donderdag, 01 december 2022

Company Car Report: Bedrijfswagen blijft gewaardeerd voordeel voor jonge werknemers

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Company Car Report: Bedrijfswagen blijft gewaardeerd voordeel voor jonge werknemers © MINI
De bedrijfswagen blijft ook voor jonge werknemers een fel gewaardeerd onderdeel van het loonpakket. Dat blijkt uit een grote jaarlijkse enquête van vakblad link2fleet bij net geen 250 wagenparkbeheerders met grote vloten waar daarnaast nog heel wat andere interessante informatie in te rapen valt. 


Voor de vierde keer al organiseerde vakblad link2fleet een uitgebreide bevraging van een representatieve steekproef van 248 fleet- en mobiliteitsmanagers, in samenwerking met de onder de koepel Mobia verenigde fleet- en mobiliteitsfederaties Febiac, Renta en Traxio. 

Via dataleverancier Smartprofile werd bij het panel van fleet & mobility managers gevraagd naar de huidige marktsituatie en naar onder andere nieuwe tendensen met betrekking tot bedrijfswagens, de switch naar elektrificatie, de impact van de fiscaliteit en de populariteit van het mobiliteitsbudget.

Uit het nieuwste rapport blijkt dat werknemers nog steeds interesse hebben in een bedrijfswagen. 68% van de 248 ondervraagde fleet- en mobiliteitsmanagers bij bedrijven bevestigen namelijk dat jonge werknemers en sollicitanten interesse hebben in een bedrijfswagen.  21% staat neutraal tegenover de bedrijfswagen en slechts 11% geeft aan dat er géén interesse meer voor is bij de nieuwe generaties.

57% zijn pure “salariswagens”

De enquête toont aan dat 57% van de aan werknemers toegekende bedrijfswagens zuivere “salariswagens” zijn, dus auto’s die louter als extralegaal voordeel worden toegekend en niet noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de job. De overige 43% zijn dus klassieke “bedrijfswagens” waarbij er professioneel- én privégebruik is. 

Om de juiste profielen aan te trekken is bedrijfswagen nog steeds een belangrijke troef, blijkt uit het onderzoek. Dat geldt ook voor de jongere generaties die – in tegenstelling tot wat soms gedacht wordt – wel degelijk nog geïnteresseerd zijn in een auto van de zaak.

Elektrificatie als belangrijke tendens

Als het gaat om individuele mobiliteit blijft de auto de eerste keuze, al werden er in 2021 fors minder kilometers mee afgelegd dan in 2019 (25.983 gemiddeld ten opzichte van 34.796 in 2019, -25,3%), voor de coronacrisis. 70% van de kilometers bestaan uit het woon-werkverkeer en uit professionele verplaatsingen. 30% zijn dus zuivere privékilometers.

De ondervraagde vlootbeheerders zetten als voorbereiding op het definitieve verval van de fiscale aftrekbaarheid en de verhoging van de solidariteitsbijdrage voor auto’s met verbrandingsmotoren al volop in elektrificatie. Dat blijkt steeds complexere oefening omdat gezocht moet worden naar een evenwicht tussen het respecteren van de toegekende budgetten, de tevredenheid van de werknemers en de hogere kostprijs van geëlektrificeerde auto’s.

Het Company Car report toont aan dat bedrijven hun werknemers steeds meer richting elektrificatie sturen, door minder keuzevrijheid te bieden als het gaat om het type aandrijving. Er wordt massaal geïnvesteerd in laadinfrastructuur, al worden de daaraan verbonden kosten als een belangrijk obstakel genoemd. Bijna 3 op 4 bedrijven (72,8%) hebben al laadstations in gebruik, tegenover 49% in de vorige enquête (2020-2021). Ook de KMO’s volgen die beweging. Nog maar 2% van de wagenparkbeheerders zegt niet van plan te zijn laadinfrastructuur te installeren. In 2019 was dat nog 15%.

Daarnaast heeft 56% van de bedrijven al geïnvesteerd in een laadpaal bij de werknemers thuis (een forse stijging ten opzichte van de 33% in 2020-2021 en slechts 14% in 2019) en is 31% van plan dat te doen.

Mobiliteitsbudget

Naast de elektrificatie groeit de bereidheid om naast de auto ook andere vervoerwijzen ter beschikking te stellen van werknemers, in het kader van het door de overheid uitgebreide mobiliteitsbudget. 30% van de bedrijven biedt vandaag al onder een of andere vorm een mobiliteitsbudget aan en 37% geeft aan het in de toekomst te willen invoeren. De fiets blijkt het eerste alternatief voor of aanvulling van de auto te zijn, gevolgd door maatregelen die thuiswerk bevorderen. Het openbaar vervoer is het derde populairste item binnen het mobiliteitsbudget.

U kan het Company Car Report met nog heel wat interessante en relevante info hier downloaden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy