vrijdag, 20 januari 2023

Facelift Mercedes CLA: nieuwe snuit, verbeterd MBUX en meer elektrische kilometers met de plug-inhybride

Geschreven door  Dieter Quartier
Facelift Mercedes CLA: nieuwe snuit, verbeterd MBUX en meer elektrische kilometers met de plug-inhybride © Mercedes
De ‘chique’ broers van de A-Klasse zijn net terug van de wellnesskliniek. Weg zijn alle rimpels van de CLA Coupé en CLA Shooting Brake, die ook hun brein opgefrist zien met nieuwe digitale skills. De plug-inhybride 250 e krijgt bovendien een verbeterde e-motor en meer batterijcapaciteit.


23C0031 002De nieuw vormgegeven voorskirt, de gewijzigde grille met “star pattern” en de nieuwe achterdiffusor scherpen het sportieve karakter van de CLA. Opvallend zijn ook de vernieuwde graphics in de high-performance ledkoplampen (voor het eerst standaard) en de led-achterlichten. Het standaardschoeisel betreft voortaan vijfspaakvelgen van 17 duim in vanadiumzilver of glansgedraaide dubbelspaakvelgen in hoogglanzend zwart.

Interieurupgrade

Dé highlight in het interieur is het vrijstaande display, waarvan de twee delen naadloos in elkaar overvloeien. Een display van 7 en 10,25 duim is standaard, maar wie oplegt, krijgt de ‘must-have’ widescreenlook met twee maal 10,25 duim. 
23C0031 019Ook de comfortstoelen behoren tot de standaarduitrusting van de CLA Coupé en CLA Shooting Brake. Ze zijn standaard bekleed met een combinatie van kunstleder (Artico) en 3D-reliëfstof in zwart. Optioneel zijn ze ook leverbaar in trendy saliegrijs. De uitrustingslijn Progressive biedt keuze uit drie interieurkleuren: zwart, macchiatobeige en saliegrijs. 

Bij de AMG Line is de standaard stoelbekleding in Artico en microvezel (Microcut) nu ook leverbaar in de kleur bahiabruin. In totaal zijn er vijf bekledingskleuren beschikbaar voor de AMG Line: zwart, bahiabruin, saliegrijs, titaangrijs parel/zwart en, voor het eerst, red pepper/zwart.

De bekledingsstoffen zijn grotendeels vervaardigd uit gerecycleerd materiaal. Het is een belangrijke maatregel op weg naar CO2-neutraliteit. Aan het eind van dit decennium wil Mercedes-Benz de CO2-emissie per personenwagen over de gehele levenscyclus minimaal hebben gehalveerd ten opzichte van 2020.

Allemaal hybride

Alle benzinemotoren van de CLA-modellen zijn geëlektrificeerd. Het betreft viercilinders die standaard zijn gekoppeld aan een zeven- of achttraps-DCT-automaat. De mild hybrids zijn uitgerust met een extra 48V-boordnet dat de souplesse bij het wegrijden ondersteunt met 10 kW extra vermogen. De nieuwe riemaangedreven startdynamo maakt het starten van de motor met weinig trillingen en geluid mogelijk, en hetzelfde geldt bij het uitrollen (‘zeilen’) met uitgeschakelde verbrandingsmotor. 

Tijdens het remmen en accelereren recupereert de startdynamo elektrische energie, waarmee het 12V-boordnet en de 48V-accu worden aangedreven. Deze energie kan de verbrandingsmotor vervolgens tijdens het accelereren gebruiken. De nieuwe ECO Score 3.0 motiveert bestuurders tot een brandstofbesparende rijstijl door middel van een gedifferentieerde evaluatie van de verschillende rijfasen.

Meer vermogen voor plug-inhybrids

Een andere grote stap maken de nieuwe modellen CLA Coupé en CLA Shooting Brake met plug-inhybride aandrijving. De verbeterde aandrijfbatterij biedt een hogere bruikbare energie-inhoud, wat resulteert in een grotere elektrische actieradius. 

Het vermogen van de elektromotor is met 5 kW toegenomen naar 80 kW. Voor het laden zijn nog steeds drie opties beschikbaar: naast de standaard 3,7 kW-mogelijkheid kan de accu nu ook met wisselstroom worden geladen en wel met maximaal 11 kW in plaats van 7,4 kW zoals tot nu toe het geval was. De nieuwe CLA-modellen blijven ook de mogelijkheid bieden om de accu aan een snellader te hangen. Het vermogen is weliswaar beperkt tot 22 kW. Van 10 tot 80 procent laden met gelijkstroom duurt circa 25 minuten.

De orderboekjes van de nieuwe CLA gaan binnenkort open. Houd de website van Mercedes-Benz dus in de gaten.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy