donderdag, 22 september 2022

R5 Turbo 3E is driftend eerbetoon aan originele Renault 5 Turbo

Geschreven door  Stijn Blanckaert
R5 Turbo 3E is driftend eerbetoon aan originele Renault 5 Turbo © Groupe Renault
De Renault 5 wordt 50 en dat zullen we geweten hebben. Renault viert de verjaardag van zijn iconische model met onder meer een zuiver elektrische show-car die volledig gewijd is aan de kunst van het driften en als eerbetoon aan de mythische Renault 5 Turbo en Turbo 2 een al even agressieve styling meekreeg, met een megaspoiler als toetje.


36 R5 TURBO 3E born to driftRenault geeft met deze R5 Turbo 3E een voorbeeld van hoe het model herboren kan worden met een zuiver elektrische aandrijving. De nieuwe show-car gaat dit weekend in wereldpremière op de Chantilly Arts & Elégance 2022-concours d’élégance en is vanaf 17 oktober ook te zien op het Autosalon van Parijs.
23 R5 TURBO 3E born to driftDe naam, R5 Turbo 3E, bevat een ‘3’ om aan te geven dat hij de Turbo 2 opvolgt en een ‘E’ als verwijzing naar zijn elektrische aandrijving.

Zijn exuberante design bevat tal van verwijzingen naar de autosport en videogames. Het model moet een nieuw voorbeeld van de ‘elektrische renaissance’ van een iconisch model uit de merkgeschiedenis zijn.

Gemaakt om te driften

De R5 Turbo 3E staat volledig in het teken van prestaties en het circuit en is een pure elektrische driftmachine met achterwielaandrijving. Net als zijn iconische voorganger gaat het om een strikte tweezitter, waarvan de aandrijflijn de achterkant in beslag neemt. Hij beschikt over twee elektromotoren die elk een wiel aandrijven, met batterijen in het midden onder de vloer. 
27 R5 TURBO 3E born to driftDe driftauto levert een totaal vermogen van 280 kW (380 pk) en 700 Nm aan koppel, waarmee de sprint van 0 naar 100 nauwelijks 3,5 seconden duurt (3,9 seconden in de Drift-modus) en een topsnelheid van 200 km/h gehaald wordt. Met zijn batterij van 42 kWh moet het driften ook een tijdje kunnen duren. Ook voor Gymkhana-oefeningen is deze R5 uiterst geschikt, want het vermijden van obstakels wordt vergemakkelijkt door een draaihoek van de wielen van meer dan 50 graden. Hij weegt in totaal 980 kg zonder batterijen. De accu’s zelf zijn 520 kg zwaar.

Om de prestaties aan boord te registreren beschikt R5 Turbo 3E over een tiental bevestigingssteunen voor camera's, zowel binnen als buiten. Ze vervangen onder meer de koplampen vooraan en de buitenspiegels. 

Referenties aan zijn voorvaderen

De R5 Turbo 3E neemt de vormgeving van de motorkap, de deuren en het passagierscompartiment over van zijn illustere voorganger, al heeft hij nu wel een koetswerk in koolstofvezel. 32 R5 TURBO 3E born to driftOok de iconische luchtinlaten van de ‘Turbo 2’ ter hoogte van de achtervleugels worden geherinterpreteerd en maken de show car maar liefst 2,02 meter breed (25 centimeter breder dan zijn voorganger). Verder is hij 4 meter lang en 1,32 meter hoog. De opvallende, enorme achtervleugel, zorgt ervoor dat hij zelfs bij de meest extreme driftpartijen voldoende grip behoudt.

De bumper vooraan heeft grote luchtinlaten die zowel de koeling als de neerwaartse druk verzekeren. Zijn verticale lay-out in drie delen verwijst rechtstreeks naar de bumper van Renault 5 Turbo 2. Net als in die tijd zijn er ook vierkante mistkoplampen. Dit keer zijn er vier, elk bestaande uit zestien leds.

De verzonken luchtinlaat in de motorkap – een verwijzing naar Renault 5 Turbo 2 – omvat de toegangsklep tot de laadaansluiting voor de accu. Transparante koetswerkelementen, met name boven de diffuser achteraan de wagen, maken het mogelijk om de elektrische mechaniek van de show-car te bewonderen.
07 R5 TURBO 3E born to driftBinnenin zijn de racekuipjes in koolstofvezel, de veiligheidsharnassen en het stuur het resultaat van een samenwerking met specialist Sabelt. De verticale handrem – typisch voor driftmodellen – bevindt zich centraal op de middenconsole.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy