donderdag, 15 september 2022

Nieuwe Ford Mustang: de muscle-car leeft voort (en behoudt zijn V8 met handbak)

Geschreven door  Dieter Quartier
Nieuwe Ford Mustang: de muscle-car leeft voort (en behoudt zijn V8 met handbak) © Ford
Ford heeft vandaag de volledig nieuwe Mustang onthuld. Die gooit het over een iets rankere, maar toch gespierde boeg en pakt uit met een volledig nieuw ontworpen digitale cockpit. En de V8? Ja, die is nog altijd van de partij, of wat dacht je. 


4 Nieuwe Ford Mustang zet design prestaties en digitale mogelijkheden in volgende versnelling"Investeren in een nieuwe generatie Mustang is een groot statement in een tijd waarin veel van onze concurrenten stoppen met verbrandingsmotoren", zei Jim Farley, CEO van Ford Motor Company. We kunnen hem geen ongelijk geven. Terwijl Europa volop inzet op elektrische aandrijving, is er aan de overzijde van de Atlantische Oceaan nog voldoende draagvlak voor a priori brandstof-inefficiënte en haast klimaatnegationistische muscle-cars. 

En ja, hij wordt ook bij ons op de markt gebracht. Voor de liefhebber. Die moet dan wel kunnen leven met een duizelingwekkende fiscale tik van de hamer. De nieuwe Mustang belooft dan ook een zeldzame verschijning te worden op onze wegen gezien zijn vijf liter grote V8, ook al belooft die minder CO2 uit te stoten en zuiniger te draaien. 

Met handbak en zelfsper

De GT wordt geleverd met een keuze uit Ford's 10-trapsautomaat of een handgeschakelde zesversnellingsbak met Rev Matching. Dat is een uitstekende zaak voor de liefhebbers van mechanisch schakelplezier. Voor een optimale grip zorgt een sportdifferentieel met beperkte slip. 

De optionele MagneRide-ophanging controleert de omstandigheden duizend keer per seconde en gebruikt een elektronisch gestuurde vloeistof om de dempingsweerstand af te stemmen op het wegdek. 

Digitale cockpit

Achter het iconische silhouet van de zevende Mustang-generatie gaat de technologisch meest geavanceerde, bestuurdergerichte cockpit van alle Mustangs tot nu toe schuil. Het meest opvallende is dat het zo typische dashboard met dubbele ‘wenkbrauwen’ plaats maakt voor een vloeiende, met glas beklede open middenconsole.  
14 Nieuwe Ford Mustang zet design prestaties en digitale mogelijkheden in volgende versnellingAchter het nieuwe, dikkere stuur met platte onderzijde zit een 12,4-inch digitaal instrumentencluster, dat kan worden aangepast om verschillende designs weer te geven, en nieuwe, aanpasbare Drive Mode-afhankelijke clusters.   

Dit digitale instrumentencluster loopt naadloos over in een 13,2 inch SYNC 4 infotainmentdisplay achter hetzelfde stuk geïntegreerd glas, schuin naar de bestuurder toe. Ook de GT-rijder wil tegenwoordig hypergeconnecteerd zijn, zo blijkt.

Meer veiligheid, meer technologie  

De coupé en cabriolet van de zevende generatie zijn, net als de Mustang Mach-E SUV, uitgerust met de volgende generatie rijhulpsystemen van Ford, waaronder snelheidsbordenherkenning, Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop & Go-functie, Lane Centring Assist, Evasive Steer Assist en Reverse Brake Assist. 

Een ander belangrijk kenmerk is Active Pothole Mitigation, dat voortdurend de input van de ophanging, de carrosserie, de stuurinrichting en de remmen controleert en de respons van de ophanging dienovereenkomstig aanpast. 

Quanto costa?

De huidige Mustang is nog een tijdje te koop bij ons – zolang de voorraad strekt – voor een vanafprijs van € 57.800. De nieuwe generatie zal nog wel even op zich laten wachten en zijn huid allicht duurder verkopen. Toch belooft hij opnieuw de meest betaalbare GT in zijn segment te worden. 

Zodra we meer weten, weet jij het ook.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy