
Twaalf jaar nadat Audi de allereerste R8 GT voorstelde komt het merk met de tweede editie van deze exclusieve sportwagen. De R8 Coupé V10 GT RWD heeft achterwielaandrijving en puurt 620 pk en 565 Nm (beschikbaar van 6.400 tot 7.000 toeren) uit de atmosferische tiencilinder van 5,2 liter.

Hij doet daarmee 50 pk bovenop het vermogen van de normale R8 met achterwielaandrijving die dezelfde V10 achter de inzittenden heeft liggen. Zo is deze RWD even krachtig als de quattro-uitvoering van de R8.

Met die indrukwekkende V10 sprint de achterwielaangedreven GT in 3,4 seconden naar de honderd en haalt hij 200 km/h in amper 10,1 seconden. Ook de topsnelheid van 320 km/h maakt duidelijk dat dit een echte supersportieveling is.
Nieuwe zeventrapsversnellingsbak en Torque Rear-driftmodus De GT krijgt naast de krachtigere motor ook een nieuwe zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling die andere verhoudingen krijgt en nog sneller schakelt dan de oude,
waarvan we al vonden dat hij bliksemsnel van verzet verwisselde.

Daarnaast wordt de GT met een nieuwe driftmodus, Torque Rear genaamd, uitgerust. Daarbij laat de tractiecontrole (ASR) als onderdeel van het stabiliteitscontrolesysteem gecontroleerd overstuur en dus uitbreken van de achteras toe volgens zeven standen die de bestuurder via een knop op het stuurwiel kan selecteren. Zo kan je waar dat kan loos gaan en achterbanden oproken dat het een lieve lust is.
Gewichtsbesparing De GT kreeg ook een dieetkuur opgelegd en weegt leeg 1.570 kg, wat ongeveer 20 kilogram minder is dan de klassieke R8 Coupé V10 performance RWD. Dat is onder meer te danken aan de lichtgewicht gesmede velgen van 20 duim en de extreem fadingbestendige keramische remmen, die standaard zijn.

Ook de R8-kuipstoelen en de sportophanging met CFRP-antirolstangen verlagen het gewicht ten opzichte van de klassieke RWD.
Onderscheidend Een hele reeks details voor het koetswerk en het interieur verwijzen naar de eerste generatie van de R8 GT en onderscheiden deze versie van de niet-gelimiteerde variant. Het gaat dan om zaken als de speciale lichtmetalen velgen, een interieur met zwarte en rode accenten met onder meer rode veiligheidsgordels zoals op de originele GT, en ook de alleen op deze versie zwartgelakte luchtinlaten.

Verder heeft de GT een specifieke, zwarte “R8 GT”-belettering achteraan en zijn alle andere emblemen eveneens in het zwart uitgevoerd. De specifieke Carbon Aerokit in glanslak moet voor nog meer rijstabiliteit zorgen en bevat een front splitter, flics, afdekkingen voor de zijschorten, aerodynamische elementen aan de zijkanten van de achterbumper, een diffuser en – het meest opvallend – een grote achterspoiler met zwanenhals-bevestiging (zoals op de Porsche 992 GT3) voor een betere luchtgeleiding onder de vleugel en dus nog meer aerodynamische efficiëntie.
Opnieuw als verwijzing naar zijn voorganger van twaalf jaar geleden wordt de nieuwe R8 GT geleverd in matte Suzuka Grey-lak. Alternatieven voor dat grijs zijn Tangorot Metallic en Daytona Gray Metallic.

De 333 exemplaren van de nieuwe GT zullen te koop zijn vanaf € 225.000 en worden vanaf 2023 verkrijgbaar bij de Audi-verdelers. Bij elke R8 GT wordt zijn unieke nummer aangebracht op een plaatje achter de versnellingspook, zodat al wie meerijdt meteen begrijpt dat dit een bijzonder exemplaar is.