woensdag, 09 november 2022

Jim Rowan, CEO Volvo: “100 procent overtuigd dat elektrische auto’s beste oplossing zijn.”

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Jim Rowan, CEO Volvo: “100 procent overtuigd dat elektrische auto’s beste oplossing zijn.” © Stijn Blanckaert
Autonieuws was op woensdag 9 november aanwezig op de wereldpremière van het elektrische vlaggenschip van Volvo, de EX90, en sprak daarbij met Jim Rowan, de nieuwe CEO van het merk, die er honderd procent van overtuigd is dat batterij-elektrische aandrijvingen de toekomst zijn en zijn merk dan ook resoluut laat evolueren naar “electric only”.


De EX90 is – na de XC40 en C40 – de derde volledig elektrische Volvo. Vanaf nu stelt het merk elk jaar een nieuw elektrisch model voor, en tegen 2025 moet de helft van alle verkochte Volvo’s volledig elektrisch aangedreven zijn. Daarnaast wil de constructeur tegen datzelfde jaar in totaal 1.000.000 geëlektrificeerde (versta: plug-inhybride of batterij-elektrisch) auto’s geleverd hebben.

Autonieuws: “Er is veel te doen over de Europese beslissing om tegen 2035 alleen nog de inschrijving van nieuwe elektrische auto’s toe te laten. Intussen heeft Volvo zich geëngageerd om tegen dan geëvolueerd te zijn naar een volledig elektrisch merk. Toch gaan er stemmen op om te kiezen voor verbrandingsmotoren met synthetische brandstoffen. Waarom vindt Volvo dat niet de te volgen richting?”

Jim Rowan: “Bij Volvo vinden we dat je de zaken altijd vanuit technologisch oogpunt moet bekijken. In het kader van de globale doelstelling om de luchtvervuiling enerzijds en de klimaatopwarming en dus CO2-uitstoot anderzijds tegen te gaan kiezen wij daarbij resoluut voor de elektrische oplossing. We doen dat omdat die technologie gewoon de beste is om dat doel te bereiken. Elektromotoren zijn betrouwbaar, met veel minder bewegende en slijtagegevoelige onderdelen dan verbrandingsmotoren. Ze maken geen of veel minder lawaai, zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren en stoten noch vervuilende stoffen, noch CO2 uit. Voor ons is er dus geen twijfel mogelijk dat EV’s de technologisch beste oplossing zijn, waardoor we resoluut die weg ingeslagen zijn. We willen niet op twee paarden wedden, dat heeft geen zin. We zijn dus gestopt met de eigen ontwikkeling van verbrandingsmotoren.”

Autonieuws: “Elektrische auto’s zijn vandaag veel duurder dan hun evenknieën op diesel of benzine, er is twijfel over het rijbereik en de laadmogelijkheden… Acht u het realistisch dat alle auto’s elektrisch worden?”

Jim Rowan: “We identificeren vier hinderpalen voor de elektrificatie. Het gaat daarbij om laadinfrastructuur, laadsnelheid, rijbereik en kostprijs. We zien ook dat voor elk daarvan oplossingen bestaan of in de maak zijn. Zo investeren private equitybedrijven en overheden massaal in de uitbouw van het netwerk van laadvoorzieningen, halen we steeds meer rijbereik uit onze batterijen – bij de EX90 zelfs een zeshonderdtal kilometers – en slagen we er ook in om ze alsmaar sneller opnieuw op te laden. Onze EX90 kan snelladen aan 250 kW en kan daarmee in amper een halfuurtje zijn 111 kWh grote batterij opnieuw tot 80 procent vullen. Het laatste probleem, dat van de kostprijs, ligt inderdaad gevoelig. De chiptekorten en zeker de oorlog in Oekraïne hebben de prijszetting van nieuwe auto’s fundamenteel veranderd en het is inderdaad zo dat elektrische auto’s vandaag nog duur zijn. Door de ontwikkeling van nieuwe technologieën, het gebruik van nieuwe materialen en de uitbreiding van de productie, naast het lanceren van EV’s in lagere segmenten, wordt ook dat probleem in de nabije toekomst minder acuut. Wij zijn trouwens van mening dat subsidies geen voorwaarde mogen zijn om voor een elektrische auto te kiezen. Ook zonder dergelijke interventies moet de elektrificatie er komen. Binnen een aantal jaren zullen we ons afvragen waar we ons toen zo druk over maakten. Ongetwijfeld moet het er bij de overgang van het gebruik van motoren op stoom naar motoren op benzine op dezelfde manier aan toegegaan zijn.”

Autonieuws: “De EX90 kost minimaal een flinke € 100.000 en wordt als absoluut premiumproduct van een premiummerk gepositioneerd. Volvo maakt deel uit van de Chinese Geely-groep die met onder meer Lotus, Polestar, Lynk&Co en Zeekr al een hele reeks andere premiummerken in portefeuille heeft. Wat is de positie van Volvo in die groep premiummerken?” 

Jim Rowan: “Geely is onze aandeelhouder, maar we zijn ook beursgenoteerd en varen onze eigen koers. Er zijn nog andere premiummerken in de groep, maar die hebben hun eigen doelgroep en klantenpotentieel, net als Volvo. We zijn als Zweeds bedrijf met een mooie traditie, méér dan een dochter van Geely. Zij leggen ons niet op waar we actief mogen zijn en waarmee. Er is hoe dan ook nog heel wat groeimarge. Ons wereldmarktaandeel is maar 1 procent. Naar 2 procent stijgen is al een hele prestatie. We blijven onze eigenheid behouden, die wereldwijd aantrek vindt, ook in China. Wij doen dus ook onder de Geely-vleugels gewoon ons ding en volgen de door onszelf uitgestippelde koers en denken dat er voldoende potentieel is om succesvol te zijn naast de andere merken die tot Geely behoren. Ons orderboek is trouwens voller dan ooit tevoren.”

Autonieuws: Volvo is al jaren gekend omwille van de veiligheidscultuur waar het merk voor staat. Vandaag pakken jullie met de EX90 uit met een LiDAR van het Amerikaanse Luminar en ongeziene computerkracht via NVIDIA ten dienste van de veiligheid. Dergelijke technologie kost ook veel geld. Wanneer kan ze toegepast worden op de andere – minder dure – modellen van het Volvogamma?”
305762 Volvo EX90 LidarJim Rowan: “Met de nieuwe technologieën in de EX90, waaronder radars, een LiDAR en camera’s zullen we het aantal serieuze ongevallen met 20 procent of meer kunnen terugdringen. We investeren veel geld in veiligheid met onze partners Luminar en Nvidia en schrijven daarbij onze eigen software. Onze bedoeling is zo het allerveiligste merk op de weg te zijn. Meer nog dan in crashveiligheid investeren we daarom in de technologie die helpt om crashes te vermijden.”

“Over de kostprijs van die technologie moet je weten dat hetgeen de prijs opdrijft, de combinatie van hard- en software is. Het kost veel geld om software aan te kopen en die te laten aanpassen aan jouw producten. Bij Volvo hebben we ervoor geopteerd om naast een hardwarebedrijf ook een softwarebedrijf te worden en schrijven we onze software zelf, in eigen beheer. Daardoor is ze volledig op onze maat en kunnen we de hardware aankopen en ze met onze eigen software besturen, wat het geheel betaalbaarder maakt. Naarmate we de LiDAR-technologie en dergelijke in meer auto’s van ons gamma introduceren zal de prijs van die technologie verder dalen.”

Autonieuws: “Is Volvo dan een softwarebedrijf geworden, zoals Tesla dat van zichzelf zegt?” 

Jim Rowan: “Wij blijven hardwarebouwers. Volvo is een autobouwer die daarnaast gespecialiseerd is in software en service. We blijven dus onze auto’s, de hardware, aanbieden, met op maat geschreven eigen software erin. Volvo wil een autobedrijf zijn dat “next generation mobility” aanbiedt. In die zin zien we trouwens een mooie toekomst voor het online kopen en werken met abonnementdiensten, wat voor de jonge generatie die binnenkort de markt zal domineren gewoon is.  Dat betekent trouwens niet het einde van de autodealers want mensen gaan nog altijd nood hebben aan fysieke contactpunten en advies. Het is dus het verkoopproces dat verandert, maar wij willen als merk rechtstreeks in contact kunnen staan met onze klanten. Als er iets is dat ik uit mijn verleden bij consumententechnologiebedrijven als Blackberry en Dyson wil overbrengen naar de autosector dan is het dat. Bij die consumententechnologiebedrijven stonden we als merk in rechtstreeks contact met onze klanten, dat moet voor de auto – in de meeste gevallen toch de tweede grootste uitgave in een gezin – ook zo zijn. Daarom willen we als merk dus rechtstreeks betrokken zijn bij het verkoopproces.” 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy