
Internationale aandacht
Goffoy wijst erop dat 95% van de in ons land aanwezige automerken ook op het salon vertegenwoordigd waren, dat er 15 wereld- en Europese premières te zien waren en dat de The Car of The Year 2023-verkiezing (gewonnen door de Jeep Avenger) voor het eerst in ons land plaatsvond. Daardoor kreeg het Brusselse autosalon – als zowat enige overgebleven echte Europese autosalon – veel internationale aandacht en zet het zich op de kaart als valabel alternatief voor de zo goed als ter ziele gegane Mondial de l’Automobile in Parijs of de Duitse autoshow die van Frankfurt naar München verhuisde.
De oppervlakte van het salon was kleiner, net als de stands, maar de kwaliteit van wat er te zien was stond wel op het niveau van de vroegere salons die over de hele Heizel uitgestrekt waren. Heel wat (inter)nationale politici, waaronder zelfs Frans Timmermans, vice-voorzitter van de Europese Commissie en grote man achter de Green Deal, maar ook talloze Belgische regeringsleden (federaal en regionaal) en partijvoorzitters zagen dat de Belg nog steeds massaal geïnteresseerd is in de auto. Daarbij erkende zelfs Ecolo-vicepremier Georges Gilkinet in een debat dat in de Forum Dome werd georganiseerd dat de auto nodig blijft.
Voor de aanwezige automerken is het nu zaak om de talloze commerciële leads die op het salon verzameld te zijn op te volgen en hun offertes zo goed mogelijk om te zetten in bestellingen. Op dat resultaat is het vanzelfsprekend nog even wachten, omdat de salonvoorwaarden hoe dan ook tot eind deze maand lopen en bij de meeste merken ook nog tot eind februari zullen verlengd worden.
Elektrificatie als duidelijke trend
Op sociale media was er wat kritiek te horen op de massale aanwezigheid van – door velen als te duur geziene - elektrische auto’s en het zo goed als onzichtbaar zijn van dieselmodellen. Dat kan echter niet anders, als je kijkt naar de door de Europese Commissie uitgestippelde toekomst, die nu eenmaal elektrisch is.

Een andere opmerkelijke vaststelling is het grote aantal jonge bezoekers, stelt Goffoy, wat hem sterkt in de overtuiging dat de auto ook bij de jongere generatie nog op de nodige aandacht kan rekenen.
Volgend jaar, van 12 tot 21 januari, organiseert Febiac het 101ste Autosalon, kondigt Goffoy nu al aan. We hopen dat dan ook Mercedes, Volvo en Jaguar Land Rover, die er deze keer niet bij waren, opnieuw present zullen tekenen. Noteer die data alvast in uw agenda!