vrijdag, 18 november 2022

Terug van meer dan 30 jaar weggeweest: rijbewijs met punten nu echt op komst?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Terug van meer dan 30 jaar weggeweest: rijbewijs met punten nu echt op komst? © Fod Mobiliteit
Sinds 1990 staat het rijbewijs met punten ingeschreven in ons wetboek, maar de uitvoeringsbesluiten om werk te maken van de invoering ervan kwamen er nooit. Nu zou dat echter veranderen, schrijft De Morgen. De regering werkt aan de invoering van het rijbewijs met punten dat bij ons, als een van de enige Europese landen, tot nog toe dode letter is gebleven.

Automobilisten in maar liefst 27 van 32 Europese landen hebben volgens De Morgen vandaag al een rijbewijs met punten of een gelijkaardig systeem. Alleen in ons land, Zwitserland, Estland, Slovakije en Zweden werd het tot nog toe niet ingevoerd, al is dat in ons land niet door het ontbreken van een wetgevend kader. De wet die het puntensysteem mogelijk maakt is in ons land namelijk al sinds 1990 goedgekeurd maar wacht nog steeds op uitvoeringsbesluiten.

Justitie, Mobiliteit en Financiën

De drie bevoegde federale ministers, Vincent Van Quickenborne (Justitie, Open Vld), Georges Gilkinet (Mobiliteit, Ecolo) en Vincent Van Peteghem (Financiën, cd&v) werkten een ontwerp uit om – na drie decennia van stilstand - nu effectief werk te maken van de invoering van het puntenrijbewijs.

De krant De Morgen, die het ontwerp dat in de interkabinettaire werkgroep is besproken kon inkijken, zegt dat dat ontwerp voorziet dat verkeersovertredingen niet langer enkel met verkeersboetes maar nu ook met een toekenning van punten bestraft zullen worden. Hoe meer punten verzameld worden, hoe dichter de intrekking van het rijbewijs komt. Concreet zou iedereen vertrekken van nul punten en wordt – eenmaal het puntenaantal door overtredingen opgelopen is tot twaalf – een intrekking van het rijbewijs opgelegd. Dat wordt slechts aan de bestuurder teruggegeven wanneer hij of zij een (zelf te betalen) specifieke veiligheidscursus heeft gevolgd. Enkel een beroepsprocedure bij de politierechtbank zou de intrekking van het rijbewijs eventueel kunnen tegenhouden.

Eén tot vier punten per overtreding

Hoeveel punten een overtreding “oplevert” is nog niet duidelijk, maar het zou gaan van één tot vier strafpunten, naargelang de ernst van de overtreding. De zwaarste inbreuken, zoals dronken rijden of rijden onder invloed van verdovende middelen, zouden voor vier strafpunten zorgen, terwijl kleinere vergrijpen zoals het overschrijden van een witte lijn met minimaal twee punten bestraft zouden worden. Er is echter nog geen lijst met punten per overtreding vastgesteld, omdat de regeringspartijen daar nog geen overeenstemming bereikt zouden hebben.

Digitale punten

De strafpunten worden digitaal bijgehouden in een register en zullen dus niet fysiek vermeld staan op het rijbewijs van de bestuurder. Na het volgen van de cursus start krijgt de overtreder die het maximum aantal punten had bereikt zijn rijbewijs terug, maar dan staan daar meteen wel vier strafpunten op, klinkt het verder. 

Ook preventieve cursus mogelijk

Het zou ook mogelijk zijn om – om te vermijden dat je rijbewijs wordt ingetrokken bij de volgende overtreding – “preventief” een (betalende) cursus te volgen wanneer je een aantal punten verzameld hebt. Op die manier zou het strafsaldo met vier punten verlaagd kunnen worden en wordt het onmiddellijke risico het rijbewijs ingetrokken te zien worden verkleind.

De cursus die verplicht gevolgd zou moeten worden zou focussen op het problematische rijgedrag van de overtreders, met de bedoeling dat ze zouden inzien welke gevolgen hun rijgedrag kan hebben door hen bijvoorbeeld te confronteren met slachtoffers of nabestaanden van verkeersongevallen. 

Los van de eventueel te volgen cursus zouden strafpunten na een bepaalde periode ook kwijtgescholden worden. Punten van een lichte overtreding zouden na twee jaar vervallen, de punten van een zware inbreuk na drie jaar, schrijft De Morgen nog.

Vanaf 2024?

De krant meldt dat de regering het nieuwe systeem vanaf 2024 zou willen invoeren, maar stelt dat er nog een reeks details uitgeklaard moeten worden en dat er vooral bij de Franstaligen nog twijfels bestaan over de te volgen werkwijze. Wordt dus vervolgd.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy