woensdag, 31 augustus 2022

Skoda Vision 7S conceptcar blikt vooruit op “Enyaq iV XL” voor zeven

Geschreven door  Dieter Quartier
Skoda Vision 7S conceptcar blikt vooruit op “Enyaq iV XL” voor zeven © SKODA
Zeven zitplaatsen, een rijbereik van dik 600 kilometer, interactieve oppervlakken en duurzame materialen: de Skoda Vision 7S conceptcar is de voorbode van een groter elektrisch model bij de Tsjechische constructeur. Hij geeft meteen ook een voorsmaakje van Skoda’s nieuwe designrichting. 


vision7s 6927 mDe Vision 7S is het eerste model met Škoda’s nieuwe ‘Tech-Deck’-voorkant. Kenmerkend is de grille, die aanzienlijk platter en breder is geworden. Op de hoeken staan smalle, rechtopstaande koplampen, die samen met de ver in de voorschermen doorgetrokken dagrijverlichting een T-vorm hebben. Ook aan de achterzijde loopt de bovenste lijn van de ledlichten door in de zijpanelen, zodat hier eveneens een ‘T’ ontstaat. De T-vorm keert ook terug in de cameraspiegels en de vloeiend in de carrosserie verwerkte, verticaal geplaatste deurgrepen.
vision7s 7472 mDe conceptcar staat op aerodynamisch geoptimaliseerde wielen met een diameter van 22 inch, terwijl de portieren in tegengestelde richting van elkaar openen. Het licht aflopende dak gaat aan de achterzijde vloeiend over in een forse spoiler, voor een optimale stroomlijn. De stoere voor- en achterbumper zijn gemaakt van gerecyclede banden. Ook de wielkuipranden en de interieurbodem zijn van dit duurzame materiaal gemaakt.

Twee interieurconfiguraties

De Vision 7S heeft twee verschillende interieurconfiguraties: Drive en Relax. In de Drive-mode beschikt de bestuurder over een head-updisplay met augmented reality en een infodisplay van 8,8 duim. De belangrijkste functies kunnen met haptische draaischakelaars worden bediend, die voor een snelle oriëntatie in oranje zijn uitgevoerd. Centraal op het dashboard staat een verticaal georiënteerd draaibaar 14,6 duim groot display. 
vision7s interior dashboard driving modeDe Relax-mode kan bijvoorbeeld tijdens een laadstop worden ingeschakeld. Het interieur transformeert dan in een soepele beweging. Voor extra ruimte draaien het afgevlakte stuur en het instrumentarium helemaal weg. De voorstoelen schuiven naar binnen en – net als de stoelen op de tweede zitrij – kantelen achterover voor extra comfort. Het centrale beeldscherm draait nu horizontaal, om een film te kijken of een game te spelen.

Interactieve panelen

De deurpanelen hebben een functioneel oppervlak gekregen. Achter de doorschijnende bekleding zijn interactieve panelen geplaatst, die voor de verschillende functies in een bepaalde kleur oplichten: de ontgrendeling van de portieren in oranje, de temperatuurregeling in rood en blauw. Je kunt met je vinger op de panelen een boodschap schrijven, en de kinderen gebruiken de panelen als tekenbord.

Het beste zitje: het kinderzitje

Op de tunnelconsole, centraal in de auto, is een kinderzitje te bevestigen. Dit is niet alleen de veiligste positie in de auto, maar het geeft de passagiers op de tweede zitrij ook de gelegenheid om goed op de baby te letten. Een camera in het dak stuurt beelden van de baby naar het centrale infotainmentscherm, zodat ook de bestuurder en bijrijder een oogje in het zeil kunnen houden. 

200 kW laadvermogen

Onderhuids beschikt de Vision 7S over een volledig elektrische aandrijflijn met een 89 kWh-batterij goed voor een WLTP-rijbereik van ruim 600 kilometer. Laden kan de deze Skoda met een vermogen tot 200 kW. Er is met andere woorden geen sprake van 800V-technologie zoals bij de Audi e-tron GT en de Hyundai Ioniq 5, om maar twee modellen te noemen. 

Wanneer deze 7S uitmondt in een echt productiemodel? Wij gokken op 2025 ten vroegste. Er komen eerst nog drie compactere elektrische modellen uit de pijplijn: een elektrisch equivalent voor de Octavia, een Skoda-variant van de VW ID.3 en allicht een compacte stadscross-over.

Car-Matchers

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy