woensdag, 10 augustus 2022

Porsche Taycan Turbo S met Tequipment Performance kit snelste EV op Nürburgring

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Porsche Taycan Turbo S met Tequipment Performance kit snelste EV op Nürburgring © Porsche
Een Porsche Taycan Turbo S met de momenteel nog niet bij ons verkrijgbare Porsche Tequipment Performance kit is de snelste seriegebouwde elektrische auto op de Nürburgring. Met Porsche-ontwikkelingsrijder Lars Kern aan het stuur deed de Taycan precies 7 minuten en 33 seconden over een ronde van het legendarische 20,8 kilometer lange circuit.


Lars Kern bestuurde een standaard Porsche Taycan Turbo S die voorzien was van de verplichte rolbeugel en racestoelen en Porsche Dynamic Chassis Control en natuurlijk ook de nieuwe Tequipment Performance Kit. Die kit bestaat uit 21-duims RS-Spyder wielen en straatlegale Pirelli P Zero Corsa-banden met een rubbersamenstelling die lijkt op die van racebanden in combinatie met een software update voor het Porsche 4D Chassis Control-systeem. Het totale gewicht van de Taycan was precies gelijk aan dat van het standaardmodel.

De Taycan Turbo S heeft 625 pk (460 kW) aan vermogen, dat bij het wegaccelereren tijdelijk, met Launch Control, tot 761 pk (560 kW) opgedreven kan worden.

Geen absoluut record

Hoewel 7 minuten en 33 seconden erg snel is, is het geen record in absolute cijfers, aangezien de snelste productieauto (niet-elektrisch) met 6 minuten, 43 seconden en 300 honderdsten bijna een hele minuut sneller is op één ronde. Dat is trouwens ook een Porsche, namelijk de 911 GT2 RS met Manthey Performance kit van de vorige generatie, en werd vorig jaar gevestigd met dezelfde Porsche-fabrieksrijder achter het stuurwiel.

Tesla-baas Elon Musk claimde vorig jaar trouwens ook dat een standaard Tesla Model S Plaid het rondje reed in 7 minuten, 30 seconden en 909 honderdsten, waardoor dat de snelste elektrische seriegebouwde auto zou zijn op de Ring, maar er bestaat twijfel over het al dan niet volledig origineel zijn van de auto in kwestie.

Hoe dan ook zijn de door elektrische auto’s gezette records geen match voor productiemodellen met een verbrandingsmotor, zoals de Lamborghini Huracan Performante (6:52.01), Lamborghini Aventador SVJ (6:44.97), Mercedes-AMG GT Black Series (6:43.616) of de reeds vermelde 911 GT2 RS MR. Zelfs een op de voorwielen aangedreven hot hatch als de Renault Megane RS Trophy R met niet meer dan 300 pk is met 7 minuten, 40 seconden en 10 honderdsten amper 7 seconden trager. 

Enkel in Duitsland

De Tequipment Performance Kit van Porsche is momenteel enkel in Duitsland verkrijgbaar en alleen voor de Porsche Taycan Turbo S berlines van modeljaar 2023 die gebouwd zijn vanaf eind juli van dit jaar. Hij kan pas aan het eind van dit jaar geleverd worden en zal dan op reeds gebouwde auto’s geïnstalleerd kunnen worden bij Porsche in Zuffenhausen. 

De prijs van de kit in Duitsland bedraagt € 13.377,32 inclusief 19 procent btw en bevat het transport naar Zuffenhausen en terug. De waarborg wordt niet aangetast door de aanpassingen. Later wordt de kit normaliter ook in andere landen beschikbaar. Porsche geeft ook aan dat aangezien de banden van de Tequipment kit voornamelijk voor circuitgebruik bedoeld zijn, het altijd mogelijk is om terug over te schakelen naar normale banden, en dat daarbij geen reset naar de originele software mogelijk is.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy