donderdag, 24 november 2022

Legendarische BMW 3.0 CSL herleeft als exclusief hebbeding voor 50ste verjaardag BMW M

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Legendarische BMW 3.0 CSL herleeft als exclusief hebbeding voor 50ste verjaardag BMW M © BMW
Het jubileumjaar waarin BMW de vijftigste verjaardag van de “M”-sportmodellen viert loopt ten einde. Om de vieringen met een knal af te sluiten presenteert BMW M aan het einde van de feestelijkheden de BMW 3.0 CSL, het meest exclusieve speciale model dat de fabrikant ooit bouwde. 


P90488880 highResTer gelegenheid van het jubileum bouwt BMW precies 50 genummerde exemplaren van de BMW 3.0 CSL. Daarmee verzekert die zich meteen van het statuut van collector’s item dat naargelang de tijd vordert alleen maar meer waard zal worden.

CSL voor Coupe, Sport, Leichtbau

Met zijn lichtgewichtconstructie, zescilinder-in-lijn, handbak en achterwielaandrijving is de nieuwe 3.0 CSL volledig geïnspireerd op het archetype van de BMW M-sportwagen, de 3.0 CSL uit de jaren zeventig die ook “Batmobiel” genoemd werd. Het origineel werd ontwikkeld voor gebruik in toerwagencompetities en kende daar ook het nodige succes. Tijdens het eerste deelnameseizoen in 1973 won de originele 3.0 CSL meteen het Europese toerwagenkampioenschap, waarna hij dat tussen 1975 en 1979 nog vijf keer op een rij overdeed met piloten als Hans-Joachim Stuck en Niki Lauda.

Terwijl het origineel 206 pk uit zijn zescilinder van 3.153 cc wist te puren – indertijd de krachtigste zescilinder-in-lijn met directe injectie ooit bij BMW – woog het origineel niet meer dan 1.270 kilogram voor een vermogen-gewichtsverhouding van 6,2 kg per pk
P90488874 highResDe nieuwe uitgave van het icoon doet met een gewichtsverhouding van slechts 2,9 kg per pk nog een pak beter, met dank aan de lichtgewichtconstructie met uitgebreid gebruik van carbon voor onder meer de voor- en achterschort, de zijpanelen voor- en achter, de achterdiffusor, de achtervleugel en achterspoiler, de dorpels, het dak, de motorkap en het kofferdeksel. De nieuwe 3.0 CSL heeft klassieke coupéproporties, de motor voorin, een handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving, zoals zijn voorvader. Die motor levert 412 kW of 560 pk en 550 Nm en is daarmee de krachtigste zes-in-lijn die ooit in een BMW M-auto voor de openbare weg is gebruikt. 
P90488896 highResVia de handgeschakelde zesbak wordt het vermogen en het koppel naar de aangedreven achterwielen versast. Een actief M-differentieel zorgt er samen met het DSC (Dynamic Stability Control) voor dat het vermogen ook op de weg gezet kan worden.

Ook de overige technische componenten van de 3.0 CSL zijn ‘state of the art’. Zo beschikt hij over een adaptief M ondertel met elektronisch gestuurde dempers, de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting en M carbonkeramische remmen.
P90488877 highResDe Laser Light-koplampen zijn geel, waarmee ze verwijzen naar de GT-racewagens en in het bijzonder de BWM M4 GT3 die dit jaar het DTM-kampioenschap won, gebruikmakend van (in de basis) dezelfde zescilinder als deze 3.0 CSL. 

De vijftig exemplaren van de tweezitter zullen in drie maanden tijd gebouwd worden door een team van 30 speciaal gekwalificeerde technici. Het bouwen van elke individuele auto – met een grote mate van handwerk - neemt 10 dagen in beslag. BMW communiceert niet over de prijs, maar het is ongetwijfeld al te laat om er nog eentje op de kop te tikken. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy