
Om de “oer-e-tron” te positioneren ten opzichte van de nieuwkomers lag het voor de hand dat Audi voor de Q8-naam zou gaan. Alleen zorgt dat dan weer voor verwarring in het niet-elektrische gamma van de constructeur, want de gewone Q8 (die als diesel, benzine en plug-inhybride bestaat) zet zijn carrière ongehinderd verder.
Nieuwe huisstijl, betere stroomlijn
De snuit van de Q8 e-tron lijkt als twee druppels water op die van zijn voorganger. We zien een licht hertekend, anders bekleed radiatorrooster met daarop opgevulde in plaats van open merkringen. De bumpers zien er ook ietsje anders uit en de modelbelettering met Audi-logo op de B-stijl is nieuw.

Hoe Audi erin geslaagd is om deze opmerkelijke vooruitgang te boeken? Het is een combinatie van heel wat kleine zaken. Zo helpen wielspoilers aan de onderzijde van de auto de luchtstroom rond de wielen te leiden. De spoilers op de vooras werden vergroot en de Audi Q8 Sportback e-tron heeft nu ook spoilers op de achterwielen. Rond de grille heeft de Q8 e-tron als primeur een “zelfdichtend” systeem, dat de luchtstroom aan de voorzijde van de auto verbetert.
Meer info over dit innovatieve systeem was op het moment van het schrijven van dit artikel helaas niet voorhanden. We komen er op terug als we de auto hebben kunnen testen later dit jaar.
CO2-neutraliteit en recyclage
De Audi Q8 e-tron wordt gecertificeerd als netto koolstofneutraal voor klanten in Europa en de VS. Wat dat betekent? Enerzijds dat Audi alles in het werk stelt om zijn globale uitstoot in het kader van de Q8 e-tron te beperken en anderzijds dat de koolstofemissies die niet kunnen worden vermeden in de toeleveringsketen, de productie en de recycling van Audi-voertuigen gecompenseerd worden door middel van vrijwillige compensatieprojecten. De emissie veroorzaakt tijdens het gebruik van de auto wordt niet meegerekend.
Een deel van de koolstofreductie in de productie schuilt in het gebruik van gerecycleerde materialen, bijvoorbeeld voor isolatie, demping en tapijt. De decoratieve inleg boven het display, de zogenaamde Tech Layer, is verkrijgbaar met een nieuw antracietkleurig materiaal dat deels bestaat uit gerecyclede PET-flessen. Met het uitrustingspakket S line zijn de sportstoelen bekleed met kunstleer en het microvezelmateriaal Dinamica. Dinamica bestaat voor maximaal 45 procent uit polyestervezels die zijn gemaakt van gerecyclede PET-flessen, gebruikt textiel en vezelresten. Daar komen overigens geen solventen aan te pas.
Digitale update
Over het interieur wist Audi niet zoveel te vertellen, buiten het feit dat het infotainment wordt toevertrouwd aan het MMI Touch Response operating system. Er is sprake van een scherm van 10,1 duim vanboven en een exemplaar van 8,6 duim vanonder. Voor de bestuurder strekt zich de intussen welbekende Audi Virtual Cockpit uit, met daarboven een optioneel head-updisplay.


Efficiëntere aandrijving
Voor de nieuwe Audi Q8 e-tron werd het concept van de asynchrone motor op de achteras gewijzigd. In plaats van 12 spoelen die het elektromagnetische veld genereren, zijn er nu 14 spoelen. Daardoor genereert de motor een sterker magnetisch veld bij een vergelijkbare stroomtoevoer, wat op zijn beurt meer koppel mogelijk maakt. Als dit niet nodig is, heeft de elektromotor minder energie nodig om koppel te genereren. Dit verlaagt het verbruik en vergroot de actieradius.
Net als bij de oorspronkelijke e-tron is er keuze uit drie aandrijflijnvarianten met elektrische vierwielaandrijving. De instapversie heet nog steeds 50 e-tron en genereert 250 kW en 664 Nm in boostmodus. Volgens de WLTP geraak je er 491 (SUV) en 505 kilometer (Sportback) ver mee. De accu-inhoud bedraagt voortaan 89 kWh netto.
De Audi Q8 55 e-tron heeft iets meer power en vooral ook een grotere accu: die kan liefst 106 kWh aan stroom opslaan en vrijgeven. Het vermogen bedraagt 300 kW in boostmodus voor een ongewijzigde 664 Nm aan koppel, terwijl de actieradius 582 kilometer is voor de SUV en 600 kilometer voor de Sportback.

Betere laadprestaties
Dankzij een aanpassing van het accumanagementsysteem is ook de bruikbare batterijcapaciteit toegenomen. Bij een laadstation met hoog vermogen bereikt de Audi Q8 50 e-tron een maximaal laadvermogen van 150 kW. Bij de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron stijgt het maximale laadvermogen tot maximaal 170 kW. De grote accu kan worden opgeladen van 10 tot 80 procent tijdens een laadstop van ongeveer 31 minuten.

De Audi Q8 e-tron is standaard uitgerust met de Plug & Charge-functie. Bij compatibele laadstations moet je je laadpasje dus niet meer langs de kaartlezer vegen: de identificatie gebeurt automatisch.
De Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron komen in het voorjaar op de markt. Op het eerst testverslag hoef je echter niet zolang te wachten – hou Autonieuws dus in de gaten.