donderdag, 11 augustus 2022

Vlaamse overheid spoort emissiefraude bij vrachtwagens op met meetauto’s

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vlaamse overheid spoort emissiefraude bij vrachtwagens op met meetauto’s Koen Kennis en Matthias Diependaele, © Vlaamse Overheid
De Vlaamse belastingdienst voerde vandaag voor het eerst een mobiele controle uit om emissiefraude bij vrachtwagens op te sporen. De controle vond plaats op de A12 boven Antwerpen, waar snuffelauto’s met innovatieve technologie in lussen reden om de uitstoot te meten.


In aanwezigheid van Vlaams minister Matthias Diependaele en Antwerps schepen van onder meer Financiën en Mobiliteit Koen Kennis werden de snuffelauto’s voor het eerst in de praktijk ingezet na een proefperiode om alles uit te testen. De bedoeling is om met zogenaamde “remote sensing” controles emissiefraude op te sporen.

Euronormen moeten worden nageleefd

Niet alleen auto’s, maar ook vrachtwagens worden reeds lang uitgerust met een emissieregelsysteem om uitlaatgassen voor een groot deel te zuiveren vooraleer ze worden uitgestoten. Op basis van de theoretische uitstoot van een voertuig krijgt het een bepaalde euronorm. Hoe hoger de euronorm, hoe lager de schadelijke uitstoot. Slecht onderhoud of – erger nog - fraude met het uitlaatemissieregelsysteem zorgt er mogelijk voor dat de vrachtwagens niet meer aan de oorspronkelijke euronorm voldoen en dus meer uitstoten dan is toegestaan. 

Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele: “Emissiefraude bij voertuigen is een groot probleem. Naast de impact op de volksgezondheid en het milieu, is er ook een fiscale en financiële impact. Door het manipuleren of slecht onderhouden van dit systeem, worden kosten vermeden. De kosten voor het onderhoud van en herstellingen aan het uitlaatemissieregelsysteem kunnen namelijk hoog oplopen. Daarnaast betalen fraudeurs ook te weinig kilometerheffing in verhouding met de werkelijke uitstoot van het voertuig. Daardoor zorgt het ook voor oneerlijke concurrentie tussen transportondernemingen.”

Om emissiefraude op te sporen en tegen te gaan zet de Vlaamse Belastingdienst in op het gericht detecteren van voertuigen door het sniffersysteem met de meetwagens en op basis van een selectie door ANPR-camera’s. De snifferauto gaat wanneer hij ingezet wordt achter een geselecteerd voertuig rijden en zuigt via een meettoestel de uitlaatgassen op om ze te analyseren. Waneer daarbij een hogere uitstoot dan volgens de euronorm toegelaten wordt gemeten, wordt dit doorgegeven aan een motorrijder van de controleinstantie, die de vrachtwagen intercepteert en naar de controlepost meeneemt. Gespecialiseerde controleurs voeren vervolgens een grondige analyse uit.

Mogelijk zo’n 10 procent gemanipuleerd

Volgens Europese studies zou het uitlaatemissieregelsysteem bij ongeveer 10 procent van de volledige vrachtwagenvloot gemanipuleerd zijn, stelt de Vlaamse overheid. Volgens minister Diependaele werd zelfs bij 10 à 20 procent van de controles van VLABEL Controle een defect of manipulatie aan het uitlaatemissieregelsysteem vastgesteld.

Indien bij de interceptie blijkt dat het om een technisch defect gaat is een onmiddellijke inning van € 350 verschuldigd. Wanneer er sprake is van emissiefraude bedraagt de onmiddellijke inning niet minder dan € 2.500. Daarnaast kan emissiefraude wanneer geen onmiddellijke inning wordt betaald en de politierechtbank moet oordelen worden bestraft met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maanden en een geldboete van € 10 tot € 10.000 of een van die straffen alleen.

Met deze eerste controle heeft Vlaanderen het startschot gegeven van een reeks van controles bij vrachtwagens, klinkt het nog bij minister Diependaele.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy