donderdag, 17 november 2022

Limited edition Porsche 911 Dakar is knipoog naar Parijs-Dakar-winnende 911 uit 1984

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Limited edition Porsche 911 Dakar is knipoog naar Parijs-Dakar-winnende 911 uit 1984 © Porsche
Porsche pakt op het autosalon van Los Angeles uit met de 911 Dakar, een unieke variant van de iconische sportwagen met een verhoogde bodemvrijheid, terreinbanden en als optie ook een Rallye Design Pack om hem de looks van de Parijs-Dakar winnaar uit 1984 te geven. 2.500 liefhebbers zullen € 250.000 moeten uittrekken voor dit collector’s item.


porsche911dakar4 2Het tot 2.500 exemplaren beperkte model rekt de mogelijkheden van het concept van de 911 tot het uiterste. Hij is een knipoog naar de eerste overall-overwinning van Porsche in de Parijs-Dakar Rally van 1984, die indertijd samenging met de introductie van vierwielaandrijving op de seriegebouwde modellen van de 911. Om die historische overwinning te vieren biedt Porsche de 911 Dakar als optie aan met het Rallye Design Pack dat de looks en belettering van de winnende 911 uit de rally herinterpreteert.

De bodemvrijheid van de 911 Dakar is 50 mm hoger dan die van de 911 Carrera met sportophanging. Een standaard liftsysteem kan de voor- en achterzijde nog eens met 30 mm verhogen zodat de bodemvrijheid en overschrijdingshoek die van een SUV worden. Het liftsysteem is een integraal onderdeel van de aangepaste ophanging en de instelling “hoog niveau” kan zelfs bij snelheden tot 170 km/h gebruikt worden.

De 911 Dakar staat op speciaal ontwikkelde Pirelli Scorpion All Terrain Plus banden (245/45 ZR 19 vooraan en 295/40 ZR 20 achteraan) die als terreinband volgens Porsche ook op asfalt de rijdynamiek van een sportauto bieden.

480 pk en 570 Nm

De drieliter zescilinder met twee turbo’s levert van 480 pk (353 kW) en 570 Nm.  Daarmee sprint hij naar 100 km/h in 3,4 seconden. De Dakar is qua topsnelheid de traagste 911, want door de terreinbanden is zijn maximumsnelheid elektronisch beperkt tot 240 km/h. 

De overbrenging naar de vier wielen gebeurt via Porsches PDK met acht versnellingen. De Dakar beschikt standaard over achterwielsturing, de motorsteunen van de 911 GT3 en rolstabilisatie (PDCC). Het samenspel tussen alle componenten moet ervoor zorgen dat de 911 Dakar net zo dynamisch is op zandpaden en losse ondergronden als op circuits. Er zijn twee nieuwe rijmodi, die kunnen worden geselecteerd via de draaiknop op het stuurwiel. De Rallye-modus is geschikt voor losse, oneffen ondergronden. Hierbij wordt gebruikgemaakt van vierwielaandrijving met focus op de achteras. In de Offroad-modus wordt de hoge bodemvrijheid automatisch ingeschakeld om te zorgen voor maximale tractie op moeilijk terrein en op zand. De nieuwe rijmodi beschikken beide ook over de Rallye Launch Control, een nieuwe functie die een snelle acceleratie op losse ondergronden en een wielspin van 20% mogelijk maakt. 

Optioneel met dakrek of daktent

Andere kenmerken van de 911 Dakar zijn de nieuwe, vaste achterspoiler van CFRP en de van het 911 GT3 overgenomen CFRP-kofferdeksel vooraan met opvallende luchtuitlaten. Een reeks offroaddetails, zoals de rode aluminium trekogen voor- en achteraan, de verbrede wielkasten en dorpels en de roestvrijstalen beschermelementen op de voor-, achter- en zijdorpels zijn standaard. De luchtinlaten aan weerszijden van de herontworpen voorkant worden door roestvrijstalen roosters beschermd tegen opspattende steentjes.
porsche911dakar15In het dak van de Porsche 911 Dakar zit een 12V-stopcontact voor de lampen van het optionele dakrek met een laadgewicht van 42 kg. Daar kan de eigenaar rallymateriaal zoals brandstof- en waterbussen, opvouwbare spades en gripplaten kwijt. Een daktent is eveneens bestelbaar voor de 911 Dakar.

10 kg meer dan Carrera 4 GTS

In het interieur krijgt de 911 Dakar standaard integrale kuipstoelen. Er zijn geen plaatsen achterin. Door het gebruik van lichtgewicht glas en een lichtgewicht batterij daalt het gewicht nog verder. De Porsche 911 Dakar weegt in totaal 1.605 kg, maar 10 kg meer dan de 911 Carrera 4 GTS met PDK. 
porsche911dakar11 2Kenmerkend voor het interieur van de Dakar zijn de standaard Race-Tex-oppervlakken met decoratieve stiksels in Shade Green, een kleur die eveneens exclusief voor de 911 Dakar als metallic koetswerklak beschikbaar is. 

Rallye Design Pack 

De basis van het optionele Rallye Design Pack is de tweekleurige lakafwerking in White/Gentian Blue Metallic. Het is de eerste keer dat deze combinatie van tweekleurige lak en wrapping op een standaardmodel van Porsche wordt gebruikt. porsche911dakar20De klant kan een persoonlijk racenummer tussen 1 en 999 kiezen, dat op de zijkant van het voertuig wordt weergegeven. Naast de rood-gouden decoratieve strepen beschikt de 911 Dakar met Rallye Design Pack ook over het opschrift ‘Roughroads’ op de deuren. Deze term is een gedeponeerd handelsmerk en weerspiegelt het concept van de 911 Dakar en zijn geschiktheid voor offroad rijden. 

Optioneel is het Rallye Sport Pack met rolkooi, zespuntsgordels en brandblusser beschikbaar. 

Klanten van de 911 Dakar kunnen exclusief respectievelijk de Porsche Design Chronograph 1 - 911 Dakar of de Chronograph 1 - 911 Dakar Rallye Design Edition bestellen voor hun auto. 

De Porsche 911 Dakar kan worden besteld vanaf € 250.207,59 €. Er zijn 2.500 exemplaren voorzien, dus te lang wachten betekent mogelijk dat je te laat bent.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy