velgen van 20 duim zijn nieuw en het interieur krijgt enkele accenten die de B5 GT onderscheiden.
De 250 exemplaren gaan van de hand voor een Duitse basisprijs van € 145.000, de Touring kost € 3.500 meer. Dat betekent dat de Alpina B5 GT in Duitsland € 8.400 meer kost dan de BMW M5 Competition sedan. Een M5 Touring is er niet, dus op dat vlak is de Alpina B5 GT hoe dan ook uniek.