woensdag, 03 juni 2015

De nieuwe BMW X1

BMW transformeert de nieuwe generatie X1 meer naar een premium SUV dan naar de uittredende setup SAV (Sports Activity Vehicle). Deze uitstraling past perfect bij de andere X-modellen van het Duitse prestigemerk.
De tweede generatie van dit succesmodel, waarvan ruim 730.000 exemplaren een eigenaar vonden, krijgt een koetswerkdesign dat perfect aansluit bij dat van de andere X-modellen uit het BMW-gamma. Het interieur van de nieuwe BMW X1 biedt bovendien gevoelig meer ruimte voor passagiers en bagage, een baanbrekende, luxueuze sfeer en een doorgedreven functionaliteit, geworteld in uitgekiende technologie. De jongste generatie viercilindermotoren van de BMW-groep, de efficiëntere versie van BMW's intelligente vierwielaandrijving xDrive en de nieuw ontwikkelde chassistechnologie helpen de sportieve kwaliteiten en het rijcomfort voelbaar te verbeteren in vergelijking met het vorige model terwijl de verbruiks- en emissiecijfers tot 17 procent lager liggen.

Behalve zijn toonaangevende dynamisme en efficiëntie biedt de nieuwe BMW X1 ook tal van innovatieve voorzieningen om zijn toppositie in het segment te behouden. Op de optielijst staan onder meer 'full led'-koplampen, een dynamische dempersturing, het BMW head-up display en de Driving Assistant Plus.

Een typische BMW X model: robuuste properties, indrukwekkende veelzijdigheid en gevestigde prestige-eigenschappen.

De nieuwe BMW X1 dwingt respect af met zijn robuuste proporties, zijn krachtige uitstraling en zijn dynamische lijnen die zijn status als jongste lid van de BMW X-familie bevestigen. Het nieuwe model werd 53 millimeter hoger dan zijn voorganger, wat de interieurruimte ten goede komt. Zijn sterk verhoogde zitpositie (+36 millimeter vooraan, +64 millimeter achteraan) optimaliseert het zicht van de inzittenden op de weg.

Ook de knieruimte achterin ging erop vooruit, met 37 millimeter in de standaarduitvoering en tot 66 millimeter met de optionele verstelbare achterbank. De 505 liter grote koffer is tot slot 85 liter groter dan die van zijn voorganger. Door de rugleuning van de standaard gemonteerde driedelige achterbank (40:20:40) neer te klappen (als optie ook verkrijgbaar met verstelbare hoek), kan men het koffervolume uitbreiden tot maar liefst 1.550 liter. De optionele passagierszetel met neerklapbare rugleuning en de over 13  centimeter in de lengte verschuifbare achterbank breiden de moduleerbaarheid nog verder uit.

Het interieurdesign van de nieuwe BMW X1 combineert het bestuurdergerichte cockpitdesign waarvoor de modellen van het merk bekend staan met accenten die een toonaangevend SAV-rijplezier en eigentijdse luxesfeer promoten. De standaarduitrusting omvat onder meer een airconditioning, een audiosysteem met USB- en AUX-ingang en het iDrive-bedieningssysteem met een 6,5"- scherm dat als losstaand scherm is geïntegreerd in het instrumentenbord. Mogelijke alternatieven voor de standaarduitvoering zijn de niveaus Advantage, Sport Line, xLine en M Sport, die nieuwe mogelijkheden bieden voor een gerichte personalisering.

Nieuwe motorgeneratie, xDrive-vierwielaandrijving met geoptimaliseerde efficiëntie.

Deze tweede generatie van de BMW X1 (brandstofverbruik gemengde cyclus: 6,4-4,1 liter/100 km, CO2-emissies gemengde cyclus: 149–109 g/km) wordt geleverd met een gamma volledig nieuwe motoren. Bij de lancering in oktober 2015 zullen twee benzinemotoren en drie dieselmotoren verkrijgbaar zijn, die stuk voor stuk vier cilinders tellen en tot de nieuwe motorfamilie van de BMWgroep behoren. De vermogens gaan van 110 kW/150 pk tot 170 kW/231 pk. De motoren kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een Steptronic-achttrapsautomaat die allebei nieuw werden ontwikkeld.

Ook de intelligente xDrive-vierwielaandrijving wordt in de nieuwe BMW X1 geïnstalleerd in een verder ontwikkelde vorm. Het gewichtsbesparende, compacte en efficiënte systeem gebruikt een elektrohydraulische meerplaatkoppeling om het vermogen over de voor- en achteras te verdelen in functie van de situatie van het moment. Eveneens verkrijgbaar zijn de BMW X1 sDrive 20i en BMW X1 sDrive 18d met een voorwielaandrijving die speciaal werd ontwikkeld om het typische rijgedrag van het merk af te leveren en die reeds het mooie weer maakt in de BMW 2 Reeks Active Tourer en BMW 2 Reeks Gran Tourer.

Première voor de BMW X1: Head-Up Display en Driving Assistant Plus.

Ter gelegenheid van de generatiewissel wordt de BMW X1 ook bedacht met tal van vernieuwingen op het vlak van intelligente connectiviteit. Nieuw in het gamma BMW ConnectedDrive-voorzieningen is het BMW head-up display, dat net als in de grotere BMW X-modellen bestuurdergerelateerde informatie rechtstreeks op de voorruit projecteert. De BMW X1 kan voortaan eveneens worden uitgerust met de Driving Assistant Plus met functies zoals de actieve snelheidsregelaar met stop-startfunctie, de rijstrookwaarschuwing, de fileassistent, de botswaarschuwing en de voetgangerswaarschuwing met City Braking-functie. Al deze systemen worden aangevuld met een voortdurend bijgewerkte reeks van apps waarmee klanten de comfort-, navigatie- en infotainmentfuncties van de wagen naar wens kunnen uitbreiden.

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy