donderdag, 24 november 2022

Febiac mikt op 300.000 bezoekers voor 100ste autosalon

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Febiac mikt op 300.000 bezoekers voor 100ste autosalon © Patrick Theunissen
Autoliefhebbers tellen af naar 14 januari, want op die dag begint in de Heizelpaleizen voor de honderdste keer het autosalon, na een gedwongen onderbreking als gevolg van de coronacrisis. Het salon zal een kleinere oppervlakte beslaan dan voordien, maar in de vijf bezette Heizelpaleizen zullen in totaal 50 merken hun modellen tentoonstellen en is 95 procent van de Belgische automarkt vertegenwoordigd.


Na de laatste fysieke editie in 2020 vonden de vorige autosalons in 2021 en dit jaar bij de verdelers plaats. Hoe goedbedoeld ook, was dat toch niet hetzelfde als een fysiek salon in Brussel waar alle merken naast elkaar hun modellen aan het grote publiek kunnen tonen. Terwijl veel internationale salons de handdoek in de ring gooien of het met een beperkte aanwezigheid van merken moeten doen, zoals het weinig succesvolle autosalon van Parijs, is organisator Febiac ambitieus voor de honderdste editie van het Belgische autosalon.

50 merken

In totaal zullen van 14 tot 23 januari 2023 niet minder dan 50 automerken aanwezig zijn. Volgens Febiac-CEO Andreas Cremer vertegenwoordigt het Salon “als we bij de merken met een traditionele stand de merken optellen die modellen in gemeenschappelijke ruimten presenteren meer dan 95 procent van de Belgische automarkt.” Dat die bewering een beetje kunst- en vliegwerk is, klopt, maar het is niettemin een hele prestatie om in de moeilijke context van vandaag zo’n groot aantal exposanten samen te brengen op één locatie.

Het salon zal niet hetzelfde zijn als voorgaande jaren. Zo werd de indeling herzien. Omdat de Heizel ook andere expo’s ontvangt waren er minder paleizen beschikbaar, klinkt het bij Gabriel Goffoy, directeur van het autosalon. Hij laat weten dat de exposanten daardoor minder ruimte hebben dan in het verleden en er een compactere structuur voorhanden is, waarbij de meeste exposanten ook andere paleizen zullen innemen dan in het verleden.

Echt “auto”salon

In tegenstelling tot veel internationale salons de laatste jaren trekt Febiac resoluut de kaart van de auto en laat het het Autosalon niet verwateren tot een mobiliteitssalon waar andere mobiliteitsoplossingen precies even veel aandacht krijgen van de organisatie. Met 5,8 miljoen auto’s in ons land verdient de sector een echt autosalon en geen flauw afkooksel, klinkt het bij organisator Gabriel Goffoy.

The Avenue

Naast de traditionele stands waar de verschillende merken hun modellen presenteren heeft Febiac onder de naam “The Avenue” in Paleis 6 ook een gemeenschappelijke ruimte gepland. Daar staan droomauto’s van Alpina, Aston Martin, Jaguar, Land Rover, McLaren en Mercedes-Benz, maar ook op de echte stands van de automerken zullen heel wat exclusieve bolides staan. Denk maar aan Paleis 11, waar de modellen van Porsche, Bugatti, Bentley, Lamborghini en Rimac tentoongesteld worden en in Paleis 5 waar Maserati en Alpine present tekenen.

Een andere bijzonderheid is de organisatie van forums in een “forum dome” in Paleis 9. Daar worden infosessies georganiseerd waar deskundigen uit de autosector en exposanten uitweiden over uiteenlopende onderwerpen. Het volledige programma met sprekers en onderwerpen wordt dagelijks op de website van het Autosalon bekendgemaakt.

The Car of the Year en wereldpremières

Knap is ook dat Febiac erin geslaagd is om de prestigieuze Europese verkiezing van de Car of the Year naar het Autosalon te lokken, zoals we hier al wisten te melden

Verder belooft Brussel ook het toneel te worden van enkele knappe (wereld)premières. Zo zou Mazda er voor het eerst de elektrische MX-30 met wankelmotor als range extender voorstellen en toont BMW er de 3.0 CSL, een tot 50 exemplaren gelimiteerde hommage aan de originele racewagen uit de jaren zeventig. Ook andere merken zouden met grote premières komen. Verder zullen de Polestar 3, de Volvo EX90 en nog heel wat andere modellen voor het eerst in ons land te zien zijn en kan je er ook talloze prototypes en concept cars bewonderen, zoals bij Renault, dat de concept cars Scénic Vision, R5 Prototype en 4EverTrophy tentoonstelt.

Heel wat CEO’s van de verschillende merken die normaal naar Genève zouden komen maar daar nu geconfronteerd worden met lege expopaleizen zouden hoogstwaarschijnlijk in Brussel acte de présence geven, wat aantoont dat Brussel serieus genomen wordt en zich zo mogelijk kan ontpoppen tot enige echte overgebleven autosalon met uitstraling op Europese bodem.

Schappelijke prijs, dure parking

Organisator Febiac vraagt een schappelijke € 12,5 per ticket (in voorverkoop tot en met 13 januari). Daarmee hanteren de organisatoren het tarief van 2012, wat bewonderenswaardig is in een tijd van exploderende inflatie. Kinderen tot en met vijf jaar mogen gratis binnen, jongelui tussen 6 en 15 jaar betalen het kindertarief van € 7,5 per ticket.

Na de voorverkoopperiode (dus tijdens het eigenlijke salon) bedraagt de inkomprijs € 15 voor een volwassene en € 10 voor wie tussen 6 en 15 jaar is.

Jammer genoeg is de prijs voor een parkeerplaats op parking C intussen opgelopen tot € 10, wat echter niet de fout is van organisator Febiac, maar van Brussels Expo die de parking beheert. Om die som minder zwaar te laten aankomen is het dus aangewezen om de auto’s goed te vullen. Want wie met vier in de auto zit bij aankomst betaalt uiteindelijk maar € 2,5 per persoon klinkt het bij wijze van grapje bij salondirecteur Gabriel Goffoy. 

Gelukkig is de Heizel ook met het openbaar vervoer bereikbaar via tramlijn 7 en metrolijn 6, halte Heizel).

Febiac verwacht tijdens de negen publieksdagen, van zaterdag 14 tot zondag 22 januari 2023 in totaal 300.000 bezoekers (open van 10 tot 19 uur met nocturnes tot 22 uur op 16 en 20 januari). Dat zou een prachtprestatie zijn in voor de autosector moeilijke tijden. Alle praktische info is te vinden op www.autosalon.be, waar u ook terecht kan voor de tickets in voorverkoop. 

De aanwezige merken per paleis:

Paleis 5

Abarth, Alfa Romeo, Alpine, Citroën, DS, Dacia, Fiat, Jeep, Lotus, Maserati, Opel, Peugeot en Renault

Paleis 6

Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Maxus, Mazda, MG, Polestar, SsangYong, Suzuki en Tesla

Paleis 7

BMW, BYD, Kia, Lexus, MINI, Nissan, Subaru en Toyota

Paleis 9

Aiways, BAIC, DFSK, Dodge en Seres

Paleis 11 (D’Ieteren)

Volkswagen, Volkswagen Commercial Vehicles, Audi, Skoda, SEAT, CUPRA, Porsche, Bugatti, Bentley, Lamborghini, Rimac, Microlino, Lab-box (Start-up incubator), Lucien, MyWay, Wondergroep, EDI, GoSolar, Volkswagen D’Ieteren Finance 

En in Paleis 6 op de podiums van The Avenue modellen van Alpina, Aston Martin, Jaguar, Land Rover, McLaren en Mercedes-Benz

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy