woensdag, 09 november 2022

Elektrisch en hoogtechnologisch vlaggenschip: stijlvolle Volvo EX90 volgt XC90 op

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Elektrisch en hoogtechnologisch vlaggenschip: stijlvolle Volvo EX90 volgt XC90 op © VOLVO
Volvo wil tegen 2030 een 100% elektrisch merk zijn en doet dat door vanaf nu elk jaar een nieuw elektrisch model te lanceren, te beginnen met het vlaggenschip van het gamma, de EX90, die als grote gezins-SUV de elektrische opvolger is van de XC90, met een bijzondere nadruk op toekomstgerichte soft- en hardware, met onder meer als eerste Volvo ook de nodige voorzieningen om de auto als energiebron voor het huis te kunnen gebruiken.


305699 Volvo EX90De verwachtingen die Volvo voor de EX90 koestert zijn niet van de minste. De nieuwe elektrische zevenzits-SUV betekent het begin van een nieuw tijdperk voor Volvo dat voor zijn nieuwe modellen vertrekt van een hypermoderne elektrische architectuur en een hoogtechnologisch besturingssysteem dat door over-the-air updates voortdurend kan geüpdatet worden.

Geslaagde Volvo-looks

Designmatig is de vijf meter lange nieuweling ogenblikkelijk herkenbaar als een Volvo, met duidelijke familietrekken voor- en achteraan. Vooraan vinden we de gesloten grille die ook de elektrische Volvo’s C40 en XC40 kenmerkt. Aan de zijkant herken je er ook de XC90 in, en het geheel ziet er standingvol en statutair uit. Als vlaggenschip van het gamma heeft de nieuweling alvast de nodige uitstraling.
305714 Volvo EX90Het dashboard met strakke horizontale lijnen wordt onderbroken door een opvallend groot verticaal tabletscherm in het midden. Achter het stuurwiel geeft een horizontaal digitaal dashboard de nodige rijinformatie aan de bestuurder. 
305742 Volvo EX90Als zichzelf respecterende gezinswagen is de EX90 voorzien van zeven zitplaatsen, al zijn de achterste niet geschikt voor uit de kluiten gewassen volwassenen. De wielbasis is met 298,5 centimeter net geen drie meter lang en zorgt voor een heel ruim interieur. 305739 Volvo EX90Naast de koffer achterin is er een ruime frunk (koffer voorin) om laadkabels en dergelijke op te bergen.

111 kWh, twee elektromotoren, laden aan 250 kW

De EX90 wordt bij de lancering aangeboden met twee elektromotoren met permanente magneet en vierwielaandrijving in twee vermogensversies. Samen leveren die in de Twin Motor Performance-sportversie 380 kW (517 pk) en met 910 Nm een karrenvracht aan koppel. De Performance accelereert daardoor in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is zoals op alle Volvo’s beperkt tot 180 km/h. De Twin Motor-uitvoering (zonder Performance-badge) heeft een gecombineerd vermogen van 300 kW (402 pk) en een maximumkoppel van 770 Nm en trekt in 5,9 seconden op naar de honderd.

De stroom voor de motoren wordt in de twee uitvoeringen geleverd door een erg grote 111 kWh-accu met een netto-inhoud van 107 kWh die de EX90 Twin Motor tot 600 kilometer ver zou moeten brengen met één lading, zegt Volvo. De Performance zou met “tot 590 kilometer” net wat minder ver raken. 
305708 Volvo EX90De laadsnelheid van de EX90 is opmerkelijk. Aan een snellader die dat vermogen levert kan deze Volvo met niet minder dan 250 kW worden opgeladen. Daardoor zal de accu van 10 naar 80 procent gevuld kunnen worden in 30 minuten. Thuis en aan gewone openbare laadpalen haalt hij een laadsnelheid van 11 kW.

Gedefinieerd door software en alziende camera’s

Volvo-CEO Jim Rowan (die Autonieuws ter gelegenheid van de internationale perspresentatie kon interviewen) stelt dat de EX90 de eerste Volvo is die echt wordt gedefinieerd door zijn software, als onderdeel van een breder ecosysteem. 305765 Volvo EX90 SideDat betekent concreet onder meer dat de veiligheidstechnologie van de auto gestuurd wordt door een hoogtechnologisch geheel van sensoren, radars, camera’s en een LiDAR die aangedreven worden door het NVIDIA DRIVE-Artificiële Intelligentie-platform dat op Volvo-software draait en een 360°-beeld van rond de auto creëert en de veiligheidssystemen voedt waarmee in de toekomst – dankzij de reeds aanwezige hardware- zelfs rijden zonder toezicht mogelijk wordt, klinkt het bij het merk.

Ook binnenin pakt de EX90 uit met sensoren en camera’s die de bestuurder monitoren en aan de hand van zijn blik registreren wanneer hij of zij afgeleid wordt of in slaap dreigt te vallen, waarna de auto de bestuurder steeds dwingender aanmaant om op te letten en indien nodig zelfs de auto kan laten stoppen en hulp kan inroepen. Zelf zijn we tot op heden niet bepaald te spreken geweest over systemen die bij de concurrenten veel te snel denken dat je als bestuurder afdwaalt en dus te pas en te onpas interveniëren. We hopen dan ook dat Volvo de zaken op dat vlak wat beter voor mekaar heeft.
305746 Volvo EX90Volvo werkt uitgebreid samen met Google, en de EX90 is via het centrale aanraakscherm van 14,5 duim en 5G-connectiviteit voorzien van een razendsnelle toegang tot diverse Google-apps en -diensten, zoals Google Assistant, Google Maps navigatie met realtime informatie over de beschikbaarheid van laadpunten en allerlei apps van Google Play. Voor iPhone-gebruikers is er ook een draadloze integratie van Apple CarPlay voorzien.

Over telefoons gesproken: de EX90 pakt standaard ook uit met Phone-as-key-technologie, waarbij de smartphone van de eigenaar als autosleutel gebruikt kan worden zonder dat de fysieke sleutel in de auto aanwezig hoeft te zijn. 

Bidirectioneel laden maakt van de EX90 een energiebron

Als grote nieuwigheid introduceert Volvo als een van de eerste merken in bepaalde markten ook de mogelijkheid tot bidirectioneel laden bij de EX90. Bidirectioneel laden betekent dat de auto voorzien is van alle hardware om in de toekomst, wanneer aan de technische voorwaarden voldaan is, als energiebron te kunnen fungeren, waardoor de elektriciteit in de accu van de auto ook gebruikt kan worden om via een bidirectionele wallbox energie te leveren aan de woning op momenten dat de elektriciteit op het net schaars of duur is en de batterij automatisch precies dan wordt opgeladen wanneer de elektriciteit het goedkoopst is. Ook het opladen van een andere elektrische auto of het aandrijven van elektrische toestellen wordt daardoor mogelijk gemaakt.

Daarnaast zal de EX90 ook Plug & Charge ondersteunen, waarbij de auto zonder nood aan het lezen van een laadpas automatisch zal beginnen opladen wanneer de laadkabel op een compatibel openbaar laadpunt wordt aangesloten. De facturatie van de geladen elektriciteit zal dan automatisch gebeuren zonder bijkomende stappen, eenmaal de betaalmethode aan de auto gekoppeld is. Steeds meer merken komen met die technologie op de proppen, wat de hele laadervaring moet vergemakkelijken, naar het voorbeeld van de werkwijze van Tesla, waar alle auto’s van het merk aan de Tesla Superchargers zonder nood aan swipen van een laadpas automatisch opladen met rechtstreeks afboeken van de laadkost via de kredietkaart van de bestuurder. 

Klimaatneutrale productie, duurzame materialen

Het is vandaag onmogelijk om met een elektrische auto uit te pakken als bijdrage aan het klimaatprobleem en claims van duurzaamheid te uiten die niet ondersteund worden door feiten. Daarom benadrukt Volvo dat de twee fabrieken waar de EX90 vanaf volgend jaar gebouwd zal worden, in de VS en nadien ook in China, volledig klimaatneutraal zullen zijn en bevat de EX90 15 procent gerecycleerd staal, zo’n 25 procent gerecycleerd aluminium en 48 kilogram gerecycleerd plastic en biologische materialen, wat zowat 15 procent is van de in de auto gebruikte plastics.

Abonnementsformule, aankoop of leasing

Volvo is via (gedeeltelijke) dochteronderneming Lynk&Co vertrouwd met het concept van het auto-abonnement en gaat de EX90 ook op die manier op de markt brengen. Over de concrete abonnementstarieven wordt echter nog geen info gegeven. 305704 Volvo EX90De aankoopprijzen werden wel al vrijgegeven. Voor de Twin Performance vraagt Volvo € 111.400 en voor de Twin is de prijs € 106.300 inclusief btw.  De garantietermijn bedraagt 3 jaar en 100.000 kilometer en Volvo geeft 5 jaar en 150.000 kilometer gratis onderhoud op de EX90. Voor de leveringen moeten geïnteresseerden wel nog wat geduld oefenen tot aan de levering van de eerste auto’s die jammer genoeg pas voorzien is voor begin 2024.

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy