woensdag, 10 augustus 2022

Handmatige productie Mercedes-AMG ONE in Coventry is opgestart

Geschreven door  Dieter Quartier
Handmatige productie Mercedes-AMG ONE in Coventry is opgestart © AMG
Het eerste van 275 exemplaren van Mercedes-AMG’s plug-inhybride hypercar krijgt op dit eigenste moment vorm in Coventry. Elke ONE krijgt de onverdeelde aandacht van zo’n 50 specialisten, die niets, maar dan ook niets aan het toeval overlaten. 


"De Mercedes-AMG ONE is het meest ambitieuze project dat we ooit hebben ondernomen - van ontwikkeling tot productie. Het markeert een nieuw hoogtepunt in Mercedes-AMG's succesvolle strategische ontwikkeling naar een geëlektrificeerde Future of Driving Performance. De productie van de exclusieve kleine serie is een werkelijk unieke uitdaging.” 

“Voor het eerst brengt de hypercar de huidige hybride technologie uit de Formule 1 bijna één-op-één van het racecircuit naar de weg en combineert hij overweldigende prestaties met een voorbeeldige efficiëntie. Deze wereldprimeur wordt nu werkelijkheid dankzij het geweldige teamwork tussen Mercedes-AMG in Affalterbach, de Formule 1-experts bij Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth en onze productiepartner Multimatic. We zijn er als heel team erg trots op dat we nu met de productie van de eerste klantenauto's zijn begonnen", aldus Philipp Schiemer, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

Als een luxehorloge

De exclusieve autoproductie wordt in totaal in 16 assemblage- en teststations met de hand voltooid. Veel werkstappen doen denken aan de productie van hoogwaardige luxehorloges: sommige subsystemen worden eerst voorgemonteerd en op hun werking getest, vervolgens weer gedemonteerd en pas dan definitief in het voertuig ingebouwd. Dat geldt bijvoorbeeld voor de monocoque van koolstofvezel met een ingelijmd dak en alle demonteerbare carrosseriedelen, die eveneens van het lichte en stabiele, maar ook kostbare materiaal zijn gemaakt. 

De volledige buitenschil wordt als eerste volledig geassembleerd. Alle pasvormen worden nauwkeurig gecontroleerd en zo nodig op maat gemaakt. Alleen op die manier kan een perfect gelijkmatig gewrichtspatroon worden verkregen. Daarbij moeten de specialisten rekening houden met de uiteindelijke laklaag, die zijn eigen materiaaldikte toevoegt. Aangezien de wanddikte van het carbon op bepaalde plaatsen slechts 1,2 millimeter bedraagt, is dit een zeer moeilijke en gespecialiseerde taak. Zodra alles perfect in elkaar past, worden de onderdelen, inclusief deuren en motorkappen, weer gedemonteerd en vervolgens voertuig per voertuig met de hand gelakt - zo is de perfecte kleurovereenstemming van het gehele voertuig gegarandeerd.

50 specialisten aan het werk

In de volgende montagestap worden de aandrijflijn en de body-in-white in elkaar gezet: De 1,6-liter V6-turbomotor, de hoogspanningsbatterij en de in totaal vier elektromotoren zijn allemaal vooraf warm getest op testbanken in Brixwort. Precies hetzelfde proces wordt toegepast bij de Formule 1 Power Units van Mercedes. Mercedes-AMG High Performance Powertrains levert de overeenkomstige eenheden: de eTurbo hybride verbrandingsmotor, de hoogspanningsbatterij van de plug-inhybride, de vooras met de twee elektrische machines en de vermogenselektronica inclusief de omvormer voor elk van de vier elektromotoren. In de workflow is 75 procent van de onderdelen al geassembleerd voordat de hoogspanningscomponenten worden geïnstalleerd.

In totaal werken meer dan 50 specialisten aan elke afzonderlijke Mercedes-AMG ONE. Na elk station vinden diepgaande kwaliteitscontroles plaats op basis van gedefinieerde kenmerken, resulterend in een uitgebreide documentatie van het productieproces. Het nauwgezette productieproces wordt aangevuld met de nieuwste Industry 4.0-productiemethoden, die Mercedes-AMG ook in de vestiging Affalterbach gebruikt voor de productie van AMG-motoren. Zo worden componenten in op elkaar afgestemde sets in materiaaldragers voorgesorteerd en zijn ze op precies het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar.

De laatste productiefase wordt gemarkeerd door een roll-out op een nabijgelegen testterrein, waar elke Mercedes-AMG ONE de laatste acceptatietest ondergaat door een fabriekstestrijder. Zodra deze zijn goedkeuring heeft gegeven, wordt het voertuig van de nodige transportbescherming voorzien en in een gesloten vrachtwagen naar de Mercedes-AMG-centrale in Affalterbach vervoerd. Daar vindt zowel de technische voertuigbriefing door de Mercedes-AMG ONE-experts als de overhandiging van het voertuig plaats.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy