Sinds de lancering van de eerste Prius-generatie in 1997 heeft de Prius faam vergaard als archetype van de zuinige hybride. Dat was altijd en systematisch met de zelfopladende full hybrid-technologie van Toyota en bij de laatste generatie ook met een plug-inhybride variant. Die laatste is voor de vijfde generatie de enige verkrijgbare versie in Europa, wat bepaald verrassend is voor een merk dat altijd zweerde bij de full hybrid-technologie en slechts een koele minnaar was van de plug-inhybride.
Meer dan 90 kilometer elektrisch?
De informatie die Toyota vrijgaf over de technische kenmerken van de op het GA-C-platform van de tweede generatie van Toyota’s New Global Architecture (TNGA) gebouwde vijfde Priusgeneratie is bijzonder summier.

De elektrische stroom komt uit een Lithium-Ionbatterij van 13,6 kWh die voor “meer dan 50 procent extra rijbereik” zorgt dan die van de vierde generatie van de Prius. Dat rijbereik bedroeg officieel 63 kilometer, waardoor we bij de nieuweling de 90 kilometer-grens zouden doorbreken als de informatie van Toyota correct is.
De accu werd onder de achterbank ondergebracht en helpt samen met de plaatsing van de brandstoftank om een laag zwaartepunt te bekomen.
Trendier dan tevoren
Het koetswerkontwerp is best geslaagd en doet veel trendier aan dan dat van de vorige Prius-generaties die altijd wat oubollig overkwamen. De stroomlijn kreeg heel wat aandacht en moet voor een lager verbruik en groter rijbereik zorgen.

"De Prius van de vijfde generatie beleeft vandaag zijn wereldpremière in Japan en is ook te zien op de Los Angeles Auto Show. De Europese première is voorzien voor 5 december. De auto komt in de lente van 2023 op de markt."