woensdag, 24 augustus 2022

Mercedes maakt EQE- en S-Klasse-componenten van oude banden en biomethaan uit landbouwafval

Geschreven door  Dieter Quartier
Mercedes maakt EQE- en S-Klasse-componenten van oude banden en biomethaan uit landbouwafval © Mercedes
De Duitse constructeur gaat steeds meer grondstoffen gebruiken die oneindig recycleerbaar zijn. Te beginnen met pyrolyse-olie op basis van afgedankte banden, die later dit jaar verwerkt wordt tot onder meer deurgrepen voor de EQE en de S-Klasse. 


"Op onze weg naar een volledig elektrische toekomst denken we na over de samenstelling van alle materialen in onze voertuigen. Elke actie telt als het gaat om het behoud van hulpbronnen. In nauwe samenwerking met onze toeleveranciers vervangen we fossiele grondstoffen door pyrolyse-olie, die deels wordt gemaakt van gerecyclede afvalbanden die door Mercedes-Benz worden geleverd. Componenten met deze technologie zullen dit jaar al in serie worden geproduceerd in een aantal van onze modellen”, aldus Markus Schäfer, Chief Technology Offer en lid van de Raad van Bestuur van Mercedes-Benz Group AG.

“Wij gaan ervan uit dat wij jaarlijks enkele honderden tonnen schrootbanden van Mercedes-Benz voertuigen chemisch kunnen recyclen en de resulterende kunststof in onze nieuwe voertuigen kunnen gebruiken. Samen met onze partners sluiten we de materiaalkringloop en stimuleren we actief de ontwikkeling van innovatieve recyclingprocessen".

Mercedes-Benz AG streeft ernaar om het verbruik van hulpbronnen in toenemende mate los te koppelen van de groei van de productie. De onderneming streeft ernaar het aandeel gerecyclede materialen in haar wagenpark te verhogen tot gemiddeld 40 procent in 2030.

Partnership met BASF

Mercedes-Benz werkt samen met een aantal partners om te komen tot een circulaire aanpak van schrootbanden. Eén route maakt gebruik van het chemische recyclingproces van BASF. Uitgangspunt is pyrolyse-olie die door pyrolysebedrijf Pyrum Innovations AG uit gebruikte banden wordt gemaakt. BASF combineert dit met biomethaan uit landbouwafval. Door beide materialen samen te gebruiken, is het mogelijk een kunststof van nieuwkwaliteit te maken die gecertificeerd is volgens de zogenaamde massabalansbenadering. 

Een onafhankelijke certificering bevestigt dat de leverancier de hoeveelheid fossiele grondstoffen die nodig zijn voor het eindproduct heeft vervangen door hernieuwbare grondstoffen en pyrolyse-olie uit afvalbanden. De samenwerking tussen Mercedes-Benz en BASF markeert het eerste gebruik van pyrolyse-olie uit oude banden in combinatie met biomethaan.

De terugwinning van secundaire grondstoffen vermindert niet alleen het gebruik van fossiele grondstoffen, maar ook de koolstofvoetafdruk van de resulterende kunststof. Bovendien heeft de innovatieve gerecycleerde kunststof voor het eerst dezelfde eigenschappen als nieuwe kunststof die uit ruwe olie wordt vervaardigd. Daardoor kan het als drop-in oplossing snel in de lopende productie worden toegepast. Tegelijkertijd voldoet het aan de hoge kwaliteitseisen van Mercedes-Benz, met name op het gebied van spuitbaarheid en botsveiligheid. Dankzij deze eigenschappen kan het procedé een groot aantal voertuigonderdelen uit primaire kunststof vervangen.

Eerst EQE en S-Klasse

Dit jaar zullen de EQE en de S-Klasse als eerste seriemodellen worden uitgerust met boogdeurgrepen die zijn vervaardigd met een combinatie van biomethaan en pyrolyse-olie uit afvalbanden, in plaats van ruwe fossiele grondstoffen. De S-Klasse zal ook worden uitgerust met een crash-absorber die op deze combinatie van grondstoffen is gebaseerd. Als onderdeel van de voorkant zorgt het onderdeel voor een gelijkmatigere verdeling van de krachten die bij een frontale botsing op de andere auto inwerken. 

Toekomstige modellen zoals de EQE SUV zullen ook worden uitgerust met deurgrepen die van deze innovatieve kunststof zijn gemaakt. Met het oog op de toekomst is het de bedoeling om het gebruik van dit duurzamer gerecycleerd materiaal geleidelijk op te voeren, en ook om chemische recycling in combinatie met de biomassa-balansbenadering te gebruiken voor andere kunststofonderdelen voor voertuigen. Het bedrijf onderzoekt momenteel geschikte toepassingen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy